Team Pofs fiskerapporter 2009 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Pofs fiskerapporter 2009

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

090729
    Idag blev det en riktigt lyckad dag för mig en fisketur som som heter duga. För er som tittar på bilderna så först ser ni Göteborg som är på besök i Lysekil i samband med segeltävlingar. Därefter börjar vår fiskeresa ekipaget fullastat och båten klar för sjösättning. När vi kom fram för att sjösätta passade Gustav som var med på att plocka lite agn i strandkanten. När vi väl kom ut så hittade vi en del bra fiskeplatser som vi prövade på, så för min del så blev det ganska snabbt en blågylta på 550gr som då blev mitt PB. Efter ett tag så fick jag ett direkthugg med rusning som efter en kamp visade sig vara en berggylta på 1580gr som även denna blev ett nytt PB för mig. Dagen kunde ju inte bli mycket bättre men då hände det en liten fighter i form av en blågylta på 630gr hugger vilket innebar att jag fick höja mitt PB påå blågylta för andra gången samma dag. Hade också några rejäla hugg som blev tapp. Utöver dessa godbitar fick jag en berggylta på 980gr samt följande arter, sandskädda, glyskolja, skärsnultra, grässnultra, torsk och givetvis parasiten stensnultra. Gustav som var med hade inte riktigt turen med sig som han brukar men fich 3st lika stora berggyltor som samtliga vägde 1100gr/st samt lite ovriga arter. Så nu har vi hittat några nya guldgruvor och hoppas på fler stora fiskar när vädret tillåter.

Bilder finns på hemsidan under fiskelogg
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Hej Pelle
      Äntligen kom vi upp till syrran som har sommarstuga i Norra Grundsund och kom ut på lite makrillfiske, har ju varit ovanligt trögfiskat tidigare i år, men i går var det helt ok. Det blev 19st varav 15 stora, dessutom fångades ett 30 tal sandskäddor o 3 vittlingar av dessa återutsattes de flesta. Fångsten skedde vid Lindholmen i Brofjorden. Lite landfiske senare på kvällen gav en fin havsöring samt en berggylta, en riktigt stor HÖ tappades
      Stort grattis till de fina Gyltorna
      Ha de gött hälsar Lennart

Kommentera

kul med fångsterna och att makrillen återvänt i antal så nu får man väl gå ut och försöka få lite till middagsbordet.

Kommentera

090802
          Idag blev det ett annorlunda fiske, det är ju alltid kul att vara två när man fiskar från båt, men alla tänkbara personer var upptagna på sitt håll. Snackade då med en totalt fiskeointresserad kille. Han har som hobby bla fotografering, så vi körde lite kompromiss vi ägnade oss åt både fotografering och fiske det finns ju otroligt mycket vacker natur som bara kan fotas från vattnet, så lite omvägar ibland så löstes allas behov för dagen. Vi hade också mycket gott väder och kunde njuta av det i båten som är bekväm att guppa i på vågorna.
          Vad fisket gäller så var det lite sämre än vanligt troligen beroende på det mycket bruna vattnet som uppstått pga tillrinning av sötvatten efter alla regnen som varit några dagar nu. Men jag fick 1st glyskiolja liten men störst för mig i år, 1st skärsnultra, 1st sandskädda, 3st torskar och 17st berggyltor. Dagens största fisk var en berggylta på 1kg som ni ser på bilderna märkt 3-5. Ett tag såg det ut som vi inte skulle få mycket alls men så på ett ställe flyttade vi oss en liten bit så vi kom över en klack och det blev 4meter djupare. Där fick vi den stora och flera runt 600-900gr storleken var ganska jämn och flera var riktigt kämparvilliga. Stora bekymmret för dagen var att jag hade otroligt mycket tapp, vad det kändes som var det ingen riktigt stor, men ett par låg nog strax över kilot. Och inte en enda blågylta vilket var lite tråkigt. Men sätter inte det utlovade regnet stopp så blir det till att gå ut i morgon igen. Annars finns det ju fler dar det gäller at ta tillvara dom tillfälle man får.

