C&R på sommaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R på sommaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R på sommaren

3år sedan så började min vänner fiska i en vik utanför Nyköping, viken är ganska stor 300*500m. Genom hela sommaren var fisket grymt och det landades alltid 30st+ vaje tur med topp på 10,3 och många runt 9kg det året, framför allt sommaren. Året efter så blev fisket rejält sämre med snipor och mindre antal och detta år är det samma visa.

Fisket har markant blivit sämre med ett fåtal över 5kg.

Viken är ganska grund och blir upp mot 20grader på sommaren och min fundering är om verkligen C&R fungerar då det är varmt i vattnet?
    Stora gäddor stryker med då det inte orkar återhämta sig och tillgången på djupare, syrerikare vatten saknas.
    Vill hoppas på att C&R fungerar men vart är fisken?
    Visst kan det var naturliga orsaker som spelar in tex. hemma i lokala sjön med gös och gädda, där varierar det från år till år känns det som, men inte i den här skalan.

Någon som haft likande erfarenheter kring detta?

Klart att det fungerar. Men i vissa vatten kan det nog gå sämre än i andra. Jag har också hört historier om vatten där folk gjort allt för att få sommargäddor att överleva men misslyckats. Vem vet.

Kan ju också vara så att fisketrycket delat ut sin present

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Klart att det fungerar. Men i vissa vatten kan det nog gå sämre än i andra. Jag har också hört historier om vatten där folk gjort allt för att få sommargäddor att överleva men misslyckats. Vem vet.

Kan ju också vara så att fisketrycket delat ut sin present
      Vaddå klart att det fungerar? Vad baserar du det på?

Här kan man läsa en intressant artikel med intressanta iakttagelser. Det är dessutom strömmande vatten.

Hur fiskar ni, och med vad fiskar ni?

Skulle satsa på grejor anpassade för att ta en 10kg utan att ge en centimeter lina, sedan typ klippa krokar och alltid vara 2 vid avkrokningarna för att det skall gå riktigt fort. Kanske dra ner på antalet krokar, köra med enkelkrokar, skita i att mäta och fota eller lik. Allt för att minimera tid ovanför ytan.

Snabb båt? Köra 200m och släppa dom i branten?

Hoppas framtida forskningsprojekt kommer att ta tag i detta och även motsatsen extrem kyla.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Vaddå klart att det fungerar? Vad baserar du det på?

Här kan man läsa en intressant artikel med intressanta iakttagelser. Det är dessutom strömmande vatten.

Hur fiskar ni, och med vad fiskar ni?

Skulle satsa på grejor anpassade för att ta en 10kg utan att ge en centimeter lina, sedan typ klippa krokar och alltid vara 2 vid avkrokningarna för att det skall gå riktigt fort. Kanske dra ner på antalet krokar, köra med enkelkrokar, skita i att mäta och fota eller lik. Allt för att minimera tid ovanför ytan.

Snabb båt? Köra 200m och släppa dom i branten?

Hoppas framtida forskningsprojekt kommer att ta tag i detta och även motsatsen extrem kyla.
        Baserar det på flertalet återfångade fiskar som jag släppt tillbaka under sommaren.

Men som sagt det beror givetvis på fler faktorer än bara fenomenet "C&R" i sig självt. Som tex vatten, fiskens hälsa vid fångsttillfället och hur man hanterar sin fisk.

Hur kommer det sig att du frågar?

Kommentera

[QUOTE=Sg;473475]Baserar det på flertalet återfångade fiskar som jag släppt tillbaka under sommaren.
          QUOTE]

Det finns inga garantier att fiskar klarar sig efter C&R än hur varsam man än är. Du baserar det på dom fiskar du släppt, hur lång tid var du kvar i området efter att du släppt dom kollade du att dom inte står i ytan i närheten.

Vi har släppt fiskar i god kondition som simmat ner mot djupet utan problem. Men 20 min senare så ligger fisken på ytan en bit ifrån oss. Detta har hänt mer än en gång så hade vi åkt direkt hade vi inte sett den sedan och tyckt att vi lyckats. Vem vet hur många som dör och lägger sig på botten.

