Gösrapporter Mälaren 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2010

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 19/7-10
    Trots att jag kom ut riktigt sent för att möta upp tre polare i deras båt så blev det en hel del gös.
    Vi fick sammanlagt kankse 20st på två och en halv timmes fiske, ett nytt hotspot är hittat wohoo!

    // Skitfiske // Rikard

    Kommentera


    • Var det någon storlek på gösen? Var ute jag med igår på dan, blåste otroliga mängder gav upp vid 18 tiden fick väl runt 25-30st största på 2kg.

      Kommentera


      • Tunt gösfiske i Mälaren

        Mitt intryck är att gösen minskat rätt ordentligt de senaste åren. Hittills i år har jag varit ute en 5-6 ggr, gått bom 1 gång, aldrig mer än 4 fiskar per tillfälle. Brukar hålla till runt Ekerö, Svartsjölandet. Tänkte fråga nån som kör trolling, brukar ni ha lång eller kort lina? Själv har jag alltid haft rätt mycket lina ute, + 30 meter, men har hört att max 15 m är bättre och ibland t o m kortare än så.

        Kommentera


        • gösfiske...

          Nu när jag läser om era otroliga fångster blir jag ju sugen på att åka ut i mälaren. Är ny på verikaljiggning och kan ej trolla då jag har båten i sundbyholm (Eskilstuna).
          Vilka djup kör ni på?
          ankrar ni upp eller driver ni förbi grunden?
          Vilka färger på jiggen kör ni?
          Jag har bara varit ute en gång hittils på rent verikalfiske i mälaren och fick en gös (för liten -släpptes) och tappade två varav ett av huggen var rejält.

          Kommentera


          • AndyElSueco:

            Vi testade vertikalt en timma innan vi åkte hem några dagar sen och tog 10st gösar och en abborre med lunker city whipstick i chartreuse och även i naturlig färg med glitter på ca 8m djup.
            (Dom finns att köpa hos Görans sportfiske)

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av BERRA BOCK Visa inlägg
              Mitt intryck är att gösen minskat rätt ordentligt de senaste åren. Hittills i år har jag varit ute en 5-6 ggr, gått bom 1 gång, aldrig mer än 4 fiskar per tillfälle. Brukar hålla till runt Ekerö, Svartsjölandet. Tänkte fråga nån som kör trolling, brukar ni ha lång eller kort lina? Själv har jag alltid haft rätt mycket lina ute, + 30 meter, men har hört att max 15 m är bättre och ibland t o m kortare än så.
              Hej Berra Bock;
              När jag trollar på Mälarens frivatten med tio spön har jag två 7-fotsspön nästan rakt bakåt med spötopparna cirka 0,5 m utanför båtens tänkta längdlinje. Till dessa spön har jag oftast två grundgående, glittrande och glänsande wobbler som vickar och rullar 8-10 meter bakom akterspegeln mitt i virvlarna från motorn och Lindy drivankarna.

              Nästa spöpar är två 10-fotsspön som står rakt ut från båtsidan med wobblerna 12-15 meter bakom akterspegeln och cirka 4-5 meter bakom wobblerna närmast akterspegeln.


              Sedan har jag tre 7-fotsspön med wobbler bakom tre sideliner 10, 20 och 30 meter utanför vardera båtsidan. Antingen väljer jag 15 meter lina eller 20 meter lina mellan wobbler och sideliner. I spegelblankt vatten väljer jag 20 meter och i guppigt vatten 15 meter. Längre linor brukar jag aldrig använda vid Göstrolling. Vid trolling efter Lax, Röding och Öring kan jag använda 30 - 35 meters linlängder i gropig sjö och cirka 40 meter vid plattvatten. Vattnets klarhet kan också ha betydelse vid val av linlängder.

              Det som i första hand lockar till sig Gösen är ljudet från motorn och i andra hand virvlarna bakom motorn, akterspegeln och även sidelinerna. Har jag då silverblanka eller guldglittrande wobbler bakom akterspegeln uppfattas dessa av Gösen som jagande eller ätande bytesfisk.

              Efter sidelinerna är det effektivt att använda djupgående, snabbt vickande wobbler som lockar Gösen med blänk, starka färger och ljudliga rasselkulor.

              Alltför långa släplinor ställer ofta till trassel och gör det svårt att se när mindre Gös har tagit wobblern. Är det dessutom riktigt mörkt kan långa linor inte vara till någon fördel....

              Vid trög Göstrolling kan det ge betydligt flera hugg att ha wobblerna (de utan sideliner) på samma avstånd från akterspegeln för att skapa "stimeffekt" och trigga Gösen till att hugga snabbare....i stället för att gå bakom och småstöta gång på gång på wobblern.

              Go for the Big Walleyes!

              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Senast ändrad av Old Firehand; 2010-07-22, 10:51.

              Kommentera


              • Eftermiddag/kvällstur genererade runt 15 gös inkl. ett par middagsvärdiga exemplar.
                Själv hade jag knappt ett hugg (övriga hade säkert 30 missade) men jämnade ut med min ända landade fisk - 5,064kg och nytt PB.


                Kvällen avslutades med skitsnack, grym musik och ett glas vin i solnedgången. Ett helt ok avslut på en i övrigt riktig skitdag!
                (Konstigt att allt blir så mycket bättre så fort man får komma ut och ta några kast... )
                Nya siten! Rickard är cheeef!

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Toni D Visa inlägg
                  AndyElSueco:

                  Vi testade vertikalt en timma innan vi åkte hem några dagar sen och tog 10st gösar och en abborre med lunker city whipstick i chartreuse och även i naturlig färg med glitter på ca 8m djup.
                  (Dom finns att köpa hos Görans sportfiske)
                  Tack för ett snabbt svar, då ska jag ut och prova lite i eftermiddag/kväll... om ingen kompis ska med så åker jag själv (är väldigt skönt ibland).

                  Har inga lunker city whipstick men har en hel drös med andra jiggar i alla olika färger och former (bl a de färger du nämner).. Jag kan ju inte ge hela min lön till Göran varje månad =)

                  Nu gäller det bara att hitta några riktiga hot spots för gös, åker runt med sjökortet på min iphone och letar... Kordinater någon? =)

                  Kommentera


                  • Kolla efter grynnor på kartan bara...
                    Vi fick fisk lite överallt idag.
                    18st gösar, en hyfsad abborre och en liten gädda.

                    Kommentera


                    • Kom ut vid 18 tiden ikväll, resultatet blev 4 riktiga as som slet jigg och allt med sig
                      16 småttingar uppe... Imorgon blir det glan trallala!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 632 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      1 099 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 422 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      13 svar
                      1 335 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Arbetar...
                      X