Gösrapporter Mälaren 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2010

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Imorgon är det sista dagen på semestern och den kommer jag med största sannolikhet spendera på Mälaren i jakten på storgösen.

    En annan fråga som jag undrar lite över är detta med trolling efter gös. Personligen har jag gett upp allt annat fiske för tillfället eftersom jag blivit genuint frälst utav gösfisket. Det som jag fastnat för under vertikalfisket är ju de brutala hugg gösen ger ifrån sig, att dunka jiggen tre gånger i botten, hålla den blickstilla och sedan mötas av ett hugg från en 3kilos gös slår det mesta enligt mig. Detta är vad jag fascinerats av inom gösfisket. Drillningen i sig av fisken är roligt ett tag beroende på hur stor fisken är, oftast så blir det sådan tryckförändring så efter halva vägen upp till ytan ligger de mest och släpar efter.

    Hur är det egentligen med trollingen efter gös? Är det en mycket mer intensiv fight? Vad är det man lockas av under trolling efter gös? Är själv sugen att börja eftersom medelvikten verkar vara bra mycket högre, samtidigt undrar jag "är det så jäkla roligt?"

    // Mvh och Skitfiske Rikard

    Kommentera


    • Tycker spänningen ligger å att glo på lodet och sedan glo på om spö toppen rycker, testa olika farter, djup och färg på draget. Dessutom är det jäkligt bekvämt å bara glida fram . Man täcker ju mycket större område och man lär sig mer av vart fisken står under dygnet, tempraturer och vädertyp. Tyvärr så tycker jag inte dem bjuder på några rediga fighter, ett mothugg med spöt och en liten fight på några sekunder, sen ligger den på ytan 10m bakom båten och släpad fram till båten vid invevning. Ibland har jag misstagit gösen för sjögräs. Borrar på ca 1kg ger mer fight.
      Senast ändrad av Leon; 2010-08-06, 01:01.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
        Imorgon är det sista dagen på semestern och den kommer jag med största sannolikhet spendera på Mälaren i jakten på storgösen.

        En annan fråga som jag undrar lite över är detta med trolling efter gös. Personligen har jag gett upp allt annat fiske för tillfället eftersom jag blivit genuint frälst utav gösfisket. Det som jag fastnat för under vertikalfisket är ju de brutala hugg gösen ger ifrån sig, att dunka jiggen tre gånger i botten, hålla den blickstilla och sedan mötas av ett hugg från en 3kilos gös slår det mesta enligt mig. Detta är vad jag fascinerats av inom gösfisket. Drillningen i sig av fisken är roligt ett tag beroende på hur stor fisken är, oftast så blir det sådan tryckförändring så efter halva vägen upp till ytan ligger de mest och släpar efter.

        Hur är det egentligen med trollingen efter gös? Är det en mycket mer intensiv fight? Vad är det man lockas av under trolling efter gös? Är själv sugen att börja eftersom medelvikten verkar vara bra mycket högre, samtidigt undrar jag "är det så jäkla roligt?"