Det enda man kan säga är att hantera varsamt så har dom chans, Men att säga att dom klarar sig är inte baserat på verklighet utan önskedrömmar.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

[QUOTE=hobbyfiske.se;473519]
            Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Baserar det på flertalet återfångade fiskar som jag släppt tillbaka under sommaren.
            QUOTE]

Det finns inga garantier att fiskar klarar sig efter C&R än hur varsam man än är. Du baserar det på dom fiskar du släppt, hur lång tid var du kvar i området efter att du släppt dom kollade du att dom inte står i ytan i närheten.

Vi har släppt fiskar i god kondition som simmat ner mot djupet utan problem. Men 20 min senare så ligger fisken på ytan en bit ifrån oss. Detta har hänt mer än en gång så hade vi åkt direkt hade vi inte sett den sedan och tyckt att vi lyckats. Vem vet hur många som dör och lägger sig på botten.

Det enda man kan säga är att hantera varsamt så har dom chans, Men att säga att dom klarar sig är inte baserat på verklighet utan önskedrömmar.
            Läs en gång till, han skriver "Baserar det på flertalet återfångade fiskar"

SG, skulle vara roligt med lite mera info som typ

temp
            bottendjup
            närhet till djupare vatten
            fångstmetod

osv.

Varför jag undrar, det är ju kul att veta vad som står bakom ett konstaterande om att C&R av STOR Gädda i 20gradigt vatten utan tillgång till djupare(syrerikare) funkar bra.
            sigpic

Kommentera

Jag tror ni är ute och cyklar allihop!
              Kan ingen åtminstone nämna att det är skillnad i antal fisk olika år och att det förmodligen inte har ett enda jävla dugg att göra med hur många ni varit på att avkroka fiskarna eller om ni använt er av knutlösa håvar.
              En parameter till är att folk brukar utveckla selektivt minne ju längre bakåt man försöker minnas. 30+ varje tur tror jag med andra ord inte ett enda ögonblick på.

Kommentera

Som Jari skriver så varierar det från år till år. Mycket hur vind och väder är. Varma dagar i juli,aug skall man bada, inte fiska för då är det störst chans att de kantrar och vill inte vara med. Men låter man de bara få återhämta sig så brukar det gå hyffsat bra

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
                  Jag tror ni är ute och cyklar allihop!
                  ...
                  En parameter till är att folk brukar utveckla selektivt minne ju längre bakåt man försöker minnas. 30+ varje tur tror jag med andra ord inte ett enda ögonblick på.
                  Haha, tycker jag känner igen det där syndromet med, allt var bättre förr, trots att det var 7 mil till skolan och vargen jagade en!

OT, tror knappast det är så att alla fiskar dött p.g.a C&R, Högskolan i kalmar gör en studie om gäddorna i kalmarsund*, det sitter märkningar med sändare på en hel massa gäddor här omkring, senast i våras sammarbetade detta projekt med en lokal fisketävling och enligt deras uppgifter överlever 99% av alla återutsatta gäddor!

*letar efter .pdf-filen med info

Kommentera

Ursprungligen postat av snOrdanger Visa inlägg
                    Haha, tycker jag känner igen det där syndromet med, allt var bättre förr, trots att det var 7 mil till skolan och vargen jagade en!

OT, tror knappast det är så att alla fiskar dött p.g.a C&R, Högskolan i kalmar gör en studie om gäddorna i kalmarsund*, det sitter märkningar med sändare på en hel massa gäddor här omkring, senast i våras sammarbetade detta projekt med en lokal fisketävling och enligt deras uppgifter överlever 99% av alla återutsatta gäddor!

*letar efter .pdf-filen med info
                    Fångade mitt i högsommaren i en grund vik med en vattentemp på 20grader?

Skulle vara väldigt intressant att se det dokumentet.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 119 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman