Gösrapporter Mälaren 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2010

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nyss hemkommen från ett blåsigt fiskepass. Två tappade och fyra gösar (alla mellan 2-3kg) som hitta in i båten men fick åter sin frihet. Tog på ca 5m djup, på Smithwick Deep Suspending Rattlin' Rogue (32 och 32OB). Börjar gilla dessa drag riktigt starkt!

    Ny blir det avkoppling framför TV´n och ett par bira.

    Strax innan det small på ena spöt.
    Senast ändrad av Leon; 2010-07-23, 22:02.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av AndyElSueco Visa inlägg
      Toni D: Glömde säga att: Grym blog ni har med ert team! Rolig och intressant läsning, den kommer jag följa!
      Tack. Jag försöker mitt bästa att formulera mig, fast man nästan är ordblind=).
      Fiske äventyr på:

      http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
        Nyss hemkommen från ett blåsigt fiskepass. Två tappade och fyra gösar (alla mellan 2-3kg) som hitta in i båten men fick åter sin frihet. Tog på ca 5m djup, på Smithwick Deep Suspending Rattlin' Rogue (32 och 32OB). Börjar gilla dessa drag riktigt starkt!

        Ny blir det avkoppling framför TV´n och ett par bira.

        Strax innan det small på ena spöt.
        Vilken otrolig bild på lodet! Har kört med lod i mäleran i två år nu och aldrig lyckats se så klara fiskbågar. Men då kör ja iof med ett Garmin Lod. /Lennart

        Kommentera


        • Bommad Gös?

          Tog en trollingtur i Ulvsundasjön i stán igår söndag på eftermiddagen. Det hände inte mycket den första timmen, men sen helt plötsligt böjde sig spötoppen rejält och det kändes rätt tungt. I och för sig hade jag en 90 gr Wiggler paravan på, men den ska inte ge så stort motstånd. Till min förtret släppte firren innan jag hann se vad det var, men jag är ganska säker på att det var en gös, eftersom den hela tiden ville ner mot botten. Besviken och förbannad fortsatte jag fisket, fick ett hugg till en kvart senare, som också släppte. Jag vet att gösen kräver vassa krokar, och wobblerna jag använde (Cordell Wally Minnow CS8+ en Walleye Runner Silver med blå rygg) hade jag nyligen bytt krokar på. En fråga till den som känner sig manad: Man får ju ett automatiskt mothugg vid trolling och flätlina, eller brukar ni själva göra ett extra mothugg när ni fattar spöt?
          Tacksam för tips
          Berra Bock

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av BERRA BOCK Visa inlägg
            Tog en trollingtur i Ulvsundasjön i stán igår söndag på eftermiddagen. Det hände inte mycket den första timmen, men sen helt plötsligt böjde sig spötoppen rejält och det kändes rätt tungt. I och för sig hade jag en 90 gr Wiggler paravan på, men den ska inte ge så stort motstånd. Till min förtret släppte firren innan jag hann se vad det var, men jag är ganska säker på att det var en gös, eftersom den hela tiden ville ner mot botten. Besviken och förbannad fortsatte jag fisket, fick ett hugg till en kvart senare, som också släppte. Jag vet att gösen kräver vassa krokar, och wobblerna jag använde (Cordell Wally Minnow CS8+ en Walleye Runner Silver med blå rygg) hade jag nyligen bytt krokar på. En fråga till den som känner sig manad: Man får ju ett automatiskt mothugg vid trolling och flätlina, eller brukar ni själva göra ett extra mothugg när ni fattar spöt?
            Tacksam för tips
            Berra Bock
            Hej Berra Bock; Vid spinnfiske gör jag alltid ett snabbt handledsmothugg när jag ser eller känner att fisken hugger eller när linan slackar. Är fisken stor klipper jag till med ytterligare ett extra hårt mothugg. Gör du inte mothugg när en riktigt stor Gädda eller Gös hugger din wobbler eller ditt skeddrag minskar chansen betydligt att du bordar fisken. Stora Gäddor och Gösar är stenhårda i käften och kräver rejäla mothugg för att fastna...

