Gösrapporter Mälaren 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2010

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag jiggfiskar så mina Gösar tar jag på botten,och jiggfisket i Mälaren har varit riktigt bra det här året,och det är inte slut än,och på hösten brukar jiggfisket vara ännu bättre ??
    Jig-fishing är roligast.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Var ute på norra Björken idag söndag för lite göstrolling dock blev det ingen sådan i påsen dessvärre.
      Vad jag inte kunde undvika att lägga märke till var näten därute.......
      Vi räknade till nog 5 nät och varje var i princip oändligt...... de var enormt långa!!
      Vem fan har rätt att fiska med nät på sådant vis!! inte så konstigt att fjärden är hårdfiskad, kan väl knappast vara privatpersoner som får syssla med storskaligt fiske på det sättet, måste vara den förbannade yrkesfiskaren, den enda person som anser sej ha rätt att fiska sönder ett vatten totalt för han "lever" på det, rena jävla skandalen inte konstigt gösen försvann förra gången!
      Japp, jäkligt trist. Har också noterat mängderna med nät från Fageröflisan till Myrskären bort mot Galten/Suggan. Ryktet går att markägaren borta vid Lastberget har arrenderat ut fiskerätten till en yrkesfiskare. Vatten som varit hyggligt förskonade från nät förutom "husbehovarna" runt Torresta. Senaste tiden har det knappt gått att fiska längre, än värre att åka båt snabbt hemåt efter mörkret lagt sig.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av dempaone Visa inlägg
        Hej alla gös experter!!

        Har en liten fråga, är det så att gösen har lämnat botten och rör sig mer pelagiskt nu?
        Hej Dennis Bergman;
        Det är nog snarare tvärtom! Den Stora Gösen som uppträder pelagiskt efter vårens lekbestyr brukar söka sig ner mot djupare vatten mycket nära botten i mitten av september. Det är nog den största anledningen till att både yrkesfiskare, binäringsfiskare och husbehovsfiskare med sina nätridåer har invaderat "Frivattensfjärdarna" Södra Björkfjärden, Hovgårdsfjärden, Prästfjärden och Norra Björkfjärden i Mälaren. Gös betyder pengar för alla nätfiskare!
        Nobody & Nothing is forever!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

        Kommentera


        • Tack för svaret Leif,, Efter att ha läst nästan allt vad det gäller gösfiske så kände jag att frågan var "fel", men var ändå sugen att se vad svaret blev här på Fiskesnack..Jag bor i dypölen Västerås och har hört av otroligt duktiga gösfiskare som känner yrkesfiskare som lagt kilometervis av bottengarn utan att få en enda gös i nätet, och det är väl bra för oss sportfiskare som vill känna gungningar i spöt nån gång ibland. Gösen kanske är slut här i Västerås?! Av 160 gös jag fångat är det kanske ett 20 tal som har hållit måttet 50cm som jag går på, och det är ju inge bra !!! jag upplever att från Strängnäs och vidare mot Stockholm verkar medelvikten vara betydligt bättre,hur och varför?? Gös gillar ju grummligt vatten som vi har här i Västerås,,
          Senast ändrad av dempaone; 2010-09-14, 11:07. Anledning: komplettering

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Grattis Per "BERRA BOCK" Kvarnström till den Stora, superfina Abborren på 1,35 kilo, fångad på en Bomber B26A-XSIL (Blåsilver). Det är inte var dag och vart år som många av oss sportfiskare lyckas fånga en Abborre i den storleken!

            Det är bara att ligga i! Nästa gång du är ute efter den Stora Gösen i Mälaren skulle jag inte alls bli förvånad om du kan rapportera en 7 kilo+ Gös fångad på din Bomber B26A-Blue Silver eller en Smithwick ASSRB1232 Blue Silver.

            Förra året 2009 fick Gös-Ulla och jag de flesta Gösarna över 5 kilo i Mälaren på Smithwick ASSRB1232 (BlueSilver) och ASSRB1235 (Clown). I sommar har Gösen på grund av den under lång tid ovanligt höga vattentemperaturen gått något djupare i Mälaren. Därför har vi fått fler Stora Gösar på den mer djupgående Smithwick ASSRD1200 Clown och Blue Silver.


            Å andra sidan händer det då och då att riktigt stora Abborrar i likhet med din 1,35 kilos Abborre biter i magnumwobbler. När jag fiskade efter Gädda en solig oktoberdag nere vid Mörkö på slutet av 1970-talet tillsammans med Kjell "markisen" Lagergren http://www.trumman.com/fisketips/galleri_23.htm hände det helt oväntade. Det verkade som om min stora Cisco Kid 1821 (BlueSilver) hade hakat med sig en större tångruska nerifrån djupet. Upp kom wobblern till häften i munnen på en 1,8 kilo Stor Abborre. Mitt spö var ett urstyvt 10,5 fot Sportex carbonspö, ett nerkapat beachcastingspö. Rullen var en Ambassadeur 7000 fylld med 50 lbs svart dacronlinan. Fighten då? Den sparade jag åt alla framtida 10 kilo+ Gäddor. Och det spöt har verkligen fått jobba sedan de byggdes från en 12 - 13 fots SPORTEX blankklinga av Sonny Stjärnås, EL-GE Sportfiske, idag Stjärnås Sportfiske i Göteborg....

            Go for the Next Big YP!
            Old Firehand

            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
            Old Firehand, en liten undran: Nu återstår det ju ca 6 veckor innan jag drar upp min båt för säsongen. Har du några hösttips för gösen under resten av september t o m oktober månad i Mälaren? Trolling, vilka djup i så fall? Vertikalfiske? Stora eller små wobblers? Färger? Hälsningar Berra Bock

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av BERRA BOCK Visa inlägg
              Old Firehand, en liten undran: Nu återstår det ju ca 6 veckor innan jag drar upp min båt för säsongen. Har du några hösttips för gösen under resten av september t o m oktober månad i Mälaren? Trolling, vilka djup i så fall? Vertikalfiske? Stora eller små wobblers? Färger? Hälsningar Berra Bock
              Hej Per "Berra Bock" Kvarnström;

              Här kommer mina gamla Göstips inför Höst och vinter:

              GÖSFISKE ÄR SOM ATT LÄGGA PUSSEL!
              Gösfiske är som att lägga ett komplicerat pussel! Alla pusselbitar måste ligga exakt rätt på plats för att man ska kunna hitta dagens vinnande mönster Bete…Fart…Djup…Plats…Tidpunkt! Två av de viktigaste pusselbitarna är konsten att fiska långsamt och fiska nära botten!


              Göstips Nr 26. DJUPRIGGSVAJRARNA SJUNGER FEL MELODI.

              Djupriggsvajrarna sjunger ofta fel melodi vid göstrolling! Det sjungande, vinande och otäcka ljudet från vajrarna skrämmer mer än det lockar. Speciellt storgösen verkar avstå från att hugga vid djupriggsfiske! För att få ner wobblerna på önskade trollingdjup vid pelagisk trolling sommartid kan man istället för djuprigg använda leadcorelina eller 30, 50, 70, 90 och 150 grams päronsänken av bly fastsatta med gummisnodd 10 meter framför respektive wobbler. Med 30 grams sänke går wobblern 2 2,5 m djupare, med 50 gram 3 3,5 m djupare, med 70 gram 4,5 -5 m djupare osv, men man får själv testa sig fram därför att linlängd, diameter och trollingfart också påverkar wobblerns djupgående. Fiskar man efter pelagisk gös kan man alltid använda päronsänke och gummisnodd utan problem! Glöm aldrig att gösen också kan gå högt i vattnet nära vattenytan. Ibland och speciellt efter solnedgången är det oerhört produktivt att köra med en helt oblyad wobbler närmast vattenytan.


              Göstips Nr 27. PÄRONSÄNKE OCH GUMMISNODD VID TROLLING.
              Ett bra sätt att fästa päronsänket vid trollinglinan är att använda en vanlig beige kontorsgummisnodd (1,5 x75 mm). För gummisnodden genom öglan på päronsänket. Trä sedan gummisnodden genom öglan på gummisnodden utanför päronsänket och dra åt så att det blir en snara. För sedan päronsänket med gummisnodden två varv runt linan och trä därefter päronsänket igenom öglan på gummisnodden igen. och dra försiktigt åt. Där sitter päronsänket på trollinglinan utan att glida! Lätt som en plätt!


              Göstips Nr 28. TROLLA NÄRA BOTTEN PÅ HÖSTEN.

              Istället för gummisnodd och päronsänke kan det under höst och vår vara mycket effektivare att använda trevägslekande cirka 1,5 m framför en flytande wobbler och med en separat 0,7 0,8 m något tunnare nylontafs till päronsänket. Detta är bättre vid bottentrolling eftersom gummisnodden och päronsänket ofta pressas bakåt mot wobblern när sänket dunkar och skrapar i botten. På hösten gäller något långsammare trollingfart än på vår och försommar. På senhösten är det enormt viktigt att hålla wobblern nära botten så att blysänket nästan hela tiden dunkar och studsar eller skrapar i botten. Eftersom det inte växer speciellt mycket vegetation djupare än 5 m blir man inte av med några wobbler. Heta, soliga somrar och höstar kan vissa landnära områden vara kraftigt bevuxna med cabomba (hornsärv), krusnate och gäddnate, men det är inte svårt att få loss wobblern ur dessa grönsaker.



              Göstips Nr 29. FISKA ÄNNU LÅNGSAMMARE I KALLT VATTEN.

              Alla kemiska processer och livsbetingelser sker långsammare i kyla än i värme. Så är det också med gösen och andra fiskar i våra sjöar. De rör sig långsammare i kallt än i varmt vatten. Ett alltför snabbt byte lockar inte! Det verkar för svårfångat och skapar misstänksamhet. När man väl hittat gösen försöker man presentera sitt bete långsamt, försiktigt och länge framför ögonen på gösen. Ju längre tid man kan hålla sitt bete ”vid liv” i huggzonen framför ögonen på gösen desto större chans har man att få napp på sitt erbjudande!


              Göstips Nr 30. GÖSEN ÄR PÅ BETTET VID RIKTIGT BUSVÄDER.

              Gösen är som aktivast vid riktigt busväder eller när solen har gått ner! Igenmulna dagar under vår och höst när vinden biter, regnet piskar vattenytan och de flesta fiskare vill hålla sig inne i stugvärmen då är det full fart på gösen. Är man på rätt plats då kan man få vara med om en riktig huggsexa! Gösen hugger på allt som kommer inom räckhåll! Bästa fångsterna sker oftast på blåvita, gulvita och gröngula wobbler som Bomber 24A och 25A, Cordells Wally Diver CD6, CD7 och CD9, Wally Minnow CS8 och Manns 15+ och 20+. Wobbler med guldfärgade sidor och orange rygg brukar också kunna skörda stora framgångar i humusfärgade gössjöar!


              Göstips Nr 31. GÖSEN ÄR KÄNSLIG FÖR SNABBA TRYCKFÖRÄNDRINGAR VINTERTID.

              Snabbt fallande barometertryck vintertid påverkar abborren och gösen negativt? Båda arterna har helt sluten simblåsa i vilken gasmängden endast långsamt kan regleras genom en i blåsans vägg befintlig gaskörtel. Fiskar med sluten simblåsa måste använda muskelkraft för att motverka ett lägre barometertryck. Följden blir då att gösen i likhet med abborren blir slö och nappovillig när barometertrycket faller snabbt. Detta kan vara en förklaring till att gösfisket går dåligt vintertid vid kraftigt och snabbt barometerfall. En annan förklaring kan vara att det vid lågtryck ofta brukar rinna ner"kallt" smältvatten i borrhålet. Det kalla, tyngre smältvattnet sjunker mot botten och förlamar abborren och gösen. Fiskar kan känna så små temperaturdifferenser som 0,02 gr. Celsius. Många gånger kan det vara bra att vänta tills vädret har stabiliserat sig och barometertrycket börjar stiga något innan man ger sig ut på isen igen för att fiska abborre och gös.


              Göstips Nr 32. LÅT BORRSTÖPET LIGGA KVAR I BORRHÅLET.

              Ska man fiska gös på vintern i Bolmen, Drevviken, Hjälmaren, Ivösjön, Kolsnaren, Magelungen, Mjörn, Mälaren, Sommen, Ullnasjön, Vallentunasjön, Vidöstern, Viren, Vänern eller någon annan välkänd insjö med gott om storvuxen gös kan det var bra för huggfrekvensen att man låter borrstöpet vara kvar i borrhålet. Om man tänder taklampan, dvs skyfflar bort stöpet i borrhålet då skyggar gösen ofta undan och huggen uteblir. Med abborren är det ofta tvärtom. Den aktiveras av dagsljuset och har därför ofta dagens första huggperiod så snart det börjar ljusna ordentligt.


              Göstips Nr 33. FÖRSÖK ATT HITTA GÖSENS VINTERPLATSER.
              Leta efter gösen över bottnar som långsamt sluttar från strandlinjen ut mot djupet. Gösen hittar man ofta vintertid i de djupare delarna av en sjö mellan 8 och 12 m djup och ibland även i ännu djupare belägna hålor. Runt uddar och sund och i farleder som inte är strömsatta påträffar man gösen tätt nere vid sjöbotten. Gösen föredrar alltid sjöns varmaste platser vintertid. Vintrar med tjocka isar och mycket snö går gösen nästan i vinterstånd. Har man påträffat gösen i någorlunda antal strax före isläggningen kan man vara ganska säker på att gösen finns i närheten under hela vintern ända tills isen går upp. Att fiska gös vintertid kräver god lokalkunskap och extremt tålamod. Säkerligen har många sina egna, beprövade vår-, sommar- och höstgösplatser. Gösen kan ha vandrat ett stycke från dessa områden för att söka föda. Kanske hittar man gösen i den djupare farleden utanför de platser där man normalt påträffar gösen. På sommaren går det massor av båtar i farleden men nu på vintern finns det inget som stör gösen. Har man ekolod försöker man att finna de djupt belägna stimmen av betesfisk. Där maten finns dit kommer också gösen!







