Gösrapporter Mälaren 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2010

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
    Sinnessjukt gösfiske idag!
    Resultat 48st men endast en top på 3.4 kg, de flesta hade en mycket bättre snittvikt mot vad det brukar vara. Roligt värre var det iaf!
    Häftigt! 48 st låter ju helt otroligt. Kör du vertikal? Vilken tid på dygnet tycker fungerar bäst nu?

    Kommentera


    • #82
      Ursprungligen postat av mr.zonker Visa inlägg
      vi lägger väl upp tråden här nu då. Hoppas på ett MYCKET bättre år nu än det som var för alla.

      Jag kommer sluta att jaga en större gös i mälaren och satsar istället på flest Gösar per/tur.

      SKITFISKE på Er
      Jag ser att det finns hyfsat mycket Gös i Mälaren men vad kan man få för storlek på fisken och vad ligger medelvikten på?
      Jag har tänkt försöka lägga en tur i Mälaren antingen i sommar eller nästa år då grabben har flyttat till skultuna och boendet är ordnat.
      Men en så stor sjö måste man reka lite innan så man vet vad man gör när det är dags.
      Själv fiskar jag mest i skånska Ringsjön där Gösen har fullkomligt exploderat i antal.
      Tyvärr är medelvikten mycket låg, runt 1,5kg men givetvis finns det större.
      Dock är dom ganska lätträknade.
      Jag ser att det rapporteras om upp emot 40 fiskar/tur men det säger egentligen inte så mycket om medelvikten är låg.
      Mellan 100-120 fiskar tog jag i Ringsjön häromveckan men medelvikten var kanske på 1,5kg så man tröttnar till slut.
      Det hade varit roligare att få tre fiskar över 5kg än tresiffrigt av spigg.
      Men alla tips om var man tar vägen i sjön mottages varmt så kanske jag kan få till en tur där uppe så småningom

      Team Vraken
      http://team-vraken.zoomin.se/
      [FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
      http://www.team-vraken.blogspot.com/
      [/FONT]

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Kvick Visa inlägg
        Häftigt! 48 st låter ju helt otroligt. Kör du vertikal? Vilken tid på dygnet tycker fungerar bäst nu?
        Tycker det fungerar lika bra hela dagen fram till kl 20:00 då det blir dött, beror självklart på var man kör och letar man sig inåt land eller grundare grynnor hittar man de säkert där också. Kör oavbrutet vertikal.

        Eftersom jag bara fiskat i mälaren ungefär lite drygt 2 veckor så är jag ganska nöjd med att redan fått upplevt det fiske jag gjort. Självklart vill man ha storgös och storgös och återigen storgös men först tänker jag rikta in min på var jag hittar dem, sen kommer jag rikta in mig på de stora. Folk som säger att de stora inte går bland de små har jag personligen aldrig upplevt, vi har dragit flertalet stora bland "de små"...
        Jag tror mer på att de är mycket mer svårflörtade och att det gäller att ha rätt bete när man väl hittar dem... Vad jag har hört så har smågösarna feedingfrenzie ungefär varannan timme medans storgösen riktar in sig på att äta ordentligt ungefär var 6e timme.

        // Skitfiske // Rikard

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
          Tycker det fungerar lika bra hela dagen fram till kl 20:00 då det blir dött, beror självklart på var man kör och letar man sig inåt land eller grundare grynnor hittar man de säkert där också. Kör oavbrutet vertikal.

          Eftersom jag bara fiskat i mälaren ungefär lite drygt 2 veckor så är jag ganska nöjd med att redan fått upplevt det fiske jag gjort. Självklart vill man ha storgös och storgös och återigen storgös men först tänker jag rikta in min på var jag hittar dem, sen kommer jag rikta in mig på de stora. Folk som säger att de stora inte går bland de små har jag personligen aldrig upplevt, vi har dragit flertalet stora bland "de små"...
          Jag tror mer på att de är mycket mer svårflörtade och att det gäller att ha rätt bete när man väl hittar dem... Vad jag har hört så har smågösarna feedingfrenzie ungefär varannan timme medans storgösen riktar in sig på att äta ordentligt ungefär var 6e timme.

