Sanslöst Gäddmete idag ! Äntligen ... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sanslöst Gäddmete idag ! Äntligen ...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo, det var riktigt skoj.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Grattis Bergman! Ni lyckades skrapa ihop några anständiga pikes i alla fall. Det var jag som var polaren till P-U. :-) Hyfsad dag idag även om man varit med om bättre ;-) Typ 12 pikes varav en eller två under 6 kg, och min topp på 9 kg. Enda "kritiken" får bli ert lallande med fisken, men det tog sig vartefter, första fisken tog åt helskotta för länge innan ni fick den i vattnet. Tips är att en håller gäddan i gällocksgreppet stadigt samt öppnar gapet ordentligt med andra handen, då får assisterande fiskekompis skitlätt att kroka av. Det här kom ni säkert underfund med. Ett annat "tips" är att sätta in mothugget tidigt, då slipper man att försöka operera bort krok från magmunnen. Speciellt vid tillfällen då fisken är på hugget ordentligt... Sen körde ni med för korta spön tycker jag av det jag kunde se, med längre spön, helst med helaktion, får man till sköna mothugg, man kan styra fisken bättre, speciellt vid landningstillfället och det är mycket lättare att hantera betesfisken vid utkastet. Ett spö som jag kan rekommendera är ABU 2000 Pro i 11 fots längd. Skön aktion och ett trevligt spö för en vettig peng. Vet inte dock om det säljs längre, men hittar ni såna så köp det :-) Annars är ju karpspön ett "exklusivare" alternativ...

Kommentera

Originally posted by m@
        Grattis Bergman! Ni lyckades skrapa ihop några anständiga pikes i alla fall. Det var jag som var polaren till P-U. :-) Hyfsad dag idag även om man varit med om bättre ;-) Typ 12 pikes varav en eller två under 6 kg, och min topp på 9 kg. Enda "kritiken" får bli ert lallande med fisken, men det tog sig vartefter, första fisken tog åt helskotta för länge innan ni fick den i vattnet. Tips är att en håller gäddan i gällocksgreppet stadigt samt öppnar gapet ordentligt med andra handen, då får assisterande fiskekompis skitlätt att kroka av. Det här kom ni säkert underfund med. Ett annat "tips" är att sätta in mothugget tidigt, då slipper man att försöka operera bort krok från magmunnen. Speciellt vid tillfällen då fisken är på hugget ordentligt... Sen körde ni med för korta spön tycker jag av det jag kunde se, med längre spön, helst med helaktion, får man till sköna mothugg, man kan styra fisken bättre, speciellt vid landningstillfället och det är mycket lättare att hantera betesfisken vid utkastet. Ett spö som jag kan rekommendera är ABU 2000 Pro i 11 fots längd. Skön aktion och ett trevligt spö för en vettig peng. Vet inte dock om det säljs längre, men hittar ni såna så köp det :-) Annars är ju karpspön ett "exklusivare" alternativ...
        Jepp. Var en gädda där som tog tid att lossa krokarna på.
        Men man lär sig av erfarenhet.
        Tack för tipsen föressten.

Kommentera

Var också ute idag på kusten.. Var en fet gädda som stod parkerad på knädjupt vatten precis vid land så jag skyndade mig med pulsen på max med att bita av flugan och ta av sjunktafsen och satte på nylontip istället för att fiska på gäddan. Till min stora besvikelse vaer gäddan borta spårlöst när jag var klart.. förmodligen var det ett par fotvandrare som skrämde den när de gick på stigen bredvid och tjabbade
          [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Tjaba Boys,
            Kul å ses för en gångs skull. Vad menar Bergman med ett nonchalant kast med betesnätet tro
            Jorå, fina gäddor kom det upp, m@ å jag toppade på 7 resp 7,8kg......och så fick vi ju hjälpa småknattarna att landa, kroka av och sätta tillbaka en 10,2kilos. Knattarna hade en abborrhåv som de försökte håva med, men vi var snabbt där med stor håv, avkrokningsmatta, tänger, våg osv. annars tror jag den gäddan simmat sina sista simtag.
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Grattis Bergman o C/O...... Var själv i lödde idag.... skit fint väder men fick inte heller upp någon betes fisk!! Så jävla knäckande
              hur fungerar kastnäten? verkar som en bra lösning!
              varför nappar det aldrig?

Kommentera

Kastnät i all ära, men som P-U så visdomsfullt uttryckte det " finns där ingen betesfisk är kastnät lika effektivt som mete" :-) Annars är det ett förträffligt sätt att snabbt få upp lite betesfisk så man istället kan ägna sig åt det huvudsakliga fisket. Snacka om långa miner när grabbar stog och gnetade när vi plockade typ 100 betesfiskar (det hade tagit dom hela dan att greja) i ett kast hehe! Långnäsa!

Kommentera

Roligaste idag var nog lillkillen som först fick en baitrunner-rulla av mig som jag hade på test från en redskapsimportör och som visade sig vara fullständigt värdelös, sen tog han sin drömfisk på 10,2, hans fjärde gädda någonsin! Livet är orättvist, här stretar man på i sitt anletes svett och jagar storgädda så klipper en chipp på en sån best (superlång gädda, uppskattningsvis runt 120 cm!! - bra kondition på den hade det varit en13-15-kilosfisk).

Kommentera

Originally posted by m@
                    Roligaste idag var nog lillkillen som först fick en baitrunner-rulla av mig som jag hade på test från en redskapsimportör och som visade sig vara fullständigt värdelös, sen tog han sin drömfisk på 10,2, hans fjärde gädda någonsin! Livet är orättvist, här stretar man på i sitt anletes svett och jagar storgädda så klipper en chipp på en sån best (superlång gädda, uppskattningsvis runt 120 cm!! - bra kondition på den hade det varit en13-15-kilosfisk).
                    Lagom schysst invigning i gäddkarriären

Kommentera

Ja, den knatten lär ju komma ihåg denna dag, ingen ide å bli deppad...jag loggar istället ännu kul en händelse i mitt rika fiskeliv
                      Mange, får ju inte heller glömma att jag fick en 5-kilos gädda i kastnätet oxå!!!!!!
                      Bergman, om du fotade din fina firre så kan du väl mejla över den éru hygglo.
                      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 105 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman