Dags att lägga ner? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att lägga ner?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att lägga ner?

Är bara tvungen att skriva av mig lite för nu känns det tungt.

Har under sommarn lärt tjejen att fiska. Vi fiskar mestadels i mina specialvatten som i princip alltid ger fisk. Det roliga är att under tiden som jag lärt henne och berättat saker så har de inträffat. Lite exempel, jag berättade för henne att stor fisk ofta står på bottnen och stångar och flänger inte runt i ytan som de små. Samma dag fick hon en liten mindre som nog trodde han var stålmannen. Kort därefter fick hon på en liten större som det tog ett litet tag för att visa sig.

Helgen efter berättade jag för henne om gälgreppet och att hon ska akta sig för taggarna samt tänderna. Samma kväll skulle jag ta upp en gädda på detta vis och lyckades givetvis fastna och få händerna blodiga.

Under de senaste månaderna har hon blivit riktigt duktig hon kastar bra och har fått in lite feeling. Och när vi kommer till fiskeplatsen brukar jag känna på mig på något vis om det ska bli något eller inte, vilket jag till 99% har rätt i. Och de gångerna jag varit säker har vi fått fisk, eller ja hon iaf. Hon drar gädda på gädda men de jag lyckas kroka har jag tappat.

Jag har aldrig haft problem med detta innan men denna sommarn har det varit hemskt, jag har gjort mothugg så håret har rest sig i nacken men ändå tappar jag dem.

Tanken var att vi skulle ta en snabb tur nu på kvällen, vädret var perfekt och jag sa till henne idag blir det stort och tittade sen på henne lite skämtsamt och tillade men vi kommer ej få upp den.

Vi kom fram till platsen och efter en timmes fiskande fick jag hugg. Höll på med den ett bra tag och den kämpade riktigt ordentligt, jag gjorde mothugg så det är ett under att jag inte slet huvudet av fisken . Efter en stunds kamp gjorde den en tokrusning rakt ner på botten och fastnade i ett gammalt träd som vält från stigen ner i vattnet och linan gick av.

Kommunen och fiskeklubben bryr sig inte om alla dessa träd som har trillat eftersom kommunen bryr sig inte om bråte i vattnet utan bara om träden har trillat över den lilla fjolla orienteringsstigen. Och fiskeklubben bryr sig inte för laxen kan inte ta sig så långt upp så då är det ingen mening med att röja heller.

Jag såg aldrig fisken men tippar på mellan 4-7 kanske. Eller jag intalar mig det eftersom jag kanske inte vill inse att den var större än mitt pb som jag tog på samma plats för ett par år sedan på 8kg. Sen grämer det mig ännu mer att den nu simmar runt med en 30cm lång ståltafs samt ett drag i munnen. Just nu är jag så fruktansvärt less på allt, är det egentligen värt det?

Nu tänker ni säkert att ahh men en tappad fisk är väl inget att vara sur över man kan ju ta fler stora, till saken hör att stor fisk i mina hemvatten är mycket sällsynt, och med turen jag har lär jag väl aldrig få chansen igen.

Blev en rätt lång text men behövde skriva av mig lite, kommer ligga sömnlös inatt ändå men skönt att veta att någon bryr sig iaf

Mvh En sliten gäddfiskare.

Att lägga ner gäddfisket är ingen dum idé! Låter kanske lite konstigt men om du känner dig sliten som gäddfiskare - sadla om! Fiska riktat mot abborre, gös, havsöring eller någon annan art. Sen när du blir hungrig på gäddfiske så testar du på nytt, kanske i ett annat vatten..

Kommentera

Inget nytt...

Broder - jag har varit i din sits, och är där nu.
      Jag dras med en bizarr otur när det gäller gäddfiske. Lyckas inte få nån fisk, och när de väl kliver på kliver de av igen. Brände ett riktigt as i somras, föga förvånande spottade hon helt sonika ut betet efter tre jävulska mothugg.
      Flera turer där jag blivit FF och noll i protokollet till mina polares förtjusning. Så har det hållt på i över ett år. Folk runt om mig drar fisk men mig skyr gäddorna som pesten.
      Men så har vi t.ex. regnbågsfisket, där kan jag inte kan misslyckas. Har tagit fisk varenda sväng. Får hugg, lägger ner flugspöet och tar en kopp kaffe, sen fortsätter jag drilla med fisken kvar. Fattar ingenting.

Jag litar på kompensationsteorin när det gäller gäddfisket, det kommer jämna ut sig i längden. Hoppas jag.

Kommentera

Ibland regnar det men förr eller senare lyser solen igen!

Det är ju motigt ibland, men det är då man får bita ihop och nöta på! Har själv varit inne i flera svackor vad gäller gäddfiske! Hade ett par fisketurer i rad då ett flertal beten försvann... Efter det hade jag en period då jag blev totalt ägd av mina fiskevänner..

Men när det väl vänder! Då är det underbart!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Hur tror ni gäddan klarade sig, det var inget dyrt drag och krokarna rätar du om du fastnar, så förhoppningsvis rostar de väl sönder?

Kommentera

Sådär är det ungefär för mej också.. Jag brände en typ åtta i början på säsongen, men senare har jag inte sett skymten av fisk över 3-4 kilo.. Men jag tänkte ändra på det i helgen!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Svackor tror jag alla hamnar i då och då. Jag hade ett år när allt gick emot mig. ALLT. Det kändes helt hopplöst. Och det slutade inte på hela året. Det är bara sadla om och försöka igen nästa sässong. Under vintern om man inte fiskar kan man ju reflektera lite över varför det gick som det gick osv. Ibland kan man komma på saker man kunnat gjort bättre/annorlunda. Ibland kommer man inte på ett skit... :P

Kommentera

Plötsligt vänder det... -Jag hamnar också i såna "sköna" svackor, då allt går åt pipan. Hade fem bompass på raken i somras samtidigt som polarna tog fisk, kändes tungt. MEN plötsligt står man där en dag då allt funkar; sista passet tog jag revansch och fick en 6-kilos gädda och en 1,125 kilos borre på 1,5 h. Kanske inga drömfiskar men ack så naggande goda efter 5 pass utan något i båten... Som Tailrunner säger: Testa på någon annan typ av fiske och få bort nerverna och bygg upp hungern. Sen kommer du vara fit for fight igen och då kanske dom sitter där?!

Kommentera

Be fler polare rösta på dig i nästa tävling så kanske du iaf får ett nytt drag.
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                    Be fler polare rösta på dig i nästa tävling så kanske du iaf får ett nytt drag.
                    Du kunde inte låta bli, eller hur?

Det var lite elakt (men jag drog lite på smilbanden).
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 717 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2