Grymt gösfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grymt gösfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
    nej den största låg på 1,6kg men det finns större fisk! Vi har haft känning på större allafall! Men det är kul att se att det är så gott om smågös! Vi fick 5-6 st som var 20 cm ungefär! den största vi fått på våra pass var på 2,5kg! Men dom stora finns ju där så det är bara att nöta!!
    Hej Hyttingen; Du sitter nog och jiggar över gösarnas barnkammare! Att pimpla eller jigga efter smågös ger ofta samma resultat....massvis med gös under lovliga 40 cm. Smågösen går i stora stim. De större som går i mindre stim hittar du sällan över samma bottnar som smågösen. De riktigt stora gösarna går i små grupper eller par och de jagar pelagiskt så här års.

Jag minns förr när göspimlarna i augusti och september höll till runt "Käringarslet" och vid grynnorna utanför Dalbyviken på Ekoln. De hade ofta badbaljorna fulla med 20 - 35 cm långa (olovliga) gösar. Några godkända fick de sällan på pimpel nära botten den här tiden på året.
    Go for the Big Walleyes!
    Old Firehand

Kommentera

Tjena professorn, håller inte helt med dig... dvs att större gös går pelagiskt. Detta stämmer exakt på Mälaren men inte på mindre gössjöar... Har haft lyckat vertikalfiske på hyfsat stor fisk i dessa på kanter med hård botten, kring stenar etc...
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Hyttingen; Du sitter nog och jiggar över gösarnas barnkammare! Att pimpla eller jigga efter smågös ger ofta samma resultat....massvis med gös under lovliga 40 cm. Smågösen går i stora stim. De större som går i mindre stim hittar du sällan över samma bottnar som smågösen. De riktigt stora gösarna går i små grupper eller par och de jagar pelagiskt så här års.

Jag minns förr när göspimlarna i augusti och september höll till runt "Käringarslet" och vid grynnorna utanför Dalbyviken på Ekoln. De hade ofta badbaljorna fulla med 20 - 35 cm långa (olovliga) gösar. Några godkända fick de sällan på pimpel nära botten den här tiden på året.
      Go for the Big Walleyes!
      Old Firehand
      www.trumman.com
      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
      "Keep it simple"

//Jan O
      www.fisheco.se
      www.brofiske.net
      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
        Tjena professorn, håller inte helt med dig... dvs att större gös går pelagiskt. Detta stämmer exakt på Mälaren men inte på mindre gössjöar... Har haft lyckat vertikalfiske på hyfsat stor fisk i dessa på kanter med hård botten, kring stenar etc...
        Hej Jan O.; Det är positivt att du inte håller med mig! Hur skulle vi annars kunna lära oss något nytt och förbättra våra fiskemetoder och fångstresultat? Visst fiskar jag Gös mestadels i Mälaren där jag numera har båten liggande sommartid. Jag har även fiskat Gös många år nere i Trosa skärgård mest runt Mörkö, runt Värmdö, Viggbyholm (Värtan) i Stockholms skärgård, på Västerfjärden utanför Grovstanäs, Furusund och vid dina "Hot Spots" i Vallentunasjön, men även i Ullnasjön.

För att bli en framgångsrik gösfiskare bör man känna till att den mindre och medelstora gösen ofta uppträder i stim och storgösen uppträder i par eller i smågrupper. När man fångat en, då finns det nästan alltid fler på samma ställe eller strax intill. Därför bör man alltid fiska av en plats noggrant där man fått ett hugg eller fångat en gös! På sommarnätterna drar smågösen fram i stora stim. Och den går högt i vattnet, omedelbart under vattenytan. Även den medelstora gösen uppträder i stim. Den stora gösen går i smågrupper eller i par. Ju större gösen är, desto djupare går den. Det är således viktigt att ha flera beten ute på olika djup samtidigt, men inte för djupt. Nedanför temperatursprångskiktet hittar man sällan någon gös under hög- och eftersommaren. Detta hänger samman med att gösen för sin existens fordrar vatten med goda syreförhållanden (minst 3,5 ml syre/l vatten). Under temperatursprångskiktet kan vattnets syrgashalt vara betydligt lägre.
        Save the Big Walleyes for me!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Go for the Big Walleyes!
          Old Firehand
          www.trumman.com
          det var intressant att höra! Då får kanske lägga om strategin och leta på andra platser då! Vi hittade ett ställe som var runt nio meter djupt där det stod några större fiskar! Men det var ändå ganska gott om mindre fiskar där oxå! Men jag antar att när den första utav större kaliber landar i båten så vet man lättare vart man ska leta sen!! Synd det där med folk som inte respekterar minimåtten på gösen! Själv tycker jag att en höjning på gränsen till 50 cm är på tiden!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inlägg
            Är inte vitsen med VJ att hålla i spöt?
            Vitsen är väl att få fisk över huvud taget, som med allt annat fiske?

