Team Pofs fiskerapporter 2009 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Pofs fiskerapporter 2009

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

090531
    En lika underbar dag som igår med lite annorlunda fiske. Jag struntade helt i makrill och åkte bla till Ramsvik för att kolla läget på berggyltan. Det var ungefär som förut ingen direkt rush blev två runt 250gr. Däremot blev det årbasta på snultra och PB på rötsimpa samma längd som tidigare men tyngre. Det blev också några mindre torskar, skärsnultror och en glyskolja. Efter det åkte jag in till stan och fick några mindre torskar, fick också besök av några sportfiskar som följt mitt fiske på nätet, dom skulle fiska hela natten. Innan jag gick hade dom fått både sandskäddor, snultra och smörbult.

Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:17.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

090601
      Testade lite efter fjärsing idag men det blev bara en sandskädda. På väg hem efter ca 2tim kollade jag ett annat ställe hur det var med ev makrill. Det fanns en del men stimmen bestod också mycket av gråsej. Några på platsen fick upp en del men jag valde att för en gång skull åka hem.

Kommentera

090603
        Efter att ha tagit hand om gojorna efter jobbet drog jag ut på fjärsingjakt ca 20.30. Det var lite råkallt i vinden men ändå en skön kväll. Lyckades få 4st fjärsingar varav 2st ganska fina på 33 & 34cm. Alla togs på makrillhäckla, fick dessutom 3st sandskäddor och en liten torsk, tappade 3st fjärsingar och en plattfisk. Sillen kom in ibland med småkok men det var mest sej som jagade, fick inga på kroken.

Kommentera

090604
          Har saboterat en av mina rullar så det blev till att köpa ny. Åkte till Snäjk för att köpa hade tänkt mig ge upp till 1500.- för en rulle, jag hittade en av få vänstervevade en 5001 CL3 som var sänkt till under 900.- detta gjorde ju att jag fick lite över. Så det blev rullen, den största portabla röken dom hade halva priset just nu, rökspån, bränsle, 9 olika tackel, sänken, krokar och 2st makrilldörjer samt lite lina ändå blev jag bara 1800.- fattigare.

På kvällen efter att jag kommit hem så testade jag nya rullen som passar mig bra och fungerade perfekt, så nu får vi vänta på lite hårdtest av makrill eller berggylta. Fångsten för kvällen blev 2st sandskäddor.

Kommentera

090606
            Idag beslöt jag mig för att ta ett avkopplande fiske efter jobbet så strax efter 20.00 var jag nere i hamnen, havet låg som en spegel och det var helt underbart med undantag för lite knott. Hängde på ett 4-krokars makrilltackel som jag agnade med räka, tänkte köra bottenfiske men ville vara förberedd om det skulle komma makrill. Redan på andra kastet satt det en hyfsad skrubba på kroken och den blev också den största fisken för kvällen. Därefter blev det fyra sandskäddor varav den minsta var knappt 10cm, sedan blev det en liten torsk och tre sandskäddor till. Sedan tog det nog ca 20min innan det satt en torsk på kroken och ytterligare 2 sandskäddor, beslöt att efter nästa fisk så går jag hem och det blev en dagens dubbel med två skäddor på samma gång. Kl 22.20 var jag hemma igen nöjd med tillvaron, avkopplingen var behövlig efter jobbet och dit skall man i morgon också, så jag hoppas på fint kvällsväder igen.

Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:18.

Kommentera

090607
              Samma tid plats och utrustning som i går, men vädret var sämre. Detta gjorde tydligen att fisken inte var lika pigg på att nappa. Så resultatet på dagens kvällsfiske var magert en rötsimpa två sandskäddor och en svart smörbult. Men trotts detta var avkopplingen efter jobbet lika god idag som igår.

Kommentera

090609
                Idag blev en händelserik fiskedag, först åkte jag ner till en plats nära mig då jag senare skulle träffa en kille och dra till Smögen för fiske. Vädret var underbart och jag fick lite plattfisk och en rötsimpa samt en berggylta som var störst för året, sådant är ju glädjande. Efter ett tag ringde den andra återbud så Smögenfisket utgick och jag drog till nästa plats. Vädret var fortfarande gott och jag lyckades få en torsk på 44cm och 860gr, efter det började det blåsa lite kyligt så jag åkte hem och tog hand om mina fåglar.

Några timmar senare vid 18-tiden drog jag ut för ett kortare kvällsfiske, det blåste fortfarande men inget värre. Det nappar bra men svårt att få upp något men det blir ändå några varav två blågyltehonor vilket är kul då det är dom första för året, samt att det är vackra fiskar. Beslöt mig för att åka hem men först testa en annan brygga och se om den kunde ge mer. Började gå runt bryggan utan att få ett enda napp, när det vid första nersläpp på nytt ställe blir tvärstopp. Det kändes direkt att det var stor berggylta problemet var att jag knapp fick upp den från botten. När jag fått upp den lite mer än två meter rusar den ned och utåt blixtsnabbt och kraftfullt. Där ställer den sig mot något på botten, efter långt lirkande så kommer den loss och jag börjar pumpa igen samma problem som förut det var som att flytta en sten. Även denna gång ny rusning och stopp i botten, detta hände ytterligare en gång sedan gick linan av. Hade den dragit av linan hade jag nog inte kunnat sova i natt utan bara tänkt på hur stor den kunde varit. Men det syntes tydligt att linan skavts av mot stenar på botten, vilket händer här lite då och då.

Besvikelsen var stor men jag tänkte finns det en finns det kanske fler, och det var en del bastanta ryck som några gav utdelning i form av bla blågylta hona och hane som skimmrade vackert. Och plötsligt händer det igen tvärstopp i botten började jobba med den direkt och slirbromsen var hårdare ställd, den kämpade så jag trodde har den första huggt på kroken igen. Men denna gick att få fason på och upp kom en 40cm 1280gr stor kämpe. Jämför man med dom 5 makrillarna på totalvikt 2400gr jag hade på för ett tag sedan så var denna kamp mycket hårdare.

Nu har jag i alla fall fått testa ny rullen som fungerade perfekt, skulle någon få en bamse till gylta med en två-krok i munnen meddela gärna mig vikten. Det mest intressanta att alla dom sista fiskarna fick jag på ett mycket litet begränsat utrymme, skall testa det igen och se om det var en slump eller så kanske dom stora flyttat på sig sedan förra året, detta då dom gamla platserna inte givit något stort i gylta.

Kommentera

090612
                  Idag var det blåsigt och en hel del regn på kvällen när jag kom hem från jobbet, men jag kände att jag måste testa "hålet" jag fick berggyltan i häromdagen. Tyvärr blev det ingen berggylta alls men den bjöd på annan fin fångst 4st blågyltor, en grässnultra (första för året), en torsk på 2130gr (nytt PB) samt lyckades spränga 2kilos gränsen. Det gav också en fin Paddtorsk som var ny för året (samt nytt PB). Får återkomma hit för vem vet vad det ger nästa gång.

Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:19.

Kommentera

090613
                    Testade fisket lite mitt på dagem, men detta gav mindre än tidigare men lite småfisk får mig att nästa gång gå ut senare.

Kommentera

090614
                      En fiskedag som inte blev som det var tänkt, idag skulle vi varit till smögen för fiske, det såg ut att bli 5 personer. Redan igår kom ett återbud, idag så en hörde ej av sig och en fisck förhinder samt en som inte kände sig kry.
                      Åkte då till ramsvik där jag mötte personer jag lärt känna på nätet, det var ju kul men fisket var värdelöst. Åkte tillbaka på kvällen och då var min bror med, men fiskeresultatet lika dåligt som tidigare på dagen. Vi åkte då till ett av våra plattfiskställen där blev det 7st plattfiskar som räddade dagen lite. Men bästa fångsten fick brorsan en jättetångruska som var insnärjd i lina. När vi grett ut allt blev fångsten 1st torskdrag i prima skick, 1st plattfisktackel också i bra skick men den som fiskat med det hade lite väl stora krokar ochtyngd för platsen. Även ett makrilltackel var insnärjt men det lades i vår soppåse. I linan var också en hyfsad krabba insnord som skars loss och släpptes åter i havet. Då brorsan blivit av med lite vikter idag så passade det ju bra att han fick härvan och därmed gick plus.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 115 visningar
                      0 gillar