Fiskerapport från Ekoln. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskerapport från Ekoln.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskerapport från Ekoln.

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om fisket som jag, Mattias och Jacob hade igår på Ekoln, Uppsala, Mälaren.

Det började med att vi kom dit, packade den gamla lånebåten och gav oss iväg. Mina föräldrar och min lillesyrra gav sej iväg för att meta lite abborre från en stenpir inte så långt bort..

Jag och Matte börjar fiska precis utanför klubbhuset vid ett nate-bälte som ibland ger fisk.. Den här gången var det stendött.

Vi hinner inte fiska länge innan det ringer på min mobil och det är en skrikande lillesyrra i andra änden som berättar att dom hade kastat ut flötmetet, men fastnat i vassen och ryckt ut flötet ur vassen så att det studsade 3 gånger på ytan för att sedan ligga och fiska perfekt mellan glesvassen. Där hann det dock inte ligga länge innan en gädda kom och slukade flötet!

Taggade så ror jag och Matte dit i rekordfart, och första kastet för Mattes del resulterar i nytt jerk-PB, och några kast senare så lyckas jag med att fånga en minigädda på min big bandit.
    Sen så känns det som om den halvmetergrunda viken tömts på fisk, så vi ror vidare.

När vi väl kommit över till andra sidan fjärden och ankrat upp på perfekt kastavstånd från en vass, så ropar några gubbar på oss att där skulle dom minsann åka vattenskidor, så vi fick fortsätta ro...

Framme vid nästa vass så får jag ett hugg på min buster jerk och vi landar en tvåkilosgädda, 2,18 för att vara exakt, och Mattes nya digitalvåg är invigd.

Efter ett tags trögt fiske är det dags att ro och hämta upp Jacob, som hade haft en fotbollsmatch tidigare på förmiddagen.

Väl framme vid klubbhuset igen så provade jag min nyinhandlade Curly Sue, och precis vid båten kan jag se hur det kommer en liten glupsk gädda och kastar sej över mitt bete, och jag har landat min fösta gädda på mjukbete.

Efter ett tag så dyker Jacob upp på sin moppe, och han hoppar i båten..

Vi beslutar oss för att åka tillbaks till den grunda viken, och det dröjer inte länge förrän Jacob har fisk på sin gula Joker.

Sen så ror vi över till stället där dom hade åkt vattenskidor tidigare under dagen, och efter en liten stunds fiske får Jacob hugg från en lite större gädda på sin big bandit, men han missar den. Men bara något kast senare får Matte hugg på sin big bandit, och den här gången tappade vi den inte.

Ja, sen dog fisket ut, och det blev helt vindstilla.. Det började bli dags att åka hemmåt, så det är bara att ro över fjärden igen..

När vi nästan är framme och Jacob har kastat utt sitt jerkbete strax bakom båten när jag ror, och han bara sjajar med spöt som om det vore en flagga, så blir det en stor virvel i ytan, men Jacob som inte väntade att det skulle hugga, missade, och dagens andra missade med lite storlek var ett faktum.

Det blev visst ingen stor gädda idag, men vi hade kul i alla fall!

De olika betena som funkade idag var en orange/svart apell, mörtfärgad big bandit, gul joker, skitmört big bandit, svart/röd curly sue, brun sweet shad 66 och såklart min lillesyrras gul,röd,silvriga flöte! Det var helt enkelt ingen speciel färg som gällde idag!

Ja, sen blev det helt plötsligt mörkt och vi fick åka hemmåt!

// Team Hajmat

Click image for larger version

Name:	20112836.jpg
Views:	1
Size:	335,9 KB
ID:	1796051

Name:	20132316.jpg
Size:	318,2 KB
ID:	1796052

Name:	20150040.jpg
Size:	398,1 KB
ID:	1796053
    Senast ändrad av Pontus Sjölund; 2008-09-21, 17:03.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
6 svar
2 110 visningar
0 gillar