Gösrapporter Mälaren 2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2010

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Toni D Visa inlägg
    Man driver förbi precis vid djupkanten, bara att dra upp motorn så man inte går emot nån gömd sten om det finns risk för det...
    (Vi vet var stenarna finns)

.
    Frågan om det räcker att trimma ut motorn max (ca 20 grader) då det är den man vill skydda. Skrovet är av Alu (SIlver Hawk 540) så det klarar en del, djupgåendet i aktern 32 cm är . Ekolodet verkar inte funka på så grunt vatten.
    Kanske man borde köpa en el motor men det verkar inte så bra styrförmåga, lutar lite mot en sån hmmm

.
    Senast ändrad av Martin Eves; 2010-07-23, 09:38.

Kommentera

Man driver förbi precis vid djupkanten, bara att dra upp motorn så man inte går emot nån gömd sten om det finns risk för det...
      (Vi vet var stenarna finns)

AndyElSueco:
      Du kanske drev för snabbt pga vinden eller hade för lätt skalle på jiggen så du inte fick ner betet i botten ordentligt?
      Vi fick använda 2st ikea kassar som drivankare och det var på gränsen till för snabbt drift ändå...

Dom gösar vi fått har varit riktigt på hugget, bara 2-3st satt på stinger-kroken medans övriga hade hela jiggen i munnen.
      Nästa tur ska jag prova detta med ikea kassar som drivsnakare, lät jävligt smart! Jag tyckte jag drev för fort, blev svårt att få kontakt med botten då, tack för tipset.

När du skriver grynnor, vilket djup är de på?

Kommentera

• Anders Jönsson Tänk på att göra ett centrumhål i kassarna så funkar dom bättre,snusdosa som mall.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Martin Eves Visa inlägg
          Frågan om det räcker att trimma ut motorn max (ca 20 grader) då det är den man vill skydda. Skrovet är av Alu (SIlver Hawk 540) så det klarar en del, djupgåendet i aktern 32 cm är . Ekolodet verkar inte funka på så grunt vatten.
          Kanske man borde köpa en el motor men det verkar inte så bra styrförmåga, lutar lite mot en sån hmmm

.
          Hej Martin Eves; På grundare vatten än 1,0 - 1,5 meter börjar de flesta ekolod blinka den senaste djupsiffran. När det är så grunt att motorn på din fina Silver Hawk 540 börjar skrapa i botten kan det bli dyrt med ny propeller.

Har du en fotmanöverad Minn Kota elektrisk fiskemotor monterad i fören på din Silver Hawk med givaren fastskruvad med slangklämma på undersidan av elmotorn då får du information om vattendjupet 5,4 m tidigare än vad givaren på akterspegeln kan visa dig. Det kan i bästa fall rädda flera propellrar i framtiden.

One day spent fishing adds another day to your life!

Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

• Ursprungligen postat av karbo001
            Jag kör dragrodd, tyst mysigt billigt miljövänligt EFFEKTIVT, har gett flera fina fiskar för mig på norra björken, trots att jag började fiska gös denna sommar. Men då ska man ju ha en båt som går att ro.

Jag vill också rekommendera en bok som heter gösfiske av Kjell Johansson. Nu är jag ju inget proffs men tycker att det som skrivs verkar mycket vettigt. Boken tar upp det mesta om tekniker året runt.
            Jaså du har hittat dom rackarna nu Kalle!? Får ta en tur nån helg längre fram

Kommentera

• Ursprungligen postat av AndyElSueco Visa inlägg
              Nästa tur ska jag prova detta med ikea kassar som drivsnakare, lät jävligt smart! Jag tyckte jag drev för fort, blev svårt att få kontakt med botten då, tack för tipset.

När du skriver grynnor, vilket djup är de på?
              Vi kör olika, men vi kör oftast runt grynnorna så det blir på 8-9m skulle jag tro.
              Det funkar lika bra runt öar med sluttningar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Martin Eves; På grundare vatten än 1,0 - 1,5 meter börjar de flesta ekolod blinka den senaste djupsiffran. När det är så grunt att motorn på din fina Silver Hawk 540 börjar skrapa i botten kan det bli dyrt med ny propeller.

Har du en fotmanöverad Minn Kota elektrisk fiskemotor monterad i fören på din Silver Hawk med givaren fastskruvad med slangklämma på undersidan av elmotorn då får du information om vattendjupet 5,4 m tidigare än vad givaren på akterspegeln kan visa dig. Det kan i bästa fall rädda flera propellrar i framtiden.

One day spent fishing adds another day to your life!

Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                Hejsan.
                Jag vet att det kostar...
                Men 5,4 m och man gilder i 2 knop så tar den sträckan ca 5 sek, kanske man hinner reagera. Tittat en del på framåtseende ekolod men borra i skrovet känns inte så attraktivt.
                Men det känns som det kanske bättre att glida in sakta med upptrimmad motor och skicka fram tanten i fören med en el utombordare i aktern. En plast propp kostar ett par hundringar som man kan ha med sig i reserv på plats.
                Jag ska ut till Tidå marin och prova en Minn Kota "om den får plats i aktern". Sorry för OT prat.

Kommentera

• Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
                  Anders Jönsson Tänk på att göra ett centrumhål i kassarna så funkar dom bättre,snusdosa som mall.
                  Snusdodor har jag full koll på storleken =) nåt tips på hur långt från båten man ska ha kassarna?

Kommentera

Vi kör olika, men vi kör oftast runt grynnorna så det blir på 8-9m skulle jag tro.
                    Det funkar lika bra runt öar med sluttningar.
                    Okej, fan imorgon fyller en nära vän 30 år så kanske blir ut på söndag om jag kan stå upp annars nästa vecka.. Är lärare så har några veckor "sommarlov" till att fiska på... Tack för alla tips, uppskattas verkligen!

Har lovat farsgubben en fiskmiddag när han kommer hem från semestern om 2 veckor... I värsta fall får jag väl köpa en gös av fiskbilen och ljuga att jag fick den, haha...

Kommentera

• Toni D: Glömde säga att: Grym blog ni har med ert team! Rolig och intressant läsning, den kommer jag följa!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      5 svar
                      1 963 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Haviculd  
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59