              Göstips Nr 34. ANGELFISKE MULNA DAGAR GER OFTA STOR GÖS..

              Mulna dagar och mörka dagar med mycket snöfall kan gösen nappa riktigt bra! Soliga dagar kan man ibland få gös om man "släcker taklampan", dvs skottar igen angelhålet så att inte solstrålarna tränger ner. I skymningen, efter soliga eftermiddagar, just när solen gått ner kan det ibland bli en riktig huggrush en halvtimme eller så tills det blir helt nermörkt. Ett "superknep" som ofta fungerar riktigt bra är att dubblera mörtarna för att samtidigt kunna angla på två olika djup, Detta är för att man ska veta om gösen går helt nere på botten av sjön eller hänger 5-7 meter ovanför. Fiskar man med levande mört, då bör så små mörtar som man kan få tag på användas vid gösangling. Jämfört med den storkäftade gäddan har gösen liten mun och verkar ofta skygga och avstå från att svälja mörtar större än 10-12 cm. Död löja och nors som varit nerfryst går också att använda som alternativt gösbete vid angelfiske, men levande betesfisk är alltid mest lockande! En liten, levande mört hänger ju där, sprattlande och skriker ”fri lunch” till varenda hungrig gös i närheten! Lättare sätt att fånga gös på än vid angel och ismete existerar inte! Man bör därför vara oerhört restriktiv vid isfiske så att man inte ödelägger ett helt gösbestånd!


              Göstips Nr 35. VINTERGÖSEN HUGGER PÅ STORA, AGNADE BLANKPIRKAR.

              Ska man pimpla grov gös behöver man ett rejält spö i klass med ABU Pimpel 2 eller motsvarande samt de största modellerna av pirkar som Bergmanspirken, Lurettepirken, Sommenpirken eller Vänernpirken. Är vattnet mörkt och isen täckt av snö bör man alltid välja så ljusa och blanka pirkar som möjligt, helst helt i silver. Fiskar man i klart vatten med glansis, som släpper igenom mycket ljus, kan man välja blandade färger som silver/guld och silver/koppar. Viktigt är dock att pirken alltid är glänsande blank. Använd stålull för att hålla pirken blank! En riktig göspimpelräv är skickligast och smartast av alla sportfiskare! Han kör ofta med egna ”Dirty Tricks”! Han brukar agna pirken med ett abborröga, en liten fläsktärning, en bit av en norsfilé eller en bit räka.Han gör långa uppdrag och väntar länge mellan rycken. Emellanåt är han nere och stöter pirken i botten så att pirken dammar upp moln och hörs på långt håll. Men det allra värsta är att efter att ha juckat pirken i botten flera gånger lyfter han upp pirken en halvmeter och snurrar linan mellan tummen och pekfingret så att pirken där nere ovanför botten sakta snurrar runt och kastar blänkande reflexer åt alla håll.

              Av Leif Engström
              2003.04.28

              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Senast ändrad av Old Firehand; 2010-09-15, 17:12.

              Kommentera


              • Någon som har varit ute och vertikalfiskat något på sistone?

                Kommentera


                • Jag jigfiskade i måndags fick en gös prick 5kg,och ett jigpass idag på ca 3tim och fick 11 gösar största 3,5kg C&R
                  Senast ändrad av LazziLax; 2010-09-22, 20:54.
                  Jig-fishing är roligast.

                  Kommentera


                  • En fiskepolare var ute igår em. och jiggade fick 14 gösar på ca 1 tim.fiske. C&R
                    Jig-fishing är roligast.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
                      Någon som har varit ute och vertikalfiskat något på sistone?
                      Hej, var ute i går söndag den 3 oktober och testade vertikalfiske. Jag har inte någon större erfarenhet av just det fisket, bara testat ett par gånger förut. Jag blev förvånad hur pass många hugg man registrerade. Fick till slut upp två gösar, 1,1 respektive 0,9 kg, men dessutom en OK gädda på 3,3 kg. Det var djäkligt kul, får jag säga. Jag antar att det är bästa sättet att locka gösen till hugg så här en bit in på hösten, till skillnad från vanligt spinnfiske och trolling.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 632 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      1 099 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 422 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      13 svar
                      1 335 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Arbetar...
                      X