gösrapporter mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gösrapporter mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En fyrakilosgös på trolling i Södra Björkfjärden i veckan.Kommer sällan hem utan gös från Björken.

Kommentera

lyckades igen!!

i torsdags så var vi ute hela kvällen, det hände inte mycket. en liten gädda var resultatet. men sen innan vi skulle åka in så bestämde vi oss för prova det där abborrgrundet. det visade sig vara ganska bra beslut, på 20min så lyckades jag dra 3st SMÅ gösar igen. visst är det kul å få fisk men fy fan va tråkigt det börjar bli så där mycket smått nu. inte en enda gös över 1kg i år!!!!
      http://www.facebook.com/?ref=home#!/...92370454140863

Kommentera

Hade heldöd 20:00-01:00 tur i torsdags med. Man undrar ju vad man gör fel. I Ekoln var vi.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
          Hade heldöd 20:00-01:00 tur i torsdags med. Man undrar ju vad man gör fel. I Ekoln var vi.
          Hej Micke G; I igår 18/7 lördag kväll 18.10 - 23.30 var Gös-Ulla och jag också ute på Norra Björkfjärden och trollade i zigzag över fjärdarna med sydlig vind i ryggen för att försöka hålla ner farten till 1,2 - 1,4 knop. Vi började med att dra järnet ner till Ormsundet utanför Brofjärden och trollade förbi Högholmen, Ärtskär och Fagerö på väg norrut. Det blixtrade och dundrade i söder och väster, men vi klarade allt utom en riktigt blöt skur. Gös fick vi på vanliga Bomber 25A-XSIL (blå/silver), XM7 (grön/gul/orange) och SAL39 (gul/rött huvud/röda firetiger ränder), Cordell CW01 Wiggle "O" 263 (Blue Pirate), 311 (Firetiger), men som vanligt var det SMITHWICK ASSRB1200 och ASSRD1200 i färgerna 32 (Blue Silver) och 35 (Clown) som tog de flesta och största Gösarna. Man blir lite blaze på Göstrolling efter flera kvällar i veckan, när de flesta Gösarna knappast drar ut någon lina alls eller så fightas de bara lite några sekunder när man ska lyfta in dem i båten med Berkley Lipgripen. Nu lägger vi ner Gösfisket en tid till förmån för klippning av gräsmattor, staketmålning och diverse underhållsarbeten.
          Go for the Big Walleys!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
          Senast ändrad av Old Firehand; 2009-07-19, 23:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Micke G; I igår 18/7 lördag kväll 18.10 - 23.30 var Gös-Ulla och jag också ute på Norra Björkfjärden och trollade i zigzag över fjärdarna med sydlig vind i ryggen för att försöka hålla ner farten till 1,2 - 1,4 knop. Vi började med att dra järnet ner till Ormsundet utanför Brofjärden och trollade förbi Högholmen, Ärtskär och Fagerö på väg norrut. Det blixtrade och dundrade i söder och väster, men vi klarade allt utom en riktigt blöt skur. Gös fick vi på vanliga Bomber 25A-XSIL (blå/silver), XM7 (grön/gul/orange) och SAL39 (gul/rött huvud/röda firetiger ränder), Cordell CW01 Wiggle "O" 263 (Blue Pirate), 311 (Firetiger), men som vanligt var det SMITHWICK ASSRB1200 och ASSRD1200 i färgerna 32 (Blue Silver) och 35 (Clown) som tog de flesta och största Gösarna. Man blir lite blaze på Göstrolling efter flera kvällar i veckan, när de flesta Gösarna knappast drar ut någon lina alls eller så fightas de bara lite några sekunder när man ska lyfta in dem i båten med Berkley Lipgripen. Nu lägger vi ner Gösfisket en tid till förmån för klippning av gräsmattor, staketmålning och diverse underhållsarbeten.
            Go for the Big Walleys!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
            Du har en poäng där.
            Gösen på sommaren är ju ingen enorm fighter direkt. Om det bara var att åka och ta dom(som gäddorna oftast är) Så vore det ju trist. Det faktum att dom är så svåra gör att man uppskattar de man får desto mer. Nu fångar ju vissa gös med enkelhet, men de flesta går nog ofta relativt tomhänta hem i natten.
            Hoppas huspulandet går bra.

Är själv otroligt sugen på att åka norr till silvret i älvarna där, men tid finns inte.

Kommentera

Fan vad det blåser, helt värdelöst....

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
                Hej Micke G.; Tråkigt att Göstrollingen inte fungerar för dig på Ekoln. Som en liten hjälp på vägen kan du läsa här hur jag och mina fiskekompisar trollade på Ekoln: Vi fiskade mycket där när jag på slutet av 1970-talet och några år in på 1980-talet var med i UFF och hade båtplats nedanför villa Fristad. 500-600 matnyttiga Gösar fick vi i Team Saida per säsong vid vårt trollingfiske på Ekoln. Vi både rodde drag och trollade med en MINN KOTA 75 elektrisk fiskemotor. Med fiskemotorn hade vi inga problem att hålla den perfekta Gösfarten 1,2 - 1,3 knop, den trollingfart som föredrogs av de flesta större Gösarna.

Vi brukade trolla från utloppet till Fyrisån, förbi "Käringarslet" ner till sandtaget, förbi Dalbyviken och ner mot Skaris och vidare runt i cirklar och zigzagbanor.
                Som beten använde vi Nr 4 (minstingen från förr) och Nr 6 Swim Whizz i guld, guld/gröna, gula, orange/gula och blå/silver färger. Cisco Kid 600 och 1800 var riktiga magneter för de Stora Gösarna även på den tiden för 30 år sedan. Rebel wobbler i blå/silver och gul/silver samt även grön/silver fungerade också bra till Göstrollingen.

Bästa trollingtiden var från två timmar före solnedgången till två timmar efter solnedgången samt två timmar före soluppgången till en halvtimme efter soluppgången.

Vindstilla eller mycket svag sydlig, sydvästlig och västlig vind gav alltid Gös i baljan. Nordliga och nordostliga vindar lärde oss att stanna hemma för allt slippa fulnamnet.
                Go for the Big Walleyes!
                Old Firehand
                www.trumman.com . där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Att bästa fisket efter gös är på kvällar/nätter är en myt.

Jag har haft ett av mina bästa fiskestunder efter gös mitt på dagen!
                  http://www.fiskeblog.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskeblog Visa inlägg
                    Att bästa fisket efter gös är på kvällar/nätter är en myt.

Jag har haft ett av mina bästa fiskestunder efter gös mitt på dagen!
                    Ok, då vet vi det.

Kommentera

nu har jag varit ut på lite nya fiskepass eftersom jag har semester =)

kan även tillägga att jag tror att jag har hittat ett ställe där det finns hyfsat stor gös,gädda,abborre...
                      har missat flera karatehugg där samt har vi fått upp en gös på2kg drygt. kommer att bli flera fina fiskepass där.

skitfiske på er så länge.
                      http://www.facebook.com/?ref=home#!/...92370454140863

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 123 visningar
                      0 gillar