Jerkfiske vid en vik på Värmdö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkfiske vid en vik på Värmdö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkfiske vid en vik på Värmdö

Nybörjare på jerkfiske ska jag säga så jag ser denna höst som en tid att testa mig fram med lite olika beten o rycktekniker. Har den senaste tiden endast testat att från land fiska vid en vasslänga vid ett sund. Jag koncentrerar kasten oftast längs med vassen och en bit utanför.

Fiskar oftast med Westin jerkbait i abborrfärg samt mitt ommålade Fladen Shark 100 gr som ni kan se på bilden nedan. Gäddorna har visat mest intresse för den sistnämda faktiskt. Shark 100 gram har en otroligt fin gång och ett skönt häng i vattnet så du kan fiska väldigt saaakta och gäddorna kastar sig över den så det exploderar i vattenytan. Riktigt häftigt att ibland se gäddorna stryka strax under ytan för att sen attackera Sharken o adrenalinet kokar i kroppen.

Vet inte om andra har upplevt det...gäddorna missar jerken många ggr vid ytligt fiske, denna går strax under ytan ner till ca 1 m som djupast. En gädda formligen kastade sig upp ur vattnet o bommade Sharken med ca 15 cm, flög över den i luften,ner i vattnet o försvann. Häftigt att se men trist

Har också haft 2 eller 3 gäddor som fastnat vid hugget men då har gäddorna gått upp i ytan och sprattlat sig loss. Har aldrig förut tappat gädda på det viset men nu händer det titt som tätt vilket är trist. Hur som helst så är jerkfisket otroligt kul men jag tappar mycket fisk som sagt eller så bommar gäddan betet.

Tror också att jag missat en del hugg då linan slackar vid jerfisket, speciellt då man fiskar med sakta invevning och med stora side to side rörelser på betet.

Roligt med jerkfiske men verkar svårare än vanlig spinn där ingen slacklina existerar då känner man huggen direkt o pang så sitter den

God fiskelycka!!!

Trevlig läsning!

Kul att du tycker jb är kul! Är sköna kickar man får av det.

Ang missade hugg. Jag missar fan en del också.
    Du borde ta hjälp av Kapten.E på forumet. Han är mothuggskungen . 9 av 10 sätter han! Jag vet dock inte hur han gör.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

sätt en till ring så du får dubbla krokar, hade problem med samma grej i början med BB, men nu bommar jag betydligt mindre.
      lycka till
      mete är manligthttp://predatorjossi.blogspot.com

Kommentera

Karki,
        Kul att du gilla läsningen jag tycker själv de är kul att läsa om andras fiskehistorier, ja jerkbait e verkligen superkul.

Jossi,
        Menar du att man skulle ha dubbla trekrokar? Verkar lite overkill tycker jag.

Eino,
        Ja Fladens jerkbaitbeten är nog ganska underskattade. Jag har testat deras Melvin och Shark. Melvin går otroligt fint i vattnet, minst lika bra som Westin jerk, men den färg jag har e i tråkiga färger, mest silvrig och lite ljusblått och den funkar inte så bra där jag fiskar så den sprayar/målar jag om snart. Med Shark är det 100 grams som går bäst i vattnet, dom mindre 60 grams har en tendens att ofta gå åt samma håll vid inryckningarna, så jag kan varmt rekommendera 100 grams Shark sen är dom billiga och värda att köpa och måla om och lacka. Jag rekommenderar inte spraylack. Blir för tunt lager, jag sprayade på ca 10 lager men det var inte tillräckligt ändå. Byt till en storlek större krokar också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
        6 svar
        2 093 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman