Ensam på Skysjön! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ensam på Skysjön!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ensam på Skysjön!

Måndagmorgon: For direkt från nattjobbet till Fyrväpplingen. Hade sett på deras hemsida att den 10/11 skulle sjöarna stängas. Detta var sista chansen alltså.

Kommer till anläggningen vid halvniotiden. Ser en bil på parkeringen. Lovande!
    Knallar iväg till kontoret och toaletterna. Byter om till fiskestassen. Ska bara betala nu. Inga nycklar till båtarna tillgängliga! Nåja det går att fiska från land också.
    Bommen över vägen bort till Skysjön är öppen. Rullar iväg och får undan bilen från skogsvägen. Då dyker föreståndaren upp. Han meddelar att det är stängt men jag protesterar och han ger med sig. Dessutom finns en olåst båt uppdragen vid badstranden. Den får jag ta.
    Skysjön ligger blank under ett lätt duggregn. Någostans söder om sjön tror en orre att det är speldags. Tuppens kluckande bubbelsång ger en lite magisk stämning. En ensam sångsvan flyger över och förstärker naturmystiken bland alla mossbelupna stenblock och vindfällen.
    Jag stuvar i mitt pick och pack och ger mig av. Hinner ut på halva sjön innan jag får sällskap i båten av den första bågen. Hakar av den och vänder upp båten på rätt kurs igen, då sitter nästa där. Överallt runt mig vakar det.
    Ror iväg till stället jag var på en vecka tidigare. Enstaka fiskar vakar men ingen vill återuppta bekantskapen.
    Ror tillbaka till området framför båtbryggorna. Sydvinden har tilltagit men fortfarande har jag sjön för mig själv. Jag njuter av stillheten. Är trött men trivs med livet i alla fall och vilar i mig själv. Bågarna kommer med jämna mellanrum. Hade tänkt ge mig av hem vid tretiden men redan före tolv hade jag fyllt min kvot.
    Sängen väntade.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Lyx!
    Som autograf eller?

Kommentera

vad fiskade du med?

Kommentera

Originally posted by Max
        vad fiskade du med?
        Som jag skrivit i en annan tråd:

”Detta behöver du för att lyckas.
        Gula PowerEgg, en krok i storlek 6, nylonlina i 0,18, lättgående leke, ett haspelspö och båt.

Du tacklar så här.
        Sätt 2-3 PowerEgg på kroken, eventuellt får du låta ena kulan glida upp över knuten. Det är viktigt att paketet blir rakt och att kulorna inte glider ifrån varandra. Paketet roterar då mindre. Ca en 1,5 meter upp fäster du leket. Eventuellt med någon form av lättviktigt antikink.

Du fiskar paketet så här.
        Mata ut ett ordinärt kast genom att låta linan löpa fritt medan du ror. Du ser på vattnet var du började ro och kan beräkna avståndet på så sätt. Greppa linan en linring upp och håll i den när du sedan mycket sakta ror och glider fram. Fäll inte bygeln, så får du behålla spöet i båten! Kulorna kommer att röra sig oregelbundet upp och ner i vattnet och med varierad fart.”

Jag föreställer mig att att andra färger kan duga lika bra men det var de gulgröna PowerEggen jag hade. Regnbågar tror på allting!
        Senast ändrad av BeBest; 2003-11-12, 11:56.

Kommentera

Kul kul! Verkar vara riktigt mycket med regnbågar i de sjöarna! Annat det än här nere!

Kommentera

Åhhh

Vilket lyx..Och vad man längtar till sommaren!..Kan det verkligen var lagligt satt skriva så där nu mitt i vintern?

Kommentera

Just nu sitter jag och ser en tall få sina snöiga toppgrenar rosafärgade av det tidiga solskenet. Det är 20° kallt ute och i dag vänder det. Men i väntan på att temperaturen ska nå människograder så låter jag tankarna gå tillbaks till årets sista timmar i båt på Skyskön. Jag längtar till dess jag igen kan vara där eller på Rörsjön men då med isborren i hand. Jag har ännu inte vinterfiskat båge.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
              6 svar
              2 113 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman