bompass säbysjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bompass säbysjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bompass säbysjön

Fan va surt de är att gå napplös från ett ismetepass. Först ska man släpa hem mört från fiskeaffärn, förvara den hemma
    och sen ta sig ut med 1 ton grejor på isen - speciellt roligt när man måste parkera en bra bit ifrån isen - så att man trots 10 minus blir helt svettig när man borrat de första 5 hålen med 200 MM borren.

Fiskade i Säbysjön - jakobsberg (sthlm) naturreservat och fågelsjö, rätt liten sjö. Förra gången jag fiskade i sjön var typ 100 år sen och då blev det en del fina sutare. Har aldrig fiskat gädda i sjön, men hade hört rykten om storgädda i sjön varför det givetvis måste undersökas - dessutom är isen mer stabil
    på sjöar än Mälaren och Skärgårn runt sthlm just nu. Började hyfsatt med att vi kom ut utan att ngn självutnämnd "fiskepolis"
    kom och gnällde över ismetegrejorna - av ngn anledning är det främst i skärgårn som bönderna helt får spel när de ser någon ismeta. Men självklart som amen i kyrkan kom det ett gäng långfärdsskridskoåkare och körde runt, runt sjön och ställde mer eller mindre korkade frågor.

Det visar sig snabbt att sjön inte är mer än 1 meter djup och när jag sitter och väntar på napp kommer jag ihåg att
    en kompis pratade om att det varit fiskdöd i sjön....och sjön känns inte så intressant längre.
    Efter 3 timmar utan napp på vare sig pimpel eller ismete så drar vi slutsatsen att fiskdöd verkar troligt.
    Fick iaf ett par fina miljöbilder som jag slänger in..
    Det får bli ett mer säkert kort nästa gång jag ska ut och rasta mörtar..
    work is just a bad excuse for not fishing!

Tydligen tog förra årets stränga vinter hårt på sjön, känner ett par som testade där vid förra kallperioden....katastrofresultat då oxå!
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

dem som överlevt kan ha fin vikt..men kanske alla gick åt.?
      UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
      minken.bloggsida.se/

Kommentera

Nu finns det fisk i sjön i alla fall...minst 1 mört!
        work is just a bad excuse for not fishing!

Kommentera

Men visst är det fiskeförbud där?? MEn hur hårda är de på det isf?

Kommentera

Kanske lika bra att det inte blev någon fisk om det var tio minusgrader.. Personligen tror jag att fisken tar rejält med skada även vid god C&R vid de temperaturerna.

Kommentera

Helt korrekt så är det fiskeförbud på Säbysjön. under isfri säsong råder totalt fiskeförbud, under issäsongen så är det ENDAST medlemmar i Jakobsbergs fiskeklubb som har tillstånd att fiska. Medlem blir man enkelt via hemsidan, www.jsfk.se. bra klubb med mycket aktiviteter.
              LureAction.com - www.lureaction.com - Massor av undervattensfilmer på beten

Kommentera

Sutare och ruda finns det väldigt gott om i sjön. I våras uppdagades det, om det inte var förra våren, att ett 40-tal döda gäddor låg i vassen på vikter mellan 1-3 kg... Jag har brytit mot lagen och dragit några sutare där, men jag har släppt tillbaka alla, så det gör väl inte så mycket att jag bryter mot den lagen.. Några smårudor har man också fått upp på deg, alla har haft höga puckelryggar så nog finns det kvar gäddor där, och jag kan svära på att jag såg en aborre simma förbi när jag hade ett metepass där.. Sjön är vidrig, dybotten, ruttna lökluktande växter, och lerfärgat vatten.. för att inte tala om alla döda dekompositerade fåglar fyllda av maggots som man sett lite här och var runt sjön..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                6 svar
                2 110 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman