ryssjor överallt i pukavik! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ryssjor överallt i pukavik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gott om moralpredikare på den här sidan. Bara bra att näten försvann.

Kommentera

• Ursprungligen postat av landstrykeren Visa inlägg
      Gott om moralpredikare på den här sidan. Bara bra att näten försvann.
      Vilka nät har försvunnit?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
        Idioti att fiska med så många nät/ryssjor, och särskilt inför lek. Att han inte ens skäms är otroligt.

Innan man fick körkort fick man höra om de otroliga multestimmen i lomma, samt även höra om otroligt givande fiske på dessa. När man själv kör runt nu för tiden är ett stort stim endast ett par fiskar. "Fritidsfiskare" nätade runt stimmen, och plockade upp de flesta, sedan sålde de dem i Danmark. Inget gjordes, för det var inte olagligt. Multen tillhör inte Sveriges naturliga fauna tydligen. Hmm...konstiga tolkningar, jag undrar vem som planterade in dem? Vilket år baserar man den naturliga faunan på?

Fritidsfiske borde ha betydligt flera regler och restriktioner, av flera anledningar. De flesta "fritidsfiskare" har ingen koll varken på regler, restriktioner eller något inom biologi/ekologi. Inte heller finns det någon som bevakar/kontrollerar att de följer de få regler som finns.

Bara en fundering, vad för nytta gör det om det skulle tillkomma fler regler och restriktioner om det inte finns någon som bevakar eller kontrolerar de regler som finns idag?

Då borde det vara bättre att lägga resurser på kontrolanter som ser till att de regler och lagar följs som redan finns, för att sedan lägga till fler regler. Visst, det kanske inte krävs så mycker resurser för att lägga till regler om man jämför med de resurser som det behövs för kontrolanter. Men jag tycker det är viktigare att de regler som redan finns följs.

Sen kan jag inte påstå att jag är speciellt insatt i ämnet, så mina tankar kan vara helt åt skogen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Brink Visa inlägg
          dryga människa...
          Om du gjort som jag sa till dig hade du sluppit massa otrevligheter.
          Som ex.vis telefonsamtal från hotfull person samt offentligt på forum göra bort sig.
          Du har satt Chris i en sämre sits i kontakterna med media och hos ansvarig på länsstyrelsen.
          Ansvariga på länsstyrelsen vet nu att sportfiskare på fiskesnack inte kan reglerna för fiske i b-zonen i pukaviken.
          Kustbevakningen i Blekinge vet oxå att sportfiskare i blekinge tycker det är ok att sabba nät och ryssjor för de med fiskerätt.

Tänk innan du säger något, så du inte säger det du tänker.

Sippar just nu på ett glas "Chill Out", känns rätt passande aktivitet just nu.
          Senast ändrad av Scaner; 2008-04-08, 12:03.

Kommentera

• Ursprungligen postat av ElJohan Visa inlägg
            Bara en fundering, vad för nytta gör det om det skulle tillkomma fler regler och restriktioner om det inte finns någon som bevakar eller kontrolerar de regler som finns idag?

Då borde det vara bättre att lägga resurser på kontrolanter som ser till att de regler och lagar följs som redan finns, för att sedan lägga till fler regler. Visst, det kanske inte krävs så mycker resurser för att lägga till regler om man jämför med de resurser som det behövs för kontrolanter. Men jag tycker det är viktigare att de regler som redan finns följs.

Sen kan jag inte påstå att jag är speciellt insatt i ämnet, så mina tankar kan vara helt åt skogen.
            Jag tänkte lägga till just det att de talar emot sig att lägga till fler regler, när "fritidsfiskare" ändå inte följer dem. Men lagar och regler kan också vara sådana som extremt höga böter, förbjuda fisket helt, kräva utbildning och licens, anmäla ett nätfiske innan man geonför det, så man kan vem som helst ringa och fråga om näten/ryssjorna är anamälda...och är de inte det kan man få ta upp dem osv osv.

Hur kunde jag veta att jag direkt skulle få en kommentar på det...

Kommentera

• Ni som tycker att man ska "ta lagen i egna händer" och skära sönder näten o.s.v.

Tänk er att någon som bor i skärgården tröttnar på alla sportfiskare som ligger med sina båtar utanför deras brygga dagarna i ända tar hagelbössan och skjuter hål i båten, så man får simma hem.

Det är väl samma sak, eller?

Det jag vill få sagt är att innan man bryter mot lagen så ska man fundera över eventuella konsekvenser för egen del och även för de i omgivningen (läs andra sportfiskare).

Sen är det ju upp till var och en att fatta beslut efter omdömme.

Och jag hoppas verkligen att om näten nu försvunnit inte bara ligger på djupare vatten för då fiskar de i evigheter.
              Ola

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                Jag tänkte lägga till just det att de talar emot sig att lägga till fler regler, när "fritidsfiskare" ändå inte följer dem. Men lagar och regler kan också vara sådana som extremt höga böter, förbjuda fisket helt, kräva utbildning och licens, anmäla ett nätfiske innan man geonför det, så man kan vem som helst ringa och fråga om näten/ryssjorna är anamälda...och är de inte det kan man få ta upp dem osv osv.

Hur kunde jag veta att jag direkt skulle få en kommentar på det...
                Som du inte riktigt skriver, men jag är nästan 100 på att du tänkt på det, om man lägger till lagar, och höga straff så fungerar det ju som en skrämselfaktor för förhoppningsvis ganska många personer, så det lär ju inte bli sämre för att man lägger till ett par lagar. Och om det inte finns några lagar att följa är det inte heller så många som kommer att följa lagen. Då skulle folk vara tvugna att gå efter sunt förnuft, och då vet vi nog alla hur det skulle att gå...

Kul att du är medveten om att du missar relevanta saker då och då, precis som alla andra men som inte alltid är medvetna om det.

Kommentera

• Ursprungligen postat av ElJohan Visa inlägg
                  Som du inte riktigt skriver, men jag är nästan 100 på att du tänkt på det, om man lägger till lagar, och höga straff så fungerar det ju som en skrämselfaktor för förhoppningsvis ganska många personer, så det lär ju inte bli sämre för att man lägger till ett par lagar. Och om det inte finns några lagar att följa är det inte heller så många som kommer att följa lagen. Då skulle folk vara tvugna att gå efter sunt förnuft, och då vet vi nog alla hur det skulle att gå...

Kul att du är medveten om att du missar relevanta saker då och då, precis som alla andra men som inte alltid är medvetna om det.
                  Jo, jag vet vad du menar där. Ja precis, sunt förnuft har ofta väldigt konstiga tolkningar från person till person.

Kommentera

• Fiskerikontrollen ska genomföras i enlighet med såväl nationell som
                    gemensam fiskeripolitik. Fiskeribrott ska förhindras och
                    gemenskapslagstiftning såväl som nationell lagstiftning efterlevas. En
                    effektiv övervakning och kontroll ska leda till en hög grad av
                    regelefterlevnad och bidra till att det olaga fisket blir försumbart.
                    Åtgärder för att motverka illegalt fiske i Östersjön ska prioriteras inom
                    politikområdet. Fiskerikontrollen ska genomföras riskanalysbaserad och
                    i nära samverkan med Fiskeriverket.
                    12. Återrapportering
                    Kustbevakningen ska redovisa vilka åtgärder myndigheten vidtagit och
                    hur åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts.
                    Kustbevakningen ska vidare redovisa:
                    • gjorda prioriteringar i verksamheten,
                    • antalet genomförda inspektioner,
                    • fördelning mellan kontroller av yrkes- respektive fritidsfiske och
                    antalet misstänkta brott som anmälts till Polisen samt
                    • åtgärder för att minimera det olaga fisket, särskilt i Östersjön

Så här är det boys !!!
                    Har dom rätt att fiska så har dom ,men följer man inte reglerna så anmäler man till polis och kustbevakning. dom har en skyldighet att kontrollera. våra skattepengar förfan ! sen är det bara att ringa o kolla om det är nån som har fiskerätten, men om nu de hade haft rätten på sin sida så tror jag ej de hade ringt hotat om att sabba båtar !!! hade jag haft rätten på min sida så hade jag ring polis o kustbevakningen omgående !! Begär ut hans bestämmelser, hur mycket han får lägga, är det yrkesmässigt,fritidsfiske eller vad. allt finns hos länstyrelsen.Ska man få stopp på skiten så är mördande reklam alltid bra.!! Politiker är lata tills problemet uppmärksammas i press o media !! Filma skiten ! sänd ut det via etern ,bifoga till media !! ger resultat lovar !!
                    Senast ändrad av Fredrik"Gluggen"Radsby; 2008-04-07, 21:02.
                    RODDAN

Kommentera

• Kunskap är makt!
                      Då kan man köra stenhårt.

Om inte moonar man. Ertappas med byxorna nere.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 093 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman