Team Pofs fiskerapporter 2009 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Pofs fiskerapporter 2009

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

090502
    Lite blåsigt men en bra fiskedag på många sätt. Vi startade med att åka till ramsvik för att kolla om berggyltan kommit in. Vi fick ingen berggylta men några andra hade fått en liten, däremot så fick vi mindre torsk skärsnultra stensnultra och årets första blågylta en 30cm vacker hane. Så långt allt väl om det inte kommit gäng med vad det verkade asiatiskt ursprung som var mycket högljudda, dessutom så tog dom ingen hänsyn till andra. När jag böjde mig ner för att kroka loss min blågylta kom en av dom och ställde sig på plasten där jag stått nästan uppe på mig som stod på knä. Då vi ändå tänkt dra vidare lite senare så lämnade vi platsen istället för jag hade ingen lust med konflikt idag jag ville koppla av.
    Vi åkte då till grötö där det blev smörbult och snultra samt flertalet skrubbor flera i bra storlek. Efter att njutit av fisket där åkte vi till andra sidan stan och hade lika bra tur där, det blev skrubba, sandskädda, smörbult och rötsimpa.
    Totalt gav dagen 8 olika arter fördelat på 3st torskar, 12st skrubbor, 3st stensnultror, 1st skärsnultra, 1st blågylta, 3st sandskäddor, 3st svarta smörbultar och 2st rötsimpor. Allt detta på lite mer än fem timmar. Roligt var att fisken blivit piggare och en del skrubbor bjöd på bra fight.
    Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:10.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

090505
      Idag blåste det ganska hårt mot kusten ca 14m/s men det var varmt i luften och jag har knappt kommit ut på 2dagar så jag fick en liten chans att lufta fiskeutrustningen i knappt 2 timmar. Började i grötöhamnen som ju ger bra med hyfsad plattfisk, det blev snabbt 2st strax under 40cm och runt 400gr. Tyvärr skulle det sjösättas båtar med kran i området så jag fick packa ihop. Det skulle visa sig vara riktigt turligt för mig, åkte till ramsvik. Fisket var inte lätt i den hårda vinden och det var svårt att känna rycken. Men upp kom skärsnultra, och första berggyltan för året på 230gr. Hade några ordentliga sug som jag inte fick upp: Men strax innan jag skulle åka så sök det till i spöt och det blev tvärstopp, kände tungt ryck vilket visar att det inte var stor gylta. Fisken kom sakta uppåt men man fick kämpa med mitt mjuka långa spö, upp kom såsmåningom en riktigt fin torsk på 1,42kg som kommer att förtäras i morgon troligen kokt med potatis och tjock äggsås.
      Så det blev ett kort men lyckat fiske för mig två nya arter för året och en hyfsad torsk, så både nöjet och magen fick sitt denna gång.

Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:11.

Kommentera

090507
        Även idag rätt kraftig SV vind, testade lite nya platser utan större resultat. Totalt blev dagens fångst 2st stennultror och 2st mindre skrubbor. Hoppas på bättre väde framöver så man kan njuta mer av fisket.

Kommentera

090512
          Ledig dag med bra väder, tyvärr hade jag lovat bort lite av min tid så jag fick åka iväg. Men om det skulle bli tid över så lastade jag fiskegrejerna också. Fram på eftermiddagen var vi klara och jag stack då direkt till Stockevik, tänkte chansa på sjökock men det blev bara skrubba och smörbult.
          Stack istället till ramsvik där det knappt nappade alls det blev några snultror och årets första Glyskolja.
          Drog då hemmåt men stannade i hamnen där det blev småtorsk och skrubba.
          Efter det bar det hem och ta hand om mina fåglar, men jag var inte nöjd med fisket så jag tänkte testa årets första kvällsfiske istället. Så 20.15 till 21.35 var jag ute och det gav en del skrubbor småtorsk, givetvis en simpa och årets första Rödspätta. Det ryckte ganska bra på kvällen och det blev en del tapp men det finns ju fler dagar och kvällar framöver.
          Jag har inte med alla fiskar i loggen bild totalt blev det2st snultror, 4st små torskar, 4st skrubbor, 1st rödspotta, 1st glyskolja, 1st rötsimpa och 2st svarta smörbultar. Så totalt med 15 fiskar får man ju vara nöjd ändå.

Kommentera

090515
            Tid för kvällsfiske igen var nere på plats 20.05 och avslutade fisket 21.45 redan andra kastet gav en skrubba på 35cm har tagit större i år men denna var tyngre än tidigare och vägde 630gr. Den bjöd också på lite fight vilket gjorde det roligare. Efter en stund så blev det en simpa och det måste vi ju när vi fiskar på simpabotten, vi kallar oss ju simp(l)a sportfiskare. Men mer fisk än så blev det inte om dt beror på att det blåste NO eller för att det var lågt vatten vet jag inte kanske det bara var en dålig dag. Men nya dagar kommer ju framöver.

Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:12.

