Fiske i Malmö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Malmö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja d e klart man måste vara... Jag pratade med en "gubbe" (han va nog egentligen inte så gammal) som berättade att makrillen är lite dålig, pga strömmen. Tydligen ska strömmarna komma från nordväst, då är det perfekt för makrill. Men jag fick även höra att några hade fångats tidigare under dagen... så några simmar iaf runt där ute ! :P

Kommentera

På vilket sjup fisk du sillarna? Nära ytan eller vid bottnen? Av egen erfarenhet sedan tidigare så brukar sillen gå vid bottnen på dagen och lite längre upp vid skymning (så har det varit i Halmstad där jag är ifrån)...

Kommentera

Jag har märkt att det varierar lite. Igår började dom hugga runt 21.45 gick dom ganska ytligt, ca 1-3m djup. Efter 22.00 fick några napp, men då endast djupt. I söndags kväll började det hugga runt 21.30, men då endast på djupet.. Sen vandrade dem uppåt till ytan, och runt 22.15 såg jag många sillar som sprattlade vid ytan. Såhär ojämnt har det varit hela tiden tycker jag. Kan inte se något direkt mönster i deras beteende. Skiljer sig mycket från dag till dag.

Kommentera

vart?

vart på ön är det bäst att stå? för var det gröna räcket men nu vet jag inte!! har varit där ett par gånger och kammat noll!

Kommentera

Makrill fisket är aldrig bra i Malmö, i alla fall inte om man är van vid makrillfiske i Gullmarn.

41 stycken från Tumlaren, det är väl ungefär vad man på en man kan få på nån timme när västkusten visar sig från sin bästa sid. För att få ett bra makrillfiske i Skåne, dra dig uppåt Hven, Hbg och Kullen som Mikael skrev. Hade jag varit dig så hade jag fiskat sill och tagit de makrillar som eventuellt hugger som en bonus, sen är det så att du får vänta på de västliga vindarna och de nordvästliga strömmen. Den trycker in kallt planktonrikt saltvatten i sundet som är mat till småsill, räkor och liknande som i sin tur blir käkad av makrill.
            KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Jag va ute återigen på ön i fredags. Stod bara där någon enstaka timme, och drog bara en liten liten horngädda. Dock drogs det upp en makrill av gubben bredvid mig. Då kom hoppet åter tillbaka. Jag tror att det va bättre fiske i lördags (kunde tyvärr inte fiska), eftersom att på fredag em kom strömmarna jag väntat på, och som även "lex" skriver om, dom nordvästliga. Jag vet dock inte hur starka dom var, eller hur länge dom höll i sig. Kanske någon på forumet som kan kompletera med lite information.

Nya tag. Tänkte faktiskt försöka boka en runda med tumlaren, eller pelle, till helgen Inte för att jag ger upp på ön, mest för att få lite motivation

Kommentera

Ursprungligen postat av Johan80 Visa inlägg
                vart på ön är det bäst att stå? för var det gröna räcket men nu vet jag inte!! har varit där ett par gånger och kammat noll!
                Jag står alltid vid den övergivna kajen. Vet inte om det finns något speciellt namn för den men koordinaterna är 55°35'48.43"N, 12°55'42.19"O
                :P

Kommentera

Tumlaren är bokad på söndagens långtur... Rapport kommer ! Är det någon mer här på FS som har bokat?

Kommentera

Jag va ute med M/S Tumlaren igår. Riktigt skön tur, dock lite blåsigt. Det tog ett tag innan torsken hittades, men sen small det på ganska hyfsat. Själv fick jag 4st, 1,5kg, 1,9kg, 3,1kg och 3,6kg. Samanlagt 91 torskar, störst på 4,6kg. Tänkte följa med på en kortare tur i veckan och fiska lite sill och makrill.

Jag har fått hem mina nya wobblers. 5st 20cm som jag måste ut och pröva. Är snart klar med min hemmabyggda också, gjord i glasfiber och kolfiber :P Vet inte alls hur bra det kommer gå med den, men det får vi se!

Kommentera

var ute med m/s Pelle igårkväll. Det var dålig ström, körde bort mot barsebäck efter torsk, resultat 3 torskar på hela båten. Vi körde vidare och försökte fiska sill även det fisket gav dåligt resultat, några enstaka sillar och 3 makrillar och en Simpa kom upp på däck. Själv kom jag hem tomhänt denna tur.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 119 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman