Gösrapporter Mälaren 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2010

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Kenny Stillman; För att förbättra Göspopulationen och genomsnittsstorleken hos Gösen i Mälaren tycker jag att Fiskeriverket snarast ska höja minimimåttet för Gös till 50 cm, likaså i Hjälmaren. Då skulle Gösfisket bli mycket bättre om några år. Mitt förslag gäller i synnerhet nätfångad Gös! Det fångas otroliga mängder av Gös mellan 35 och 44 cm av nätfiskare med alltför finmaskiga nät ute på Mälarens stora fjärdar..nätfångad Gös som ofta säljs svart eller blir till minkföda.
    Go for the Big Walleyes!
    Se John E:s 8,6 kilos Gös från Ekoln i Mälaren här längst ner till vänster nedanför wobblerna på sidan http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Stillman, var inte du med i filmen med familjen Macahan? Ds.

Den är ju riktigt stor den gösen. Det jag tycker är så tråkigt med mälaren ( speciellt västerås trakten ) är att på en hel säsongs fiske så lyckade s vi bara med en gös över 1kg. 1,8kg vägde den! det är sällan, ytterst sällan man hör gösar pressa vågen över 1,5kg i mälaren nu för tiden. lite större borde ju gösarna vara detta år tycker jag.
    http://www.facebook.com/?ref=home#!/...92370454140863

Kommentera

45 cm är tillåten storlek på Mälaren om det sedan efterlevs är en annan sak,vi kommer aldrig att få någon rätsida på det här,finns alldeles för många kategorier av "sportfiskare"
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av mr.zonker Visa inlägg
        Den är ju riktigt stor den gösen. Det jag tycker är så tråkigt med mälaren ( speciellt västerås trakten ) är att på en hel säsongs fiske så lyckade s vi bara med en gös över 1kg. 1,8kg vägde den! det är sällan, ytterst sällan man hör gösar pressa vågen över 1,5kg i mälaren nu för tiden. lite större borde ju gösarna vara detta år tycker jag.

Hej igen Kenny Stillman; Du kanske inte prenumererade på FiskeJournalen förr och har då förmodligen inte läst och följt mina Gösfisketips i FiskeJournalen Nr 4, Nr 5 och Nr 9 2004 "Gösfiske är som att lägga pussel!" . Här skrev och berättade jag om hur du effektivt kan fånga Gösen under alla årstider. De tre Gösfiskeartiklarna illustrerades i FJ med sällsynt vackra och informativa teckningar av Thommy Gustavsson, redaktör för Flugfiske i Norden.

I FiskeJournalen Nr 4/2004 beskrevs under Del 1. Vårfisket efter Gös på sidorna 58-64.

I FiskeJournalen Nr 5/2004 beskrevs under Del 2. Sommarfisket efter Gös på sidorna 48-55.

I FiskeJournalen Nr 9/2004 avhandlades under Del 3. Höst- och Vinterfisket efter Gös på sidorna 46-50.

Att du förra året bara fick Gösar i Mälaren upp till 1,8 kilos vikt tyder på att du antingen fiskar på fel platser, vid fel tidpunkter, på fel sätt eller med helt fel beten. Utan att ha fiskat med dig eller sett hur du fiskar kan jag inte ge dig andra tips än att du läser hur jag och andra envisa Gösfiskare jiggfiskar, spinner och trollar för att få bra resultat. Här på FiskeSnack har jag under senare år mest berättat (men ganska utförligt) om Gös-Ullas och min Göstrolling ute på Mälarens frivatten på Norra Björkfjärden.

Genom att vid Göstrolling nöta på "produktiva" områden lär man sig Gösens jaktstråk och huggperioder. Dessutom ser man ganska snabbt vilken trollingfart som är optimal både för liten och Stor Gös. Erfarenheten visar också vilka drag och wobbler Gösen föredrar framför andra, för Gösen mindre attraktiva wobbler.
        Förr trollade vi mycket med orange och gula Päijänne, Rapala och Southbend Sea Bee. Under 1980- och 1990-talen fick vi både många och Stora Gösar på Bomber 15A, 16A, 24A och 25 A samt Cotton Cordell CS6, CD6, CD7 och CD9 i gula, gröna, orange, svart/silver och blå/silver färger. Under senare år 2003 - 2009 har Smithwick ADRA-1200, ASSRB-1200 och ASSRD-1200 i motsvarande färger varit helt "outstanding" när det gäller att fånga lite större Gösar. http://www.trumman.com/smithwick/super_rogue.htm Smågösen är det aldrig några problem med, den hugger på allt!
        Go for the Big Walleyes!
        Old Firehand

Kommentera

Mycket nätsnack i denna tråden tycker jag. Har någon lyckats med ismetet och pimplandet(vertikaljiggning kallas det av ungdomar) efter gös i år undrar jag?

Kommentera

Gös fisket på mälaren i fjol tycker jag var bra. Vi hade mycket gös runt 2-3kg med topp på 6kg. Dom stora tog vi under våren på jiggfiske på lekplatserna, gäller "bara" att hitta dom rätta platserna. Ser fram imot vårens gösfiske i Maj-Juni tror det blir minst lika bra.

Micke G, jag ska göra några ismetse försök efter gösen nu på vår isarna.

/ Christian

Sportfiskeguide Christian Jansson
            www.janssonsmobilkranar.se/fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av crijan Visa inlägg
              Gös fisket på mälaren i fjol tycker jag var bra. Vi hade mycket gös runt 2-3kg med topp på 6kg. Dom stora tog vi under våren på jiggfiske på lekplatserna, gäller "bara" att hitta dom rätta platserna. Ser fram imot vårens gösfiske i Maj-Juni tror det blir minst lika bra.

Micke G, jag ska göra några ismetse försök efter gösen nu på vår isarna.

/ Christian

www.janssonsmobilkranar.se/fiske
              Jag är också sugen på att testa gösen från isen. Känner mig osäker nu när dom varnar för isarna. Jag köpt på mig lite prylar så det känns lite surt.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
                Jag är också sugen på att testa gösen från isen. Känner mig osäker nu när dom varnar för isarna. Jag köpt på mig lite prylar så det känns lite surt.
                Hej Micke G; När det gäller isarna i Mälaren kan du aldrig vara nog försiktig! I väntan på vårfloden tappas Mälaren på vatten. Följden av detta blir att vattnet under isen blir strömt och gröper ur isen underifrån runt broar, uddar och grynnor samt i sund och vid till- och utlopp. Solen och den tunga snön tär snabbt på isen uppifrån och vattnets rörelser gröper ur isen underifrån. Efter en kall natt med minusgrader kan isen vara hård och stark under morgontimmarna samt långpipig och skör sent på eftermiddagen. Nu är våren här och förhoppningsvis är det öppet vatten helgen 17-18 april...
                Go for the Big Walleyes!
                Old Firehand

Kommentera

Var ute idag på Björköfjärden isen är ca 35cm jag tror isen är kvar 1 månad till, innan sjösättning.Fick som största abborre idag 970gr "pinnarna" fick simma tillbaka.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

3 gösar på första vertical turen nånsin..
                    nu går gösarna upp på grynnorna för att leka..
                    Daniel Granholm
                    Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

det här låter bra för på söndag så blir första turen. hoppas jag hinner få iordning på det nya ekolodet då också.
                      http://www.facebook.com/?ref=home#!/...92370454140863

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      5 svar
                      1 961 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Haviculd