          // Skitfiske // Rikard
          En ren gissning är att gösen rör sig uppåt efter kl 20:00 för att jaga i ytan senare på kvällen. Gös är ju väldigt tryckkänslig och vill inte äta när den byter djup. Men som sagt, en ren gissning. Måste säga att jag är lite avis, har fiskat vertikal i Mälaren runt V-ås och E-tuna i ett år nu och aldrig kommit hem med fler än 5 gösar. Så ditt record är sjukt imponerande.

          Dagens rapport är 2 gösar och en bonus gädda på 3 kilo samt några missade hugg. Något gör jag fel....

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av Kvick Visa inlägg
            En ren gissning är att gösen rör sig uppåt efter kl 20:00 för att jaga i ytan senare på kvällen. Gös är ju väldigt tryckkänslig och vill inte äta när den byter djup. Men som sagt, en ren gissning. Måste säga att jag är lite avis, har fiskat vertikal i Mälaren runt V-ås och E-tuna i ett år nu och aldrig kommit hem med fler än 5 gösar. Så ditt record är sjukt imponerande.

            Dagens rapport är 2 gösar och en bonus gädda på 3 kilo samt några missade hugg. Något gör jag fel....
            Hej Lennart Hoff; Det där med att Gösen i Mälaren stiger upp i högre vattenlager närmare ytan när solen börjar gå ner mot horisonten är absolut ingen gissning, snarare ett axiom. Djurplankton följer ljuset och småfisken som livnär sig på djurplankton går upp mot ytan när solen dalar bakom bergen och skogarna i väster. Gösen i Mälaren äter löja, nors och siklöja och följer bytesfisken när den går upp mot ytan.

            Bomber B24A-XSIL (blå/silver) och B24A-XSIO4 (Rödluvan) http://www.trumman.com/bomber/bomber_24a.htm samt Smithwick ASSRB-1200 i färgerna 32 (blå/silver) och 35 (Clown) http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm kan du med 0,40 mm vanlig nylonlina och 15-20 m linutsläpp få att gå exakt på 4 m djup vid 1,3 knops Göstrollingfart. Allra bäst hugger Gösen när du trollar med vinden ...

            I torsdags kväll och natten mot fredag i ganska klart väder med 5-6 m/sek västliga vindar och en ytvattentemperatur på +21 gr.C var Bomber B24A-XSIL (blå/silver) helt "outstanding" med 9 fångade Gösar med största på 5,8 kilo och mnsta godkända på 1,9 kilo ute på Mälaren och Norra Björkens frivatten några distans norr om Sparin. Andra sommarnätter under de senaste fem åren har Smithwick ASSRB-1200 och ASSRD-1200 varit oslagbara...men just kvällen och natten 8-9 juli 2010 var Bomber klar etta...
            Go for the Big Walleyes!

            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Lennart Hoff; Det där med att Gösen i Mälaren stiger upp i högre vattenlager närmare ytan när solen börjar gå ner mot horisonten är absolut ingen gissning, snarare ett axiom. Djurplankton följer ljuset och småfisken som livnär sig på djurplankton går upp mot ytan när solen dalar bakom bergen och skogarna i väster. Gösen i Mälaren äter löja, nors och siklöja och följer bytesfisken när den går upp mot ytan.

              Bomber B24A-XSIL (blå/silver) och B24A-XSIO4 (Rödluvan) http://www.trumman.com/bomber/bomber_24a.htm samt Smithwick ASSRB-1200 i färgerna 32 (blå/silver) och 35 (Clown) http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm kan du med 0,40 mm vanlig nylonlina och 15-20 m linutsläpp få att gå exakt på 4 m djup vid 1,3 knops Göstrollingfart. Allra bäst hugger Gösen när du trollar med vinden ...

              I torsdags kväll och natten mot fredag i ganska klart väder med 5-6 m/sek västliga vindar och en ytvattentemperatur på +21 gr.C var Bomber B24A-XSIL (blå/silver) helt "outstanding" med 9 fångade Gösar med största på 5,8 kilo och mnsta godkända på 1,9 kilo ute på Mälaren och Norra Björkens frivatten några distans norr om Sparin. Andra sommarnätter under de senaste fem åren har Smithwick ASSRB-1200 och ASSRD-1200 varit oslagbara...men just kvällen och natten 8-9 juli 2010 var Bomber klar etta...
              Go for the Big Walleyes!

