Gösrapporter Mälaren 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2010

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hej Firehand helt rätt naturligtvis menade jag motsvarande brottstyrka flät versus nylon, vid motsvarande tjocklek har jag ingen aning skulle tro de motsvarar varandra ungefär, det är vad fysikens lagar säger men om du har annan uppfattning och fakta vill jag inte ge mej in i en diskussion för det vet jag inte mvh
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

    Kommentera


    • Hej Anders KingKurt 69;

      Kontakta Länsstyrelsen, Box 22067, 10422 Stockholm, Tel. 08-7855065, Fax. 08-6547063, www.ab.lst.se och begär att få dig tillsänd FiskeGuide, Stockholms län. På sidan 23 i FiskeGuide finns en karta över Mälarens s.k. enskilda frivatten där du ser var frivattensgränserna går på Mälarens Södra Björkfjärden, Prästfjärden och Norra Björkfjärden.

      Stockholms Idrottsförvaltning, Fiske och Sportfiskarnas Stockholmsdistrikt tillhandahåller också FiskeGuide Stockholms län.

      Go for the Big Ones!

      Old Firehand

      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

      Kommentera


      • För den som vill fördjupa sej i ämnet rekommenderas att besöka denna webbplatsen, här finner ni mycket användbar information (dvs om ni beställer passande bok)


        Annat intressant Google sökord är "trolling top to bottom"

        Boken kostar pengar så är det men är en av dina bättre investeringar om du vill förstå hur det fungerar
        Senast ändrad av TAMTAM; 2010-08-21, 17:02.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • Provade några timmar vertikalfiske på Ekoln igår och det resulterade i 13 gös och 1 abborre, största gös 1,2Kg. Ska tilläggas att jag nyligen börjat med vertikalfiske och det är otroligt spännande. Det blåste rätt hårt igår på Ekoln men med drivankare gick det bra ändå. Måste fixa elmotor för att effektivisera fisket nu.

          Hur går det för andra på Ekoln? ser mest trollare och pimplare ute.

          Kommentera


          • Åkte ner till båten i Söndags och började sätta ihop spön, elmotorn... ja ni vet, allt som bör tas med. Skönt väder med sol å lite vind. Perfekt! Startar motorn å den går i några sekunder innan den dör. FAAAN, hämta verktyg från bilen å börjar felsöka. Går så långt att jag skruvar loss avtappningsskruven till förgasarna, Helt torrt!? vid det här laget så är fiske inget att tänka på och det har redan gått tre timmar (tiden går fort när man har kul brukar man säga). Börjar "pumpa" i blåsan och den ger motstånd, plötsligt hör jag hur det skvätter å skvalpar bakom båten och samtidigt en stark bensin doft. Kollar bak och pumpar en till gång, "skvätt" säger det och jag ser att soppa slangen ligger där, Va helvete.. hur har denna lossnat. Tar upp slangen å ser att änden är avklippt... någon har vart i båten å snott kopplingen. Satte mig ned och kolla på slangen i säkert 5min innan jag blev riktigt förbannad och tappa all hopp om mänskligheten. Varför i hela friden snor man någons koppling, är man så j*vla fattig att man inte kan lägga ut 50kr själv på att köpa en egen eller?

            Skönt att jag hitta "felet" men samtidigt så förbannad över att jag har fixat i ordning spön, elmotorn å allt sånt tjafs och inte hinner med fisket. Jag har lärt mig en sak av detta. Hädan efter går jag ner till båten först och kollar så att allt finns på plats och motorn startar innan jag börjar kånka med spön å allt annat.



            Drog ut idag med en nyköpt koppling å allt funka hur fint som helst. Va ute mellan 15:00 och 21:00 å fick inte ett skit
            Senast ändrad av Leon; 2010-08-26, 18:32.

            Kommentera


            • Ujuj Leon, borde inte skratta åt ditt elände, men tårarna bara sprutar på mig!

              Han som snodde kopplingen var nog inte snål, han ville inte missa en fin fiskedag bara!

              Kommentera


              • Ja det va riktigt fin dag i Söndags och en efterlängtad sådan efter all regnande och blåst som hade pågått i en vecka.

                Det ligger två (2!!!) butiker med marintillbehör 5min från platsen som säljer dessa kopplingar. Jävla snåljåp.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av RogerL Visa inlägg
                  Ujuj Leon, borde inte skratta åt ditt elände, men tårarna bara sprutar på mig!

                  Han som snodde kopplingen var nog inte snål, han ville inte missa en fin fiskedag bara!

                  Jag är ledsen Leon, men Rogers inlägg var hur roligt som helst. Häls /T

                  Kommentera


                  • Det lättaste sättet att veta hur djupt man fiskar är att använda GTM 40+ som man häktar på fiskelinan och låter den glida ner till draget,då får du vatten temp var annan meter och ser även hur djupt draget går,helt suveränt och effektivt.
                    Jig-fishing är roligast.

                    Kommentera


                    • En gös på 2.2 kg idag.

                      Denna gång fick Emelie (min dotter på 7 år) uppleva hur man fångar gös. Maria (min fru och betydligt äldre) ville ta en tur med båten och att Emelie skulle få prova på att fiska. Gjorde allt för att dölja min glädje över att få komma ut och fiska igen genom att använda ord som "jag ställer upp" och "jag kan offra kvällen" m.m.

                      Efter att ha undersökt några grynnor med ekolodet och hittat ett intressant eko nedanför djupkanten så slängde vi i ankaret och drack choklad, ingen brådska. Därefter satte jag igång Emelie med att vertikaljigga gös. Själv satte jag på en tung jigg och kastade den ut mot djupet (ca 15m) där vi fick eko på större fisk. Trekroken på buken trädde jag på ryggkroken och tryckte in en av krokarna i ryggen (på betet). Han inte mer än att förklara att jag skulle försöka släpa den nära botten så högg det rejält, på första kastet. Då hade pappa visat hur man fångar fisk och vi kunde åka hem igen. Vet inte om det är så man fiskar gös egentligen, men det funkade i.a.f.
                      Senast ändrad av RogerL; 2010-08-27, 23:01.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 632 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      1 099 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 422 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      13 svar
                      1 335 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Arbetar...
                      X