            Vid trolling är jag extra noga med att ha synålsvassa krokar på alla beten, eftersom vid trolling har jag betydligt mindre chans att göra mothugg när en stor fisk tar mitt bete bakom en sidoparavan eller bakom yttersta spöt utanför båtsidan.

            Gasa snabbt på några extra knop när en Gädda eller Gös tagit din wobbler och dina chanser till fast fisk ökar betydligt.

            Kolla igenom samtliga wobbler att alla krokarna är nålvassa innan du släpper ut wobblerna bakom eller vid sidan av båten.

            Smithwick har synålsvassa krokar. Många Bomber har nålvassa krokar likaså många Cordell wobbler....men inte alla.
            Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

            Kommentera


            • Gös nummer två för i år är nu tagen och det känns skönt var ute på frösåker och vandrade tillsammans med två kompisar i ca 1,5 timme och det var lätt värt det. Lyckades även fånga en gädda och en abborre vilket gjorde att jag vann tävlingen med 3-0-0. och nu har jag en fråga, om man lyckats fånga en gös en abborre och en gädda under samma dag så har jag läst någonstans att man fångat en svensk klassiker stämmer detta?

              Skitfiske på er allesammans !

              Kommentera


              • Tack för tipset, ska tänka på det i fortsättningen.
                Berra Bock

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av BERRA BOCK Visa inlägg
                  Tack för tipset, ska tänka på det i fortsättningen.
                  Berra Bock
                  Hej Berra Bock & Leon;
                  Torsdag kväll och natt 15/7 2010 när Gös-Ulla och jag var ute och trollade Gös på Mälarens Norra Björken blåste det ganska friskt och ytvattentemperaturen var +23 gr.C. Trollingfisket fungerade utmärkt den kvällen.

                  Igår kväll tidag och inatt 27/7 hade ytvattentemperaturen på Norra Björken på grund av tidigare nordanvind och regn fallit ner till +18,3 gr. C. Göstrollingen var riktigt "seeeg". Gös-Ulla och jag fick bara några mindre Gösar nere på 9-12 meters djup efter att ha belastat de yttre sidelinerwobblerna Smithwick ASSRB-1232 (blå/silver) och 1235 (Clown) med 70 grams blypäronsänken.

                  Förnattens behållning var när vi såg ett "spökskepp" ljudlöst komma glidande söder om Fageröflisan med Jan O. ombord....
                  Go for the Big Walleyes!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

                  Kommentera


                  • Vi var ute 2h idag och fick ialf 12 gösar ( 3st mat godkända ) och 1 gädda.

                    Läs mer: http://www.krongaddan.se/
                    Fiske äventyr på:

                    http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

                    Kommentera


                    • Tjenare,
                      Tog en sväng i stán igår med en jobbarpolare. Vi trollade runt mellan öarna Stora o Lilla Essingen, Ulvsundasjön. Räknade med ett större väderomslag, men det blev inget med det. Vi fick 2 st gigantiska gösar på 0,2 resp 0,3 kg samt 2 gäddor på runt 1-1,5 kg. Lyckat, eller vad säger ni.
                      Old Firehand, jag antar att du har en trailer så du har "frihet" att fiska på flera ställen utan onödiga transportsträckor. Jag funderar också på att skaffa en trailer (80 km), för att ex.vis testa Mälarens frivatten. Jag har min båt på Pampas Marina och känner att jag kan vattnen kring Ekerö, Hässelby, Vårby vid det här laget. Ska man längre iväg är trailer rätt optimalt, antar jag. Det gäller väl bara att ha koll på var ramperna finns.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 632 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      1 099 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 422 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      13 svar
                      1 335 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Arbetar...
                      X