Gösrapporter Mälaren 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2010

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad hittar ni gösen på för bottentyper? Är det bara hårdbotten som gäller eller har djupet större betydelse?

    Kommentera


    • För min del är det bara hårdbotten som fungerat, dock så har jag inte hittat någon sandbotten i sjön än. Djupet varierar allt från 6 till 16 meter. Och vad gäller färger etc. så är det mörkt vid sol och ljust vid mulet.
      Idag blev det bara ett 15tal på 5 timmar, en på 2.190 med den mest perfekta kondition på en gös jag sett tror jag.
      Samtliga mina fiskar får simma tillbaka, äter ju inte fisk... huhhh

      // Skitfiske! Rikard

      Kommentera


      • Någon som vet hur Sigtunafjärden har levererat detta år? Tänkte ta mig en heldag antingen där eller Norra Björkfjärden.

        Kommentera


        • Jävlar va trögt det va idag då! Vi kämpade upp 15st små på alldeles för många timmar för att det egentligen skulle vara värt det i skitvädret vi hadde.
          Men men...alla dagar kan inte vara guld och gröna skogar.

          Måste ju propsa lite för det här dock, Jonas och Danne var ute och jagade gös i går kväll men fick nått helt annat... http://blog.teamtrogdor.se/2010/08/t...i-malaren.html

          Personbästa med besked dessutom.
          Nya siten! Rickard är cheeef!

          Kommentera


          • Efter att ha fiskat gädda kring Ekerö och i Björkfjärderna rätt länge, så har jag och en kompis börjat trolla efter gös denna sommar. Denna tråd är en riktig guldgruva!

            Funderar på att skaffa en riggmonterad el-motor (kan ej ha en i fören pga av luckor). Främst för att slippa avgas-oset från min 60Hk tvåtakt. Men efter att ha läst vad tex Old Firehand skriver:

            "Gösen attraheras och tror att virvlarna bakom båten orsakas av ett stim småfisk eller något annat matnyttigt."

            så undrar jag om det är en nackdel med el-motor?

            Den kommer ju generera mycket mindre virvlar då man inte behöver drivankarna som bromsar den stora motorn. Vad säger ni, satsa på el-motor för trolling eller fortsätta med 2-takts oset och större virvlar?

            /Roger

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av RogerL Visa inlägg
              Efter att ha fiskat gädda kring Ekerö och i Björkfjärderna rätt länge, så har jag och en kompis börjat trolla efter gös denna sommar. Denna tråd är en riktig guldgruva!

              Funderar på att skaffa en riggmonterad el-motor (kan ej ha en i fören pga av luckor). Främst för att slippa avgas-oset från min 60Hk tvåtakt. Men efter att ha läst vad tex Old Firehand skriver:

              "Gösen attraheras och tror att virvlarna bakom båten orsakas av ett stim småfisk eller något annat matnyttigt."

              så undrar jag om det är en nackdel med el-motor?

              Den kommer ju generera mycket mindre virvlar då man inte behöver drivankarna som bromsar den stora motorn. Vad säger ni, satsa på el-motor för trolling eller fortsätta med 2-takts oset och större virvlar?

              /Roger
              Hej Roger;

              Endast om det är alltför stark ström, stor sjöhävning och du har en stor och tung båt kan det vara en nackdel att trolla med elmotor.

              En 60 hkr 2-taktsmotor är nog bara helt försvarbar att trolla med i öppet hav. Själv har jag trollat efter Gädda, Gös, Lax, Röding och Öring med elmotor i stora svenska och norska insjöar samt i Östersjön men även framgångsrikt använt en MINN KOTA 3 HP "S/S" elektrisk fiskemotor vid Laxharling i Gaula och Namsen. Det går bra att ersätta en laxroddare med en elektrisk fiskemotor. Fiskemotorn blir inte trött efter en timmes harling. Den gnäller inte och blir inte skinnflådd i handflatorna. Sonen John och jag hade fyra 75 Ah Tudor marinbatterier i hyttan invid Namsen i Overhalla. Två batterier stod på laddning och två använde vi i båten. En veckas Laxharling med MINN KOTA-motorn i Namsen gav 21 Laxar (de flesta små) som belöning.

              Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

              Kommentera


              • Kolla in http://www.fiskesnack.com/forum/show...112#post565112
                och ge eran synpunkt på topic.

                Varit lugnt med fiske nu ett par dagar, fredag morgon sätter jag igång igen.

                Kommentera


                • min sista tur gav enbart 7 gösar, största på 800gram. fisken fanns på 8meters djup. men nu blir det att leta nya ställen igen. dom stora måste ju finnas?
                  http://www.facebook.com/?ref=home#!/...92370454140863

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Roger;

                    Endast om det är alltför stark ström, stor sjöhävning och du har en stor och tung båt kan det vara en nackdel att trolla med elmotor.

                    ...
                    Tack för ditt svar Old Firehand, då blir det en elhybrid snart.

                    Vi har krokat de första gösarna, den största på knappt 2Kg.

                    /Roger

                    Kommentera


                    • Hej Roger;

                      Igår kväll 11/8 2010 och inatt var Gös-Ulla och jag ute på Mälarens Norra Björken och trollade Gös. Vi började ganska tidigt långt söder om Ärtskär och trollade norrut med sydvästvinden (6-7 m/sek) i 1,3 - 1,4 knops fart förbi Fagerön och så långt norrut som frivattnet gällde.Det låg flera dåligt markerade nät med vita och mörkröda plastdunkar väster om Fagerö. Tur att man ser som en katt i mörkret och hann väja...annars hade vi fått problem.

                      Fisket då? Ytvattnet var +19,3 gr.C och fångsten blev två Gösar med en liten och en något större Gös på 4,2 kilo som valde att provsmaka en stor, djupgående och ledad Rebel DJ30S-06 Jointed Spoonbill Minnow i silver med gul rygg http://www.trumman.com/rebel/col/d30s-dj30s_01-06.htm. Det var packat med pelagisk Abborre som hela tiden envisades med att blockera våra Smithwick wobbler och tvinna linorna för oss när de började snurra bakom sidelinerna.

                      Go for the Big Walleyes!

                      Old Firehand
                      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2010-08-12, 15:35.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 632 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      1 099 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 422 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      13 svar
                      1 335 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Arbetar...
                      X