              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              I Eskilstunaområdet och runtom råder det ju trollingförbud då det ej är frivatten så hur tar man dem bäst stillaliggandes undrar jag? Vore inte helt fel om man kunde hitta dem även efter klockan 20:00 på kvällen...

              Vad gäller vertikaljiggandet så är det en jigg med en speciell färg som hitintills har varit HELT outstandning, under 15 hugg på den är det kankse 1 på de andra, och då har jag prövat mig fram oerhört mycket vad gäller färgval och form.

              Edit* Imorgon ska jag ut och köra ett riktigt tidigt pass tänkte jag. Klockan kommer jag ställa på 03:50 och fiska fram
              till ungefär 10:40. Det ska bli mycket intressant att se hur fisket är under den perioden.

              // Skitfiske // Rikard
              Senast ändrad av jns; 2010-07-10, 19:47.

              Kommentera


              • #87
                Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
                I Eskilstunaområdet och runtom råder det ju trollingförbud då det ej är frivatten så hur tar man dem bäst stillaliggandes undrar jag? Vore inte helt fel om man kunde hitta dem även efter klockan 20:00 på kvällen...

                Vad gäller vertikaljiggandet så är det en jigg med en speciell färg som hitintills har varit HELT outstandning, under 15 hugg på den är det kankse 1 på de andra, och då har jag prövat mig fram oerhört mycket vad gäller färgval och form.

                Edit* Imorgon ska jag ut och köra ett riktigt tidigt pass tänkte jag. Klockan kommer jag ställa på 03:50 och fiska fram
                till ungefär 10:40. Det ska bli mycket intressant att se hur fisket är under den perioden.

                // Skitfiske // Rikard
                Hej Rikard Jonsson; Eftersom du inte får trolla runt E-tuna kan du kasta med jigg och wobbler och svepa jiggen eller wobblern ner utefter branterna och försöka följa bottenkonturerna på grynnan så nära du kan utan att fastna.

                När solen har gått ner och Gösen stiger närmare ytan kan du spinna in både jig och wobbler i något högre vattenlager för att locka Gösen till hugg...

                Fluorfärger i gult, grönt, orange och även blå/silver lockar Gösens aptit....


                Go for the Big Walleyes!

                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
                  I Eskilstunaområdet och runtom råder det ju trollingförbud då det ej är frivatten så hur tar man dem bäst stillaliggandes undrar jag? Vore inte helt fel om man kunde hitta dem även efter klockan 20:00 på kvällen...

                  Vad gäller vertikaljiggandet så är det en jigg med en speciell färg som hitintills har varit HELT outstandning, under 15 hugg på den är det kankse 1 på de andra, och då har jag prövat mig fram oerhört mycket vad gäller färgval och form.

                  Edit* Imorgon ska jag ut och köra ett riktigt tidigt pass tänkte jag. Klockan kommer jag ställa på 03:50 och fiska fram
                  till ungefär 10:40. Det ska bli mycket intressant att se hur fisket är under den perioden.

                  // Skitfiske // Rikard
                  Funderar på att försöka med fluga någon sommarnatt. Med intermidiate lina bör man kunna fiska in flugan på valfritt djup och med valfri fart för att hitta det ideala för gösen. Frågan är bara vilka flugor man ska ha??? Någon som har vet? Vad gäller färg på jigg har röd/gul fungerat bäst för mig.

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av Kvick Visa inlägg
                    Funderar på att försöka med fluga någon sommarnatt. Med intermidiate lina bör man kunna fiska in flugan på valfritt djup och med valfri fart för att hitta det ideala för gösen. Frågan är bara vilka flugor man ska ha??? Någon som har vet? Vad gäller färg på jigg har röd/gul fungerat bäst för mig.

                    Hej Lennart Hoff; Kastar du med liten torrfluga eller nymf kan du kanske kroka någon löja eller ytjagande abborre nattetid...men Gösen hör inte till det lättaste att fånga på fluga i Mälaren...
                    Go for the Big Walleyes!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

                    Kommentera


                    • #90
                      Man kan väl säga att morgonpasset minst sagt var en succé...
                      16 för mig och 7 för polarn, jag satte nytt pb med 6.39kg woho!
                      Skam den som ger sig!

                      // Skitfiske // Rikard

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 632 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      1 099 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 422 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      13 svar
                      1 335 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Arbetar...
                      X