UL Gädda!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL Gädda!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För ca 7 år sen var jag och min yngsta dotter uppankrade på ett av mina bästa abborrgrund. Den dagen var inte abborrarna särskilt sugna på spinnare. Vi bytte till mindre och mindre beten men inget gav något.
    Vi hade just enat oss om att byta plats när det blev tvärstopp för mig alldeles intill båten. Sen blev det åka av. Stadigt drogs 0.20 linan ut först mot grundet sen vek fisken av mot djupvattnet utanför. Jag försökte hålla upp linan så den skulle gå fri från stenarna. Rullbromsen berättade att den hade det svettigt inte kunde hålla emot fiskens dragkraft men jag vågade inte öka pressen.
    Flickan satt lätt skrämd i båten och undrade vad för troll jag fått på och dess värre visste inte jag heller. Det bara hade blivit ett stopp och sen drogs linan ut utan knyckar. Fisken gjorde en sväng ut över dybottnarna men kom tillbaka. Passerade stenrösena ock drog in mot vassen hundra meter bort. Och fortfarande satt jag och kunde enbart vara snäll och fin och lita på att broms och lina skulle tåla påfrestningarna.
    Men gäddan vände igen och kom mot oss och nu var det dags att agera lite tuffare. Till slut stod hon under båten och tjurade. Jag försökte få upp henne mot ytan, så vi skulle kunna bekanta oss lite mera men icke!
    Ut igen, rakt under båten och bort från grundet. Den här gången lyckades jag vända henne och tio meter från båten började vi kunna se virvlarna efter henne. Sen blev det några allt snävare varv runt båten och spiralen slutade i håven.
    Gäddan vägde 7,2. Spinnaren var en 12g ABU UltraSpinner och linan Stroft GTM 0.20. Jag hade tafs.
    Senast ändrad av BeBest; 2003-11-29, 19:04.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jamen kör med 0.12 fireline (det gör jag) då räcker det gott och väl till gädda!!
      Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

är himla kul att fiska storfisk på klena grejor!men fisken mår inget vidare bra av att kämpa till dem nästan dör för att sedan släppas tbx!en liten tanke bara till alla som är sådana förespråkare för c&r..

Kommentera

Tar man de hårt med en lina som tål det (se ovan) så går det rätt fort på klent spö+rulle men är roligt ändå!
          Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

ul!

UL är kanon!!!..Spec när det smäller på en och annan gädda..käpar som tusan..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
            6 svar
            2 113 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman