ryssjor överallt i pukavik! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ryssjor överallt i pukavik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det känns lite som om jag dödade tråden genom att även ställa krav på oss sportfiskare, min åsikt är fortfarande att lekperioden är alldeles för viktig för beståndets fortlevnad för att vi människor skall störa fisken.

Ett brev till berörda myndigheter måste utgå ifrån följande.

Om vi sportfiskare kan avstå från att fiska efter gädda i två månader så kan vi också kräva att andra skall göra det.

Om vi dessutom gör som i utlandet och börjar rapportera gäddor i meter i stället för tusentals gram så spelar det ju ingen roll om gäddorna är romstinna eller ej.

Kommentera

• Kan väl iofs, jag ställa upp på då jag inte är ngn, fanatisk sportfiskare. Men det hade känts bet, bättre om jag för fem öre hade trott att det skulle göra skilnad...
      Tycker inte att det ska behövas då det inte känns som att det är det som är problemet.

Däremot kan jag leva med tot, kustnära garn/redskap fiskeförbud vilket också är ett ämne för mej då jag lever kustnära och mycket väl skulle kunna hobbyfiska med nät. rysshor, hummor, krok mm,...

Dock gör jag inte det pga, att det ser ut som det gör...

Tycker däremot att en så stor grupp som sportfiskare är borde kunna skapa ett rejält tryck på myndigheter så att regler ändras. Det är ju som nämnts en helt annan inkomstkälla för stat och kommun med sportfiske och nätfiske verkar ju snarare vara en kostnad så dom som kan detta borde ju ha ett enkelt lobby-jobb.

Visst, det blir ett jäkla liv på hobbyyrkesfiskarna men när dom väl fattar att dom kan byta ut sin sunkiga fiskebåt mot en modern charterfiskebåt och guida fisketurister i sina områden så blir det nog ganska fort tyst igen... :-)

Snacka om att fisketurismen kunde explodera, läste för ca, 10 år sen att turism blir den stora "export" varan i framtiden (nu) och då får man ju ta tillvara på tillgångarna. Vilket supergäddfiske det kunde varit i Blekinge/P-vik, även bättre lax och öringfiske... PENGAR ! till kommunen... :-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av iib Visa inlägg

....
        Om vi sportfiskare kan avstå från att fiska efter gädda i två månader så kan vi också kräva att andra skall göra det.

Om vi dessutom gör som i utlandet och börjar rapportera gäddor i meter i stället för tusentals gram så spelar det ju ingen roll om gäddorna är romstinna eller ej.

Ställer oxå upp på en totalfredning av gädda ( varför inte hela året ) under lektid.

Att rapportera i cm istället för kg är oxå ett sundare sätt att jämföra sina gäddfångster.

Kommentera

• Ta tag i saken själv! Makthavarna får aldrig fingrarna ur! Kolla upp hur mycket han får fiska med och dra dit sen och ta upp hans prylar till maxgränsen. Om han kommer säger ni hur läget är och att han får ett större helvete om han grälar. Ni har hittat dem helt enkelt.
          sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
            Ta tag i saken själv! Makthavarna får aldrig fingrarna ur! Kolla upp hur mycket han får fiska med och dra dit sen och ta upp hans prylar till maxgränsen. Om han kommer säger ni hur läget är och att han får ett större helvete om han grälar. Ni har hittat dem helt enkelt.
            Nu är mycket av det jag skriver hörsägen men så vitt jag vet är det otroligt nog lagligt...

Vad jag vet har han yrkesfiskarlicens, rapporterar exakt så mycket som behövs, arrenderar "skattfisket" av markägarna som ger rätt att sätta från land fästa nät, får sätta okänt antal hummor/rysshor...
            Ska även vara väldigt påläst om vad som som gäller och ha väldigt nyttiga kontakter hos branchen och myndigheter. Han kan nog reglerna bättre än dom flesta och varenda kryphål som finns...

Hörsägen är även att han ska ta allt som fastnar, ska för några år sen rovfiskat ål i lillfingerstorlek, tömmt på aborre, mm, mm,...

Storlek på fångad fisk är ju svår att bevisa och isf, kan man ju bara trycka på myndigheter som tillåter fisket och ev, markägare som arrenderar ut "skattfiskerätten".
            I skattfiskenäten är det inga småöringar som tas, kan ju tänka er att kunna nätfiska så nära mörrumsåns mynning....

Så kort och gott är nog det enda olagliga ev, att det tas upp fisk som inte håller måtten. Redskapen är nog lagliga.
            Sen att det är moraliskt och etiskt vidrigt rovfiske är ju en annan sak och det är ju även det man reagerar på....
            Senast ändrad av Master; 2008-04-21, 09:55.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Master Visa inlägg
              Nu är mycket av det jag skriver hörsägen men så vitt jag vet är det otroligt nog lagligt...