Kommentera

090516
              Idag tog vi en heldag med fiske, jag hade med mig en gästfiskare i teamet som heter Thomas, vi satsade på områdena runt kungshamn och smögen. Det mesta gav ingen utdelning men efter lite bergsklättring hittade vi fina platser med stup som direkt vid berget gav nästan 20m djup. Det var mycket ryck men resultatet för oss blev 3st mindre torskar och en rötsimpa. Hade själv ett redigt hugg på +20 meters djup en bit ut som kämpade mycket bra tyvärr blev det tapp. På det djupet med böjligt spö är det omöjligt att avgöra om det var en stark halvkilo eller en slö flerkilo.

Efter att vi åkt hem och jag fått lite mat och umgåtts med fåglarna blev det ett kort kvällsfiske också. Havet hade lagt sig nästan blankt och himlen var djupblå och temperaturen helt ok. Så det var bara att sätta igång, fisket gav förutom avkoppling 3st skrubbor ca 35cm den tyngsta 490gr, det blev också 2st rötsimpor och en mindre torsk. Så det lite dåliga fisket på dagen upphävdes av ett kort kul kvällsfiske.

Kommentera

090517
                Denna dag tillbringades på F7 flygflotilj där vi tittade på flyguppvisning. För den intresserade så finns lite bilder i loggen. Lite senare på kvällen tog vi lite kvällsfiske men detta gav inte mycket, resultatet blev 1st snultra, 1st rötsimpa och en liten sandskädda. Det var mulet och mycket lågt vatten.

Kommentera

090519
                  Detta underbara kvällsfiske, vi var två ur teamet som gick ner och tog ett kvällsfiske efter jobbet. Mer avkopplande kan det inte bli bara njuta och snacka lite skit och glömma stressen. Men vi fick ju lite fisk också, denna gång höll vi oss till 1st av varje ert vi drog och dessa var, skrubba, sandskädda, torsk, stensnultra, svart smörbult och givetvis en rötsimpa.
                  Det roligaste med dagens fiske var att vi såg mycket småsill och vid två tillfällen "kokade" dom en bit ut så med lite tur var det makrill som jagade så vi bör snart ha första på kroken.

Kommentera

Årets första makrill

090520
                    Idag var en omtumlande dag, först hos läkaren och gick igenom alla prover m.m. man tagit. Och som väntat så var ju inte alla bra, slitage på skelettet som troligen är orsak till mina smärtor ibland. Så att komma hem var skönt efter arbetet och först tänkte jag inte fiska men kände att jag måste få distans till dagen. Första fisken upp var en Rötsimpa sedan ett tapp på en hyfsad skrubba som ramlade av när den skulle upp ur vattnet. Sedan var det ganska dött och klockan var kvart i nio på kvällen. Då hör jag tärnorna börja skrika en bit bort och t.om kråkorna dök ned och tog sill i ytan. Pga blåst så syntes ju inget på vattnet, jag tog en chansning hade ett plattfisktackel på men "sprang" mot det håll fåglarna var och kastade ut. Hugg direkt på utkast och årets första makrill var på väg in (även dagens största). När den var uppe nytt utkast och två makrillar fastande en på varje av tacklets krokar. Stimmet verkade dra sig utåt men jag bytte snabbt till ett tackel för makrill och kastade ut fick nu 4st på en lossnade vid land men tre kom med upp. Gjorde sedan flera kast utan resultat.tänkte dra mig hem så jag gick en bit och gjorde ett kast på vägen, och där var två makrillar som passade på att hugga så jag fick totalt 8st. Så i morgon blir det middag på årets första makrillar och givetvis så får min mor och ena bror också dela på årets första läckerheter.
                    Det som var absolut mest kul var att samtliga var riktiga kämpar otroligt kul att ta med nya långa mjuka spöt, vem vet kanske det finns mer delikatesser att få i morgon.

Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:13.

Kommentera

Makrill i överflöd

090521
                      Startade dagen med att greja lite med båtvagnen, lite senare på eftermiddagen så åkte jag ner och kollade om det fanns makrill inne idag också. Det fanns gott om makrill men utanför min räckvidd. Det blev i alla fall 4st runt 400gr, vädret var underbart men makrillen uteblev så jag tog lite botten mete och fick en smörbult och en sandskädda. Åkte hem en sväng till fåglarna för att senare ta ett litet kvällsfiske, jag satsade på att kanske fjärsingen var inne då makrillen var det och åkte till ett bra fjärsingställe men det blev istället 2st skapliga skrubbor båda över 500gr. Fick också 2st mindre torskar sedan ebbade det ut. På hemvägen så stannade jag vid fiskhallen där jag såg några horngäddor leka med sillen, jag riggade upp då jag ju saknar horngäddan i år. Vid första utkasten blev det tvärstopp och det började dra ut i spärren, så jag fick kämpa en del för att få in fisken och upp på bryggan. Det var 5st makrillar den största på 730gr och totalt vägde dom 2,4kilo, så det är lite kraft när dom enas att simma åt samma håll. Gjorde ett par kast till och fick totalt 13 makrillar, då slutade jag och horngäddan får vi ta en annan gång. För jag ville inte ha mer makrill och jag återsätter inte makrill då dom ofta är skadade när man får upp dom.

Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-07-28, 23:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 115 visningar
                      0 gillar