Gösrapporter Mälaren 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2010

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Verkar som det fortsätter nedåt i gösaktivteten här, 10-12st i går och vi fick slita som djur. Kan nog till viss del skyllas på vinden som gjorde att det var svårt att ha bra bottenkontakt med jiggen då båten guppade och rörde sig lite väl mycket.

Flyttade in oss från fjärdarna för att komma undan vinden lite och då släppte det något och sista kastet för min kompanjon Claes blev en på 3.4kg som fick gå tillbaka.
    Min andra kompanjon (som också heter Claes) fick dubbelhugg - en gädda på uppskattningsvis 4-5kg kom upp och högg fast i en gös som precis vevades in.
    Den hängde på 5 sekunder kanske innan den argt drog ner i djupet igen, konstigt nog var gösen inte speciellt skadad.
    Nya siten! Rickard är cheeef!

Kommentera

• Var ute en sväng på förmiddagen idag med farsgubben och hans svärfar, farsan har funnit sig i att det där gummiaktiga sakerna som kallas jigg faktiskt fungerar riktigt bra. Hans svärfar däremot som varit inbiten fiskare i 50 år tog väldigt lång tid och många funderingar innan han vågade sätta på en gummisak. Satt både länge och väl med sin pilk och sa "det här funkar precis lika bra" och satte på björksvamp på kroken. Efter att farsan och jag dragit ett 10tal var så gav han med sig och satte på en "såndär gummisak" på kroken, och se på fan, gubben fick fisk!

Resultatet blev 21st för mig 11 för farsgubben och 6 för hans svärfar.
      Dock så var fisket lite trögare än vanligt idag och storleken var mindre än vanligt.

// Skitfiske! Rikard

Kommentera

• Var ute mellan 16.00 och 18:30 idag. Fick 15 gös med topp på 1,2 annars mycket låg medelvikt. Gösarna högg ovanligt aggresivt, nästan alla hade både trekroken och jigghuvudet i munnen och en svalde skiten rakt ner magen. En bonus gädda på 3,1 som bjöd upp till härlig fight blev det också. Är klart nöjd men skulle vara kul med lite högre medelvikt. När jag hittar ett stim så tenderar de lite större gösarna att hugga först och sedan blir de bara mindre och mindre. Någon som känner igen fenomenet?

/Lennart

Kommentera

• Ursprungligen postat av Kvick Visa inlägg
          Var ute mellan 16.00 och 18:30 idag. Fick 15 gös med topp på 1,2 annars mycket låg medelvikt. Gösarna högg ovanligt aggresivt, nästan alla hade både trekroken och jigghuvudet i munnen och en svalde skiten rakt ner magen. En bonus gädda på 3,1 som bjöd upp till härlig fight blev det också. Är klart nöjd men skulle vara kul med lite högre medelvikt. När jag hittar ett stim så tenderar de lite större gösarna att hugga först och sedan blir de bara mindre och mindre. Någon som känner igen fenomenet?

/Lennart
          Känner igen fenomenet mycket väl, och vad jag har hört så ska de små "stå och vänta" under tiden de stora går "frenzie"
          Gösen verkar röra sig mycket mer än vad jag först trodde, vad jag gör när det börjar "trappas" av och bli mindre storlek är att circulera runt stället. Detta brukar faktiskt höja min medelvikt ordentligt.

// Skitfiske // Rikard

Kommentera

• OK, tack för tipset! Med andra ord ingen ide att stå och rycka upp smågös efter smågös och hoppas på större. Bättre att röra sig och leta storgösen!? /Lennart

Kommentera

• Ursprungligen postat av Kvick Visa inlägg
              OK, tack för tipset! Med andra ord ingen ide att stå och rycka upp smågös efter smågös och hoppas på större. Bättre att röra sig och leta storgösen!? /Lennart
              Det är det som har fungerat för mig, kanske inte är optimalt men det har som sagt funkat för mig

Kommentera

• Äntligen lite kontakt! Körde Vertikalt med Fin-S ifrån kajaken i Freden i kväll.
                Tog nog 10s från det att jag släppte ner jiggen tills jag hade min andra gös så här långt.
                Det var tyvärr den enda som ens kom över minimimåttet. Jag landade totalt 3 gös och missade en hel drös som klev av på halva vägen.
                Men inga drömfiskar, får jobba på dom.
                Men jäklar vad skönt att iaf ha fått något! Har kämpat lite med att hitta gös från kajaken! =)

Kommentera

• En strålande dag på sjön men antingen har jag blivit rikskass på att fiska gös eller så är dom helt enkelt inte sugna/är på semester nån annanstans för det var ett jävla skitfiske idag. Kan nog räkna alla på en hand.
                  Men, å andra sidan, jag kanske ska vara nöjd över att Armageddon-regnet inte kom ut på fjärden och att det vart en helt fantastisk vindstilla kväll i solnedgången. :P
                  Nya siten! Rickard är cheeef!

Kommentera

• Löwa, kan inte annat än att hålla med dig, tröga gösar idag. Vi trollade envist med fyra spön tills sent på kvällen. En enda liten gös som fick simma hem. Samt lite rassel i spöna mellan varven. Funderade på om man har haft nybörjarröta hitintills. Att även du hade det kämpigt idag ger självförtroendet en återställare. Som sagt, en väldigt fin båtdag med fin solnedgång i.a.f.

Kommentera

• Var ute med min farfar igår, vi landade 4a respektive 3 och missade en massa hugg. De va riktigt luriga igår, högg inte lika aktivt som senaste gångerna utan smög liksom på jiggen Fick kämpa och bråka för att gubben skulle släppa tillbaks smågösen. Hur kommer det sig att många har så väldigt svårt att släppa tillbaka fisk? Det gjorde ont i gubben att se små 300 g gösar simma tillbaks. Ja mena alla fiskar vi ju för nöjes skull, även om man tog hem varenda gös så skulle de inte täcka bensin och jigg sen har man spön båt och ekolod kvar så någon ekonomi blir det aldrig i fisket, Utom negativ då ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      5 svar
                      1 964 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Haviculd  
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59