Vad jag vet har han yrkesfiskarlicens, rapporterar exakt så mycket som behövs, arrenderar "skattfisket" av markägarna som ger rätt att sätta från land fästa nät, får sätta okänt antal hummor/rysshor...

Hörsägen är även att han ska ta allt som fastnar, ska för några år sen rovfiskat ål i lillfingerstorlek, tömmt på aborre, mm, mm,...

Storlek på fångad fisk är ju svår att bevisa och isf, kan man ju bara trycka på myndigheter som tillåter fisket och ev, markägare som arrenderar ut "skattfiskerätten".
              I skattfiskenäten är det inga småöringar som tas, kan ju tänka er att kunna nätfiska så nära mörrumsåns mynning....

Så kort och gott är nog det enda olagliga ev, att det tas upp fisk som inte håller måtten. Redskapen är nog lagliga.
              Sen att det är moraliskt och etiskt vidrigt rovfiske är ju en annan sak och det är ju även det man reagerar på....
              Ja, det är ju det! Man blir så fruktansvärt frustrerad bara så man vill ta tag i saken själv! Usch! Det är ju mycket begärt men försök att ta honom på bar gärning. Det kanske är tekniskt omöjligt men om det finns chans. Sånna vill vi inte ha i våra vatten!
              sigpic

Kommentera

• Vad ni än kommer med förslag till handling: Jag är med.
                Hade jag själv haft bättre insikt i Pukaviksproblemet, hade jag skrivit
                brevet själv.
                Här är en ide för framtiden: Det finns ju så många här som retar sig
                och så lite görs. Om en författar ett brev, lägger upp det här och dom som
                håller med bifogar helt enkelt sitt namn. Sedan iväg med brevet/mailet.
                Då har något gjorts. Om vi yttrar vår mening och uttrycker oss väl
                har vi upplyst, informerat och utbildat beträffande myndighet.

Här på forumen är vi mycket starkare än Sportfiskarna som ska
                vara vårt språkrör. Vi har dessutom bättre insikt i speciella områden.

Varför inte göra sådana små aktioner med en 10-20 underskrifter?
                Givetvis INTE i FS:s namn utan bara våra egna.

Kommentera

• Ett tips om man vill påverka myndigheter. Sätt inte 20 underskrifter på ett brev, skicka 20st mail i stället med en underskrift på varje.
                  Skickar du 20 underskrifter i ett brev/mail så registreras det som ett ärende, men skickar du 20 brev/mail så måste dom registreras som 20 ärenden detta gör att det märks direkt om någon kollar statestik m.m. vilket pressen gör ibland då alla handlingar är offentliga.

För att vara säker på registrering begär diarinummret för registreringen som svar på ditt brev mail.

Varje inkommet mail måste registreras hos myndigheten som får det. via diarienummret kan du när som helst kolla vad som händer ditt ärende.
                  Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                  Nu även blog på gylta.blogspot.com
                  Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

• Har nyss varit i kontakt med ansvarig på Länsstyrelsen Blekinge.
                    Har fått följande förklarat för mej...

Jag: Ifrågasatte rättigheten att arredera ut Laxfiskesätten:
                    LL: Tyckte inte att det var ngt, problem el, fel med det...

Jag: Påpekade att det framställs som en gammal rättighet markägre har men samtidigt inte att den rättigheten ska gå att hyra ut... Tvärtom tolkar jag gammal hävd som att nytjar man inte den själv så finns det risk att den upphör. Då har ju man ju inget eget behov av sin rättighet, och den borde försvinna.
                    Jämförde det med att om man har hävd på en väg genom annans mark, det betyder ju inte att man får göra hur som helst med den vägen.
                    LL: Såg fortfarande inget problem med det...

Jag: Frågade vad som egentligen gäller för rysshor i B-zon.
                    LL: Vi som inte äger mark får sätta rysshor 300m från land men det måste minst vara 3m djupt, annars förlängs avståndet tills det blir 3m.
                    Markägaren har alltså fiskerätten minst 300m ut (oavset djup) är det grundare där så förlängs markägarens fiskerätt till 3 meterskurvan.

I den Västra B-zonen är det inte många ställen det är mer än tre meter på inne i viken.
                    Alltså har den som sätter rysshorna för tillfället markägarens tillstånd (det förutsätter jag) och Länsstyrelsen har inte med det att göra. Det ska tas med markägaren enl, Länsstyrelsen...

Dom rysshor som nu står i Pukavks B-zon står ju nästan ända uppe på land....

Ja, vad säger ni om detta???
                    Senast ändrad av Master; 2008-04-25, 09:55.

Kommentera

• Eller så gör ni bara helt enkelt som jag och några polare gjorde, vi köpte en billig båtmotor och hade lite roligt. vi siktade bara rakt över alla sen hoppades vi på det bästa. när ägaren kom sa vi bara att vi inte såg att ryssjorna låg där
                      men han ka då inte ut nå mera ryssjor dära iaf haha

// MVH Mattias

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 093 visningar
                      0 gillar