Tro att det som gäller är att följa lagen. Viktigt att alla sportfiskare, förståligt är förbannade på närläggarna..ändå, trots allt går andra vägar än lagbrott. Läs lagen och regler.Utnyttja den. För fiskets bästa.Det finns ingen, i en demokrati bättre väg. Påverka dina politiska repesentaner, oavavsett parti för ett bättre fiske..Bekämpa yrkesfiskesnacket..Deras snack håller inte. Vi vet det..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ryssjor överallt i pukavik!
Collapse
X
-
Är detta ett jävla skämt?
Scaner, sg och gluggen är ju de enda som kommer med vettiga inlägg. Denna tråden visar endast att fiskesnack.com börjar bli en jävla pajassite. Ett gäng som tycker att man ska elda upp gubbens nät eller skära sönder allting. Man slutar aldrig att förvånas här numera. Denna tråd får ju en att aldrig vilja besöka denna site igen (kommer gå in direkt imorgon bitti). Visst är det tråkigt att det fiskas så men denna jävla pajkastningen som pågår här är ju ett skämt. Man blir generad när man nläser vissa inlägg. Riktigt pinsamt.
Kommentera
-
Jaha, då var man tillbaka.
Ja, absolut. Jag lägger dagligen nät. eller inte. Du kanske hoppade över partiet där jag skrev att jag tyckte det var tråkigt att det fiskades så?
Att du inte delar deras åsikter är en sak. Jag tycker dock att de är bra...
Jag brukar själv fiska jerkbait i pukaviksområdet och tycker att det är jättetråkigt att det läggs nät och ryssjor. Men man måste ju förstå att man inte kan ta lagen i egna händer på detta sätt.
Min poäng var inte direkt gällande fisket utan sättet som folk diskuterar här och sättet som man har löst det här på. Borde egentligen ignorerat ditt inlägg...Senast ändrad av J_P; 2008-04-08, 22:34.
Kommentera
-
Kommer alltid att vara en motsättning mellan yrkesfiske och sportfiske eftersom vi konkurrerar om samma sak. Fisken. Yrkesfiskarn vill nog också ha bra gäddfiske, sportfiskarn definitivt. Problemet är fördelningen.
Att fiska med nät och utöva detta yrke är så gammalt att de flesta anser det legitimt bara av den anledningen. Att få en västkustfiskare att inse att han skadar fiskebeståndet med sin trål är ju som att få en politiker att erkänna att han har fel, det kommer inte att ske.
Problemet är att fiskeripolitiken i Sverige är skriven FÖR yrkesfiskare och deras intressen. Det vi sportfiskare måste bli bättre på är lobbyverksamhet mot politiker som tillgodoser våra intressen. Det lustiga är ju att det finns väldigt många argument för sportfiske och minskat yrkesfiske, ekonomiskt är det en astronomisk skillnad på vad en sportfiskare bidrar med till samhället kontra en yrkesfiskare. Vore det en annan bransch så skulle detta ekonomiska intresse redan för länge sedan varit det alternativ som gäller.
I vilken annan bransch får man bedriva aktiv miljöförstörning (utfiskning exempelvis), gå med ekonomisk förlust och få ekonomiskt bidrag för att bedriva denna verksamhet ? Att staten finansierar denna miljöförstöring är för mig ett stort mysterium och det är just sådana obekväma argument som vi ska lobba fram politiskt. Vilken politiker vill inte vara en sann miljövän ?
Själv är jag stark motståndare till nät eftersom det påverkar fiskebestånden så kraftigt negativt. Men jag ställer mig tveksam till att aktivt skära sönder nät o. dyl. som i lag får fiska. Inte riktigt rätt väg att gå.
Kommentera
-
De som inte är märkta ! ex ryssjor,nät eller annat påfund ligger i vattnet olagligt.
Man ringer kustbevakning och säger till. säger dom då att de har inte tid eller dyligt så ber man om namn på personen oftast då så kommer det att : Har du möjlighet att dra upp det och lägga det på närmaste ö eller landbacke ? Javisst svarar man gladligen för nu är det så att det är våran skyldighet som medborgare att ingripa om man ser eller hör något som är olagligt. Ligger en proposition tror jag som säger att de kommer bli straffbart om man ej gör det ! Men förstöra boys gör bara att vi som sportfiskar och då helst gädda att bli behandlade på sandlåde nivå !! eller hur ?
Ser någon att du drar upp det och frågarsätter det , fråga då om det är hans eller hennes.
Ring åter kustbevakning eller polis om vederbörande blir skogstokig, tjyvfiskare har en tendens att bli det I kalmarsund har dom det rådande fiskestoppet och kustbevakningen har fått ögonen på sig för jag kan tänka mig att de är som på 5 kanal. Sommartid är de godis o leka Miami vice men den årstid vi snackar om så är de nog kaffe o en slitz i kaffe rummet.Var kanske lite elak nu ! Ring ner dom ! polis, kusbevakning ! deras skyldighet !
Kan man jaga cyklister utan lyset på hojen så bör man nog finna tid till tjyvfisket. Alltid be om namn på den man talar med för skulle de uppge annat eller vägra så är det tjänstefel. losar man jobbet på !!!
Ser att visa sportfiskare skiter i regler o vill liksom styra själva över hur saker o ting ska vara !
Funkar inte så ! Kan själv känna en jävla illvilja mot nätfiske o allt va de nu innebär.
Varit med när fiskepolare o nät läggare hade fistfight hängandes över relingarna på respektive båt !! ha ha ha !!
Vad löste det? Inget! lägger fortfarande näten uppe vid alsteråns mynning, arendet kostar honom tror jag de var på 60.000 kr om året ! hur mycket fisk drar man då inte upp om man ska få det att gå runt!?
Och det som är mest skrämmande är att de oftast inte går runt utan de har de som nån pervers hobby att fortsätta fiska eller länsa rättare sagt. ! usch !!
Har lärt mig en sak med myndigheter (Jobbar inom en själv), Som en bronz på ett koarsel brukar ge resultat till slut och ju fler man är desto besvärligare bli det att inte göra nåt utan då agerar politiker,kustbevakning, polis.Senast ändrad av Fredrik"Gluggen"Radsby; 2008-04-09, 05:35.RODDAN
Kommentera
-
Meeh!
Är det nödvändigt att hänga ut varandra på denna sajt? Jag vet inte vem som började och jag tar ingens parti! Det är precis detta som är problemet, att vi "sportfiskare" inte kan enas, kanske kan det bero på att alla sitter här och debatterar/svamlar.. Jag säger inte att alla inlägg är dåliga många är i själva verket riktigt bra men det är i princip omöjligt att göra sig ordentligt förstådd på ett forum som detta! Vilket endast leder till missförstånd och irritation!
Det får/kan ju inte bli såhär.. Att en tråd som denna leder till att någon gör något olagligt? Sportfiskare kommer ju bli utmålade som terrorister och det vet ju alla hur bra det går för dem...
OM VI SPORTFISKARE SKA FÅ NÅGOT BRA GJORT MÅSTE VI BLI BÄTTRE