Gösrapporter Mälaren 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2010

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har nu lyckats få Gös i Mälaren för första gången men det tog tid.

Letade mig ut på Galten (tömd på fisk?) där hände ingenting, men blacken hittade jag ett par fina grynnor som var markerade på sjökortet. Ekolodet visade mig vägen. Fick upp ett par borrar och
    fick 4 st ganska små gösar som fick simma hem.

Kan nämna att dom fanns på runt 6-7 meters djup.
    Senast ändrad av Martin Eves; 2010-08-03, 14:29.

Kommentera

• Söndag resulterade i 69 gös två man, tog kort på ALLA utom två enbart för att överbevisa dessa som inte tror att det får att få så mkt gös, väldigt omväxlande väder. Måndag resulterade i 42 gös, och idag blev det 53st. Roligt är det men alldeles för mycket smått. VAR ÄR ALLA STORA!?!?!
      Senast ändrad av jns; 2010-08-04, 18:51.

Kommentera

• jns: Visst är det galet! :P Men som sagt, verkar som dom stora vilar lite.
        Vi hade nog runt 50 totalt idag, jag kom ut sent i dag igen men tog runt 15st sista 30min innan det dog av. Enligt resten av grabbarna var det helt galet ett tag under dagen.

Återigen galet bra popper-fiske efter borre (400-700gr/st) som tyvärr slutade i "katastrof" för mig, en jävligt fin Asp slog till våldsamt på min popper men efter att ha visat sig i all sin prakt strax under ytan gick linan av!?!
        (Första fisken på säkert 5 år jag tappat på linbrott!)
        Större delen av Mälaren borde ha hört min besvikelse eka över sjön... :raaage:
        Svårt att säga exakt hur stor men 4kg är nog ingen överdrift så där rök både pb och popper.

Men skitsamma, tappat är tappat i morgon kör vi igen! Efter att ha köpt några nya poppers så klart.

Edit: Ska även lägga till att fiskekamraterna 'Berg unt Berg', efter att ha insett vikten av ett bra ekolod och därmed åkt och köpt ett på rot, lyckades prickskjuta två gösar under kvällen.
        "Den stiger, den stiger! Ååååh! Den står framför jiggen och tittar! JAAAAAAAA! DEN SITTER!" Kommentaren efter var "Jag tror aldrig jag blivit så uppspelt av en så liten gös!".
        Senast ändrad av Löwa; 2010-08-03, 23:19.
        Nya siten! Rickard är cheeef!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Löwa Visa inlägg
          jns: Visst är det galet! :P Men som sagt, verkar som dom stora vilar lite.
          Vi hade nog runt 50 totalt idag, jag kom ut sent i dag igen men tog runt 15st sista 30min innan det dog av. Enligt resten av grabbarna var det helt galet ett tag under dagen.

Återigen galet bra popper-fiske efter borre (400-700gr/st) som tyvärr slutade i "katastrof" för mig, en jävligt fin Asp slog till våldsamt på min popper men efter att ha visat sig i all sin prakt strax under ytan gick linan av!?!
          (Första fisken på säkert 5 år jag tappat på linbrott!)
          Större delen av Mälaren borde ha hört min besvikelse eka över sjön... :raaage:
          Svårt att säga exakt hur stor men 4kg är nog ingen överdrift så där rök både pb och popper.

Men skitsamma, tappat är tappat i morgon kör vi igen! Efter att ha köpt några nya poppers så klart.

Edit: Ska även lägga till att fiskekamraterna 'Berg unt Berg', efter att ha insett vikten av ett bra ekolod och därmed åkt och köpt ett på rot, lyckades prickskjuta två gösar under kvällen.
          "Den stiger, den stiger! Ååååh! Den står framför jiggen och tittar! JAAAAAAAA! DEN SITTER!" Kommentaren efter var "Jag tror aldrig jag blivit så uppspelt av en så liten gös!".
          Galet ja, men de småjävlarna äter ju upp jiggarna så det inte blir något kvar av dem!!!="%)"%
          Idag ska jag testa något helt nytt och se ifall de stora är sugna.
          Att fiska efter Ekolodet är så jävla roligt när man väl lyckas. Riktigt spännande att se en fisk stiga eller sjunka mot jiggen för att sedan ta den.

// Skifiske Rikard

Kommentera

• Var ute med farsgubben idag (båt i Sundbyholm) några timmar och letade gös... Vi lyckades få 5 gösar (1 godkänd men alla fick gå tillbaka), 2 abborrar (300 och 500 gr) samt 2 gäddor på 2 samt 4 kg. Abborrarna fick komma hem till frysen, allt annat fick gå tillbaka. Vi tappade förmodligen ett 10-tal gösar och kände många fler småstötar i spöna. Roligast var gäddan på 2 kg som trodde han var en marlin och gjorde 3 st GIGANTISKA hopp (över en meter ovan vattnet) innan ett nackgrepp gjorde att kroken kunde lossas och han fick simma åter.

En annan rolig sak var att farsan vann gösmatchen med 3-2, jag vertikaljiggade efter alla konstens regler, han körde med ett pimpelspö med en gammal rostig pirk (30 g) med trekrok, nylonlina och på tok (enligt mig) för yviga rörelser. vad ska man säga? -Old school!! sa han då helt oväntat.

Kommentera

• Ursprungligen postat av AndyElSueco Visa inlägg
              Var ute med farsgubben idag (båt i Sundbyholm) några timmar och letade gös... Vi lyckades få 5 gösar (1 godkänd men alla fick gå tillbaka), 2 abborrar (300 och 500 gr) samt 2 gäddor på 2 samt 4 kg. Abborrarna fick komma hem till frysen, allt annat fick gå tillbaka. Vi tappade förmodligen ett 10-tal gösar och kände många fler småstötar i spöna. Roligast var gäddan på 2 kg som trodde han var en marlin och gjorde 3 st GIGANTISKA hopp (över en meter ovan vattnet) innan ett nackgrepp gjorde att kroken kunde lossas och han fick simma åter.

En annan rolig sak var att farsan vann gösmatchen med 3-2, jag vertikaljiggade efter alla konstens regler, han körde med ett pimpelspö med en gammal rostig pirk (30 g) med trekrok, nylonlina och på tok (enligt mig) för yviga rörelser. vad ska man säga? -Old school!! sa han då helt oväntat.
              Låg ni vid hemliga? Vi lyckades ta runt 35 idag i alla fall...

Kommentera

• Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
                Låg ni vid hemliga? Vi lyckades ta runt 35 idag i alla fall...
                Vid Grävlingen låg vi, var så tomt på båtar där (brukar vara fullt)... Men låter som vi skulle legat där du låg =) (vart det nu kan vara).

Glömde även skriva att jag fick en skrattmås också, jävligt obehagligt att kroka loss, skrek och höll på.. sen kom vi bara halvvägs hem innan bensinen tog slut och paddlarna åkte fram (svårt med en ryds 560 hardtop med två kanot paddlar).. Båda skyllde givetvis på att det var den andra som vart ute senast och borde tankat =) Om ni undrar om det var jag så erkänner jag aldrig!

Kommentera

• Hahaha Skrattmås? (pun intended ). Vet i fan va som hände idag, det regnade lite väl mycket på förmiddagen (och jag har åkt på en tung förkyling) så vi väntade till runt 16 innan vi var ute.
                  Inte så många, runt 15 men å andra sidan en hel del som skulle klassas som matfiskar. Trögt i början men sen drog det igång med rejäla hugg men det tog slut fort.
                  Kändes trögare idag men vi får se, i morgon kör vi heldag om vädret håller.
                  Nya siten! Rickard är cheeef!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Berra Bock; Vid spinnfiske gör jag alltid ett snabbt handledsmothugg när jag ser eller känner att fisken hugger eller när linan slackar. Är fisken stor klipper jag till med ytterligare ett extra hårt mothugg. Gör du inte mothugg när en riktigt stor Gädda eller Gös hugger din wobbler eller ditt skeddrag minskar chansen betydligt att du bordar fisken. Stora Gäddor och Gösar är stenhårda i käften och kräver rejäla mothugg för att fastna...

Vid trolling är jag extra noga med att ha synålsvassa krokar på alla beten, eftersom vid trolling har jag betydligt mindre chans att göra mothugg när en stor fisk tar mitt bete bakom en sidoparavan eller bakom yttersta spöt utanför båtsidan.

Gasa snabbt på några extra knop när en Gädda eller Gös tagit din wobbler och dina chanser till fast fisk ökar betydligt.

Kolla igenom samtliga wobbler att alla krokarna är nålvassa innan du släpper ut wobblerna bakom eller vid sidan av båten.

Smithwick har synålsvassa krokar. Många Bomber har nålvassa krokar likaså många Cordell wobbler....men inte alla.
                    Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                    Äntligen! Efter ett flertal turer runt Ekerö på TDA-vatten fick jag lite lön för mödan i går onsdag vid 19.30-tiden. 3 st gösar, den största på 3,1 kg (1,1 o 1,4). Jag gjorde som du sa, drog på lite extra gas vid huggen, vilket tydligen gjorde nytta vid krokningen. Samtliga satt med två trekrokar i käften. Det roliga är att alla tre högg inom 15 minuter, både timmen innan och efter helt dött, men så är det ju med gösfiske har jag lärt mig. Wobblerna var Smithwick 1200 gul/silver och en Cordell Wally Minnow grön/silver med röd sked. Hade nya VMC-krokar på, som du rekommenderade. Tog hem den större fisken som blir en läckerhet på matbordet i helgen när jag drar ner till Öland. Tänkte ägna mig åt lite rejält fuskfiske, dvs nät där det kommer att sitta fast en hel del flundror (både Sandskäddor och Skrubbskäddor) men också rätt mycket Piggvar. Eller "Buttor" som lokalbefolkningen föredrar att kalla dom. Nuförtiden slänger dom i alla fall inte buttorna över bord längre. Dom har ju insett dess kommersiella värde.

Kommentera

• Tänkte försöka mig att pimpla gös från båten i helgen, hur stor pirk tycker ni man ska försöka sig på? Vilket djup står dom så här års på eftermidda/kväll?
                      Det är bara att hålla ut!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      5 svar
                      1 964 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Haviculd