Ursprungligen postat av shaegarn
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gösrapporter Mälaren 2010
Collapse
X
-
-
Hej Leon; Lambarfjärden, Lövstafjärden och Ekoln brukar kunna släppa ifrån sig riktigt skapliga Gösar under senare delen av augusti och början av september.
Nordliga vindar och ihållande regn pressar ner Gösen i djupare vatten. Sätt därför 30 och 50 grams päronsänken med gummisnodd på trollinglinorna några meter framför dina djupgående Smithwick wobbler för att få ner wobblerna på samma djup som Gösen jagar. Har du några extra djupgående Bomber B26A-XM7 (Skriket) och XSIL (blå/silver) kan det vara rätt tid att presentera dem i 1,3 - 1,4 knops fart i Gösens huggzon nu. Trolla gärna på den sidan av fjärden där vinden ligger på...där betesfisken samlas. Där hittar du också Gösen!
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Hej Leon; Bomber B26A går ner på 8 - 9 meters djup med 25 meters linlängd 0,40 mm nylonlina bakom båten vid 1,3 knops fart. Belastar du wobblern med 50 grams päronsänke går wobblern 2,5 - 3,0 m djupare.
Samma djupskillnad erhåller du med Smithwick ASSRB-1200 http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm och ASSRD-1200 http://www.trumman.com/smithwick/sup...uper_rogue.htm. Här kan du läsa hur djupt respektive Smithwick går vid trolling och kast. Trollingdjupet är alltid beroende av lindiameter och linutsläpp.
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej Leon;
Ett bra sätt att själv ta reda på hur djupt en wobbler går vid trolling är att köra från djupare vatten in mot stranden där sjöbotten sluttar mycket långsamt in mot grundare vatten. Helst bör det vara jämn ler- eller sandbotten. Du har wobblern tacklad med exempelvis 25 meter 0,40 mm nylonlina ute bakom båten och kör med 1,3 knop (Gösfart) in mot stranden och grundare vatten. På ekolodet ser du hela tiden exakt hur djupt det är till botten. När wobblern skrapar i botten åker du 25 m tillbaka över platsen och mäter upp det aktuella djupet. Säkraste resultatet får du om du upprepar proceduren 3-4 gånger och tar medelvärdet av de 3-4 mätningarna.
Tunnare lina, längre lina och högre fart gör att wobblern kan gå något djupare.
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
Kommentera
-
Åkte ut igår kl 17 med min 10-åriga son och fiskade fram till att solen gått ned helt och ett tag till.
Vi såg knappt någon fisk på lodet, helt dött. Åkte om kring men hittade inget intressant område.
Vi övernattade på Björkö och fortsatte fiskandet mellan 04.30 och 07.00, avbrott på grund av att sonen var grön av sjösjuka, riktigt dålig. Nu var fisken tillbaka på lodet. 06.30 krokade vi den enda gösen för denna tur på 2.77 Kg, blygsamt men personbästa. Den tog precis efter att vi passerade en liten grynna på 7m där det var ca 15m djupt runt omkring.
Det jag grubblar på nu är om man gör något fel då många andra här verkar dra upp flertalet fiskar per tur medan en annan bara lyckas fånga någon enstaka på många timmars fiskande.
Kommentera
-
[QUOTE=Old Firehand;567472]Hej Leon;
Ett bra sätt att själv ta reda på hur djupt en wobbler går vid trolling är att köra från djupare vatten in mot stranden där sjöbotten sluttar mycket långsamt in mot grundare vatten. Helst bör det vara jämn ler- eller sandbotten. Du har wobblern tacklad med exempelvis 25 meter 0,40 mm nylonlina ute bakom båten och kör med 1,3 knop (Gösfart) in mot stranden och grundare vatten. På ekolodet ser du hela tiden exakt hur djupt det är till botten. När wobblern skrapar i botten åker du 25 m tillbaka över platsen och mäter upp det aktuella djupet. Säkraste resultatet får du om du upprepar proceduren 3-4 gånger och tar medelvärdet av de 3-4 mätningarna.
Tunnare lina, längre lina och högre fart gör att wobblern kan gå något djupare.
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
Detta är helt rätt testa era grejor på precis det beskrivna sättet, har jag själv gjort.
Finns beskrivet i amerikanska böcker som jag läst en gång i tiden (och även Firehand! )
Kom ihåg att flät uppnår mycket större djup än nylon om ni vill komma ner utan djupriggar det finns en uppsjö av tillbehör för att kontrollera djupgåendet använd er fantasi och kunnande och glöm inte spö/sidoparavanerna gärna bra sådana tillsammans med gummisnoddade vikter lycka till
(Då på Mälarens frivatten som norra/södra Björken osv)
PS fick en gös på 3.8 kilo samt en liten bägge högg på gul Luhr-Jensen LOCO ett gammalt USA litet 3 tums skeddrag med vild gång wobblerna lämnades oberördaSenast ändrad av TAMTAM; 2010-08-21, 15:28.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jns Visa inläggNågon som vet vart gränserna för trolling i mälaren går?
Kommentera
-
Hej TAMTAM;
Ja, det stämmer att jag under mina utbildningsår läste en hel del amerikanska, men även tyska och franska böcker, där de flesta handlar om hydrologi och termodynamik. Jag har även skrivit och varit medarbetare i några böcker och tidningar, varav de flesta har handlat om Sportfiske här i Sverige.
Kanske är det min kunskapshunger som fått mig att testa alla beten jag sålt genom åren via LEF Sport & Marinprodukter AB för att se hur djupt betena går vid spinnfiske och trolling. Detta har jag gjort för att kunna tillhandahålla tillförlitliga broschyrer, prislistor och specifikationer med uppgifter om respektive betes färg, modell, vikt, längd samt djupgående vid både kast och trolling.
Du kan inte ens drömma om hur många timmar jag lagt ner ute på sjön för att testa hur djupt respektive bete går, som du ser BOMBER 15A som exempel på här http://www.trumman.com/bomber/bomber_15a.htm .
Du skriver Kom ihåg att flät uppnår mycket större djup än nylon. Den jämförelsen vill jag absolut inte hålla med dig om i de fall där flätlinan har samma diameter som nylonlinan. Här är det tvärtom och jag vågar påstå att en nylonlina gör att betet går djupare med samma diameter som flätlinan, samma linmängd ute bakom båten, samma bete och samma trollingfart. Flätlinan bromsar och pressar upp linan mot vattenytan mer än vad en nylonlina med samma diameter gör. För att betet ska gå djupare med flätlina jämfört med nylonlinan misstänker jag att du förutsätter att flätlinan är betydligt tunnare, dvs har mindre diameter än nylonlinan och därför lättare skär ner i underliggande vattenlager än vad nylonlinan med grövre diameter gör.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Abborrpremiär -24av lakefrykenGäddfiske med sönerna stod på agendan men vi hann knappt ut på vattnet innan molntäcket sprack upp,...3 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-17, 08:37 -
-
Svar till Abborrpremiär -24av Cosmoz 08Min första tur gav nytt PB på längd en 52cm och 2.55kg...2 Foton
-
2024-04-10, 08:09 -
-
Svar till Landlax vättern67 cm 3.5 kilo. Man blir alltid lika förvånad när det smäller till i spöt efter 500 kast. Tog på drag....1 Foto
-
2023-11-13, 11:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Kippholmen
av AdamA
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
|
5 svar