        // Mvh och Skitfiske Rikard
        Tjena Rikard,
        Själv har jag fastnat för gösfisket under de senaste 5-6 åren och då främst trolling. Det är ett rogivande fiske, helst med några polare då man sitter och snackar, fikar, och har allmänt trevligt. Ibland är det ju segt, men rätt vad det är börjar gösen bli mer aktiv och det börjar böja sig på spötopparna. Jag är ingen superfiskare, har inte mer än 2 spön när jag trollar. Jag tycker att ska man rigga igång 8-10 spön, med paravaner o dyl går det lätt över i att bli för allvarligt. Det här med vertikalfiske har jag inte testat på allvar än, men skulle gärna pröva på lite mer. Funkar det med ett typ 7-fots spö? Flät- eller nylonlina? Teknik? Många små rörelser med jiggen, eller större och färre?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av BERRA BOCK Visa inlägg
          Tjena Rikard,
          Själv har jag fastnat för gösfisket under de senaste 5-6 åren och då främst trolling. Det är ett rogivande fiske, helst med några polare då man sitter och snackar, fikar, och har allmänt trevligt. Ibland är det ju segt, men rätt vad det är börjar gösen bli mer aktiv och det börjar böja sig på spötopparna. Jag är ingen superfiskare, har inte mer än 2 spön när jag trollar. Jag tycker att ska man rigga igång 8-10 spön, med paravaner o dyl går det lätt över i att bli för allvarligt. Det här med vertikalfiske har jag inte testat på allvar än, men skulle gärna pröva på lite mer. Funkar det med ett typ 7-fots spö? Flät- eller nylonlina? Teknik? Många små rörelser med jiggen, eller större och färre?
          Det finns speciella vertikalspön, relativt styva. Gärna en rulle typ Daiwa megaforce med flätlina max 0,10mm. Jag skarvar på en bit (30-40cm) fluorcarbon längst ut och binder på ett beteslås utan lekande. Jigghuvud 10-20gr med stingerkrok (extra trekrok som fästes under buken på jiggen, fästes i jigghuvudet med flätlina). När fisket är trögt brukar jiggar med paddelstjärt fungera, annars är det fin-s som gäller. Hårda bottnar runt 7 meter. Elmotor och ekolod är bra hjälpmedel. Googla gärna, finns en hel del sidor om denna typ av fiske. http://www.vertikalfiske.blogspot.com/

          Kommentera


          • 12 gösar och en gädda blev dagens resultat, allt på V-jigg. Roligt att 11 av gösarna togs på mindre än en timme, första gången jag lyckas vara med om en huggsexa. Ett par smågösar tog jiggen innan den han slå i botten första gången. Grön fin-s och lite oväntat 10 m djup var det som fungerade idag.

            Skitfiske /Lennart

            Kommentera


            • Idag slog jag nytt rekord. Tro det eller ej men 101 gösar, åkte ut vid 05 och var hemma igen 16 ungefär. Helt slut efter denna dagen. 10 godkända alltså uppåt kilot. 1 runt 2 / 3kg, och ett riktigt praktarsel tappat. Han/Hon kom upp till ytan vände sidan till, då såg jag jiggen i mungipan bara lossna, den låg kvar ett tag och det var riktigt nära att jag flög i vattnet för att ta tag i aset. Filmade lite idag när det var som bäst, ska efter sommaren (som snart är slut för övrigt ) försöka klippa och klistra ihop ett litet klipp med lite intensivt gösfiske
              Måste bara säga att många utav de tips och tricks som ges av användare här på forumet är jättebra... om man vill fånga gös, såsom gerjoh tipsar om te.x. Har läst sjukt mycket om gösfisket den senare tiden och ska efter sommaren själv försöka mig på att skriva en artikel om vad jag gjort annorlunda i sommar gentemot vad många tipsar om. Tipsen är kanon, men mitt tips är att experimentera lite med tipsen om ni förstår vad jag menar :P Det är det som gör att jag har haft sådant kanonfiske i sommar ( i mitt huvud iaf

              // Mvh Rikard

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
                Idag slog jag nytt rekord. Tro det eller ej men 101 gösar, åkte ut vid 05 och var hemma igen 16 ungefär. Helt slut efter denna dagen. 10 godkända alltså uppåt kilot. 1 runt 2 / 3kg, och ett riktigt praktarsel tappat. Han/Hon kom upp till ytan vände sidan till, då såg jag jiggen i mungipan bara lossna, den låg kvar ett tag och det var riktigt nära att jag flög i vattnet för att ta tag i aset. Filmade lite idag när det var som bäst, ska efter sommaren (som snart är slut för övrigt ) försöka klippa och klistra ihop ett litet klipp med lite intensivt gösfiske
                Måste bara säga att många utav de tips och tricks som ges av användare här på forumet är jättebra... om man vill fånga gös, såsom gerjoh tipsar om te.x. Har läst sjukt mycket om gösfisket den senare tiden och ska efter sommaren själv försöka mig på att skriva en artikel om vad jag gjort annorlunda i sommar gentemot vad många tipsar om. Tipsen är kanon, men mitt tips är att experimentera lite med tipsen om ni förstår vad jag menar :P Det är det som gör att jag har haft sådant kanonfiske i sommar ( i mitt huvud iaf

                // Mvh Rikard
                Låter helt sanslöst.
                Jag som rookie har varit ute i 2 dagar och försökt inte en enda men har haft det trevligt ändå med Kaffe och smörgås på sjön. Träffade en gubbe igår han hade fått en.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Martin Eves Visa inlägg
                  Låter helt sanslöst.
                  Jag som rookie har varit ute i 2 dagar och försökt inte en enda men har haft det trevligt ändå med Kaffe och smörgås på sjön. Träffade en gubbe igår han hade fått en.
                  Håller till inte så långt ifrån dig kan jag säga. Du ligger nästan bra som du ligger där på bilden, flytta dig lika långt från röda pricken fast mer till vänster, framför dig kommer du ha två öar och dessa två ska pricken ligga EXAKT emellan. Sedan flyttar du dig bara närmare eller tvärtom från pricken, kan garantera att du får gös där om du sätter på en Fin-s med Arkansas färgen...
                  Gösen är verkligen på hugget nu.
                  Jag och en kompis åkte ut idag efter jobbet, jag fick 23 och han 17, fisket påbörjades kl 16:45 och avslutades 20:20 när regnet kom. Vi måste kommit ut precis i en huggperiod för det högg på varje nersläpp ett tag, MYCKET bättre snittvikt än vanligt idag men dock ingen över 2kg... det avtog dock mer och mer, kvällsfisket har aldrig fungerat riktigt ordentligt för mig.
                  Imorgon ska jag se till att vara ute till 05:00 och kör fram till 11:00 ungefär.

                  // Skitfiske! Rikard

                  Kommentera


                  • Helvete Rikard!!! Grymt!!! \o/

                    Vi var inte i närheten idag, började sjukt trögt men en riktigt huggsexa tog oss över 30-sträcket innan vi drog in vid 18 tiden (körde 14-18).
                    Var riktigt kul när det brakade igång (förutom att jag fick 1 och min kompis 15, vi tog varannan hela dagen tills dess, jävla konstigt). :P

                    I dag får vi se, klockan är trots allt 06.02 och jag kan ha varit ute och gjort saker jag inte borde dagen innan en lyckad fisketur... >.<
                    Senast ändrad av Löwa; 2010-08-08, 12:36.
                    Nya siten! Rickard är cheeef!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
                      Idag slog jag nytt rekord. Tro det eller ej men 101 gösar, åkte ut vid 05 och var hemma igen 16 ungefär. Helt slut efter denna dagen. 10 godkända alltså uppåt kilot. 1 runt 2 / 3kg, och ett riktigt praktarsel tappat. Han/Hon kom upp till ytan vände sidan till, då såg jag jiggen i mungipan bara lossna, den låg kvar ett tag och det var riktigt nära att jag flög i vattnet för att ta tag i aset. Filmade lite idag när det var som bäst, ska efter sommaren (som snart är slut för övrigt ) försöka klippa och klistra ihop ett litet klipp med lite intensivt gösfiske
                      Måste bara säga att många utav de tips och tricks som ges av användare här på forumet är jättebra... om man vill fånga gös, såsom gerjoh tipsar om te.x. Har läst sjukt mycket om gösfisket den senare tiden och ska efter sommaren själv försöka mig på att skriva en artikel om vad jag gjort annorlunda i sommar gentemot vad många tipsar om. Tipsen är kanon, men mitt tips är att experimentera lite med tipsen om ni förstår vad jag menar :P Det är det som gör att jag har haft sådant kanonfiske i sommar ( i mitt huvud iaf

                      // Mvh Rikard
                      Grattis Rickard!
                      Var själv ute i en Dalslandssjö igår och hade hyfsat fiske mellan 9-12 fick dock bara 3 Gösar. För mig var det rödgula och röda jiggar som funkade. Alla högg på 4-5 meters djup!!!!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 632 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                      7 svar
                      1 099 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 422 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      13 svar
                      1 335 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Arbetar...
                      X