Gösrapporter Mälaren 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2010

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Berra Bock & Leon;
    Torsdag kväll och natt 15/7 2010 när Gös-Ulla och jag var ute och trollade Gös på Mälarens Norra Björken blåste det ganska friskt och ytvattentemperaturen var +23 gr.C. Trollingfisket fungerade utmärkt den kvällen.

Igår kväll tidag och inatt 27/7 hade ytvattentemperaturen på Norra Björken på grund av tidigare nordanvind och regn fallit ner till +18,3 gr. C. Göstrollingen var riktigt "seeeg". Gös-Ulla och jag fick bara några mindre Gösar nere på 9-12 meters djup efter att ha belastat de yttre sidelinerwobblerna Smithwick ASSRB-1232 (blå/silver) och 1235 (Clown) med 70 grams blypäronsänken.

Förnattens behållning var när vi såg ett "spökskepp" ljudlöst komma glidande söder om Fageröflisan med Jan O. ombord....
    Go for the Big Walleyes!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Ja,se så det kan vara,själv hade jag c:a en grad varmare i ytvattnet den kvällen (27/7) norr om sparin och de enda gösar vi fick var i ytan,strax bakom båten,dock varken på smithwick eller bomber utan på en namnlös liten ful f-n...små var de
    också...
    Lite nostalgi var det dock,en kanonkväll vädermässigt och första gången sedan
    början på nittiotalet jag var på frivattnen och trollade igen
    Kändes helt ok...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Hej alla glada gös-jägare! Jag måste bara få säga att Leif " old Firehand" Engström har så jäkla rätt vad det gäller SMITHWICK ASSRB 1200 Deep Suspending Rattlin' Rogue färg 35, en riktigt grym wobbler för gös. 27/7 damp det ner en vit lapp från LEF i Bålsta, fort ner och hämtade mitt lilla paket med 4 nya wobblers som ska öka min fångst till max. Redan efter 10 minuter i vattnet får jag ett skönt böj på ett av mina spön, Gös!

Tänk att en dag få fiska med denna Guru innom fiske!

Kommentera

• Du har så rätt dempaone, Leif vore välkommen ut till Värmdö redan i kväll om det gick för lite gösfiske.
        Vill du [Leif "Old Firehand"] sälja gösbeten för en tusenlapp för besväret går det att ordna.
        Senast ändrad av Jari F1; 2010-07-30, 14:21.

Kommentera

• Leif Engström är en riktigt trevlig person med nyttiga tips å råd. Gillar den personliga servicen han ger när man skickar pm etc och de små överraskningarna i varje nytt paket man får hem, senast idag var jag å hämta ännu ett paket gös-vobblers och Excalibur lina + instruktioner och en massa nyttig text som han själv har ringat in det viktigaste på.

Tusen tack Leif att du orkar stå ut med mina (och andras) frågor

Kommentera

• Hej Leif, jo, jag "spökade" för första gången på många år ute vid dina hot spots... en riktigt trög kväll, jag håller med. Jag fick bara två gösar, båda på kanske tre meter, näst intill av misstag när jag vevade upp jiggen (pelagiskt vertikalfiske på 30+ meter). Där di store gick, på kanske 8-15 meter hade jag inte ett hugg. Flera gösar steg flera meter för att inspektera min jigg men vägrade att hugga... Överlag har vertikalfisket varit väldigt svajigt, allt från noll fisk vid två tillfällen (inte bra för min image men sant ) till fem gösar för några dagar sedan. Tyvärr har medelvikten varit otroligt låg, den största under sommaren har kanske vägt 1,5 kilo. Vart tar alla stora gösar som nappar april till juni vägen? I april och maj låg medelvikten på säkert fyra kilo...

//J

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Berra Bock & Leon;
            Torsdag kväll och natt 15/7 2010 när Gös-Ulla och jag var ute och trollade Gös på Mälarens Norra Björken blåste det ganska friskt och ytvattentemperaturen var +23 gr.C. Trollingfisket fungerade utmärkt den kvällen.

Igår kväll tidag och inatt 27/7 hade ytvattentemperaturen på Norra Björken på grund av tidigare nordanvind och regn fallit ner till +18,3 gr. C. Göstrollingen var riktigt "seeeg". Gös-Ulla och jag fick bara några mindre Gösar nere på 9-12 meters djup efter att ha belastat de yttre sidelinerwobblerna Smithwick ASSRB-1232 (blå/silver) och 1235 (Clown) med 70 grams blypäronsänken.

Förnattens behållning var när vi såg ett "spökskepp" ljudlöst komma glidande söder om Fageröflisan med Jan O. ombord....
            Go for the Big Walleyes!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

• Fiskade för några dagar sen och vi lyckades landa 5 gösar.. Tappade 5 gösar till! Helt okej landfiske!

Kommentera

• Jan O

Fiskar ni på storgösarna som jagar pelagiskt på 15m?
                Det känns som att de borde ta stor skada genom att komma upp från det djupet?

Kommentera

• Inte tar de skada, de kan stiga spontant säkert 10 meter i stöten när de hittar något som de är intresserade av. Men, skall tilläggas, jag tror min djupaste gös har tagit på kanske sju meter. De tar helt enkelt inte när de går djupare än så, inte i mina vatten i alla fall. Gösfisket är väldigt olika lokalt, det finns säkert andra som har andra erfarenheter....

Ursprungligen postat av J_P Visa inlägg
                  Jan O

Fiskar ni på storgösarna som jagar pelagiskt på 15m?
                  Det känns som att de borde ta stor skada genom att komma upp från det djupet?
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

• Har tagit en del gös på vertikalfiske på djupare vatten och 12-13m går bra sedan börjar det bli problem med återutsättningen,så pass att jag helst inte fiskar djupare än så längre.Sedan beror det kanske en hel del på hur fort man tar hem dom,men det är min erfarenhet i alla fall.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Ett par ur teamet tog 58 gös igår, mest smått dock. Själv låg jag hemma och funderade på om kroppen någonsin kan bli helt återställd efter en vecka i Visby. Jag är fortfarande tveksam.

Vi kom ut sent idag, ingen gös men väl ett mycket underhållande Popper-fiske då abborren var riktigt i stöten t.om ynglen högg efter grejerna, Classes 780gr/42cm var toppnoteringen (jävlar va det small till i ytan!).
                      Hade även det roligaste gäddhugget på länge, hela fisken som en raket upp ur vattnet, linan spändes i luften med ett ordentligt ryck och följdes av en rad akrobatiska övningar. Liten men sjukt kul!
                      Nya siten! Rickard är cheeef!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      5 svar
                      1 963 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Haviculd