För läsare på fiskesnack finns bilderna från dagen att se på min hemsida

Kommentera

090803
            Idag blev det blött fiske stora delar av tiden vi var ute så regnade det, men det var sista chansen för vår teammedlem Mats att få komma ut och fiska på ett tag. Vi hade tur att när det regnade som värst fick vi skydd vid en klippa så vi kom nästan undan regnet som ni ser i bildloggen. Fisket var kul med många kämpar och napp berggyltorna dom är väldigt starka och explosiva nu, Mats som inte varit med tidigare i år klämde till med 7st arter varav en ny för teamet och det var knot eller knorrhane som vissa säger. Av dom sju var 5st PB för honom. Mitt eget fiske gick hyfsat en skaplig rödnäbba och massa gyltor varav dom tre största var 1150, 1000, 840gr. Största fisken för dagen bjöd Mats på med en torsk på 50cm och 1310gr. Han hade närpå kunnat räkna in en art till men tappade en makrill i ytan. Men nu väntar vi på bättre väder innan vi går ut igen. Flera bilder dålig skärpa då vi ständigt fick in vatten mellan luckan och linsen på mobilkameran.

bilderna finns på hemsidan under fiskelogg

Kommentera

090805
              Äntligen en dag med havet som en spegel och bra temperatur.Jag och Gustav som tidigare fiskat ihop åkte ännu en gång ut med båt för att fiska. På bilderna denna gång ser ni mina största fiskar och även den minsta berggyltan jag tagit. Gustav klämde till med en stor blågylta och en berggylta på 1400gr som tyvärr inte är med på bild. Vi fick många gyltor runt 35-38cm vilka då en del ligger strax under kilot. Då vi var ute hela dagen så avnjöt vi mat och dryck i båten, då vädret skall hålla i sig så blir det nog fler dagar på havet.

Bilder finns på hemsidan under fiskelogg

Kommentera

090807
                Ännu en dag med underbart väder vi tog en lång dag på havet med många stopp och test av platser. Resultaten blev ju inte dom bästa men det fanns ljuspunkter. Själv tog jag bla 2st gyltor på 40cm 950gr. Gustav klämde till med en stor blågylta och en berggylta som skall registreras. Tråkigast av allt var ju att dagen tog slut så vi fick åka hem. Vi kommer numera att ibland ha med filmlänkar i loggen dom kan normalt bara ses på våran hemsida men idag lägger vi med filmerna i alla loggar.

Filmklipp:
                Pelle tar gylta 40cm 950gr
                Pelle tar en till gylta 40cm 950gr
                Gustav tar reg-gylta
                Kan dt bli mer rofyllt

Kommentera

090809
                  Vädret var även idag helt ok men moln ibland. Fiskeresultatet blev däremot mycket klent, vi fiskade på tidigare ok platser på Smögen och i ramsvik. Men ingen av dessa gav något speciellt. Största fisken blev en gylta strax över 750kg. Och totalt blev det 6 arter vi fick upp: torsk, blågylta, berggylta, stensnultra, grässnultra, skärsnultra.
                  På smögen fick vi problem med dykare som simmade där vi fiskade dom hade ingen dykflagg eller annan varning uppe. Vi ringde Kon-Tiki på smögen som skulle skicka någon att ordna problemet för oss. Men det kom ingen vi ringde igen och man sade att det skulle komma någon, Först när dykarna lämnat platsen och dragit sig tillbaka till Kon-Tiki så kom det en person som ville höra sig för om problemet. Först ville dom göra gällande att flagga var hissad vid klubben, men den lär ju inte gälla för hela smögen. Det är inte första gången vi får in dykare när vi fiskar på smögen. Så vi har konstaterat att Kon-Tiki är ett skitföretag som inte tar hänsyn eller bryr sig om andra, man ser inte till att dykarna följer dom regler som man säger sig ha på kon-tiki, för hade man följt detta hade inte vi haft problem. Normalt sett så träffar vi en hel del dykare här på kusten men dom agerar på annat sätt och vi kan dela på dom vatten som finns. Men vi kommer inte att göra något för smidighet om kontiki är inblandade. Det är dax dom får känna på eget grepp och se hur kul det är.

Filmklipp & bilder från turen finns på hemsidan www.hobbyfiske.se under fiskelogg
                  Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-08-10, 01:32.

Kommentera

090813
                    Nu har det varit arbete några dagar och fiskesuget blir stort. Efter en del strul kom vi ut och fiskade vädret var omväxlande men påverkade inte oss så mycket. Det blev som vanligt en del berg och blågyltor som vi vill ha och bifångster blev, snultro,r glyskolja, torsk och gråsej. På en plats vi inte fiskat innan fick vi massor med blågyltor mest honor. Gustav som var med tog som vanligt reg-storlek på gylta.
                    Klipp från fisketuren finner du på hemsidan www.hobbyfiske.se under fiskelogg

Kommentera

090818
                      Kunde inte komma ut och fiska idag då jag förbereder för ny utrustning, men jag passade på att gå ner i ena hamnen och få lite ryck för att dämpa fiskeabstinensen. Utdelningen var dålig några snultror en liten berggylta och torsk. Men vädret var gott så man skall inte klaga. Nu gäller det bara att klara sig till söndag då nästa chans till fiske finns.

bilder finns på hemsidan under fiskelogg

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 115 visningar
                      0 gillar