Men jag kanske inte fick med det, men jag har ett spö i en spöhållare och sen ett som jag jiggar med.
            I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
            Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Har kollat en del på Vj fiskare i Holland, där kör måna med ett aktivt artifidiellt bete, altså jiggen, detspöt håller de i handen.
              Ett andra spö sitter i spöhållaren, ett mycket mjukare och längre spö med en fireball på, enligt dem så är det ena dagen överlägset med den stilla döda/levande, medans jiggen andra dagen är överlägsen.
              När de sett den metod gösen önskar för dagen sjiftar de till antingen FB eller Jigg.....
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
                det var intressant att höra! Då får kanske lägga om strategin och leta på andra platser då! Vi hittade ett ställe som var runt nio meter djupt där det stod några större fiskar! Men det var ändå ganska gott om mindre fiskar där oxå! Men jag antar att när den första utav större kaliber landar i båten så vet man lättare vart man ska leta sen!! Synd det där med folk som inte respekterar minimåtten på gösen! Själv tycker jag att en höjning på gränsen till 50 cm är på tiden!!!
                Hej igen Hyttingen; Som jag tidigare försökte framföra, Gösen är en utpräglad stimfisk under uppväxten. Gösstimmen består oftast av individer i samma storleksklass och ofta samma årsklass. Det är först när de blir riktigt stora som de uppträder i mindre gruppper och parvis. Hittar du områden med flera stim av smågös mellan 20 och 35 cm finns det ytterst få stora gösar inom samma områden.

Bland sportfiskare har det under många år diskuterats att öka minimimåtten på både Gädda, Gös, Havsöring, Lax och vanlig Öring. De som hela tiden strävar emot att höja minimimåttsgränserna är kåren av yrkesfiskare. I både Hjälmaren och Mälaren vill sportfiskare höja Gösens minimimått till 45 cm. I Vänern och Vättern har minimimåtten på Lax och Öring för inte så många år sedan höjts från 50 till 60cm. En liknande höjning av minimimåtten i andra sjöar skulle troligtvis bara vara positivt för alla från sportfiskesynpunkt attraktiva fiskarter. Problemet är egentligen att av yrkesfiskare nätfångad fisk som inte håller minimimåtten dör de flesta i näten och detta gäller speciellt Gös. Gösen har för att överleva ofta större krav på fritt syre i vattnet än många andra fiskarter. En nätfångad Gös som inte kan röra gälarna och andas kvävs och dör ganska snabbt.
                Go for the Big Walleyes!
                Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2008-08-26, 21:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
                  Har kollat en del på Vj fiskare i Holland, där kör måna med ett aktivt artifidiellt bete, altså jiggen, detspöt håller de i handen.
                  Ett andra spö sitter i spöhållaren, ett mycket mjukare och längre spö med en fireball på, enligt dem så är det ena dagen överlägset med den stilla döda/levande, medans jiggen andra dagen är överlägsen.
                  När de sett den metod gösen önskar för dagen sjiftar de till antingen FB eller Jigg.....
                  "the movement of the boat is enough" De är grymt skickliga Holländarna...
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

Old Firehand: Det svider att erkänna, men jag måste hålla med dig till 100% Som forskare vill jag helst hitta någon svaghet i den andres resonemang. Efter 1000 pimpelgösar på Mälaren med en topp på närmare 2 kilo, så lockas man att dra en slutsats. Synd bara att det skulle krävas 1000 gösar för mig att se ljuset.
                    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                      Old Firehand: Det svider att erkänna, men jag måste hålla med dig till 100% Som forskare vill jag helst hitta någon svaghet i den andres resonemang. Efter 1000 pimpelgösar på Mälaren med en topp på närmare 2 kilo, så lockas man att dra en slutsats. Synd bara att det skulle krävas 1000 gösar för mig att se ljuset.
                      Tack il Dottore Limnos! Det skulle för mig vara en stor ära att få se dig som gäst i min båt på Norra Björkfjärden nästa sommar när Gösen går till.
                      I´ll save the Big Walleyes for you!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 101 visningar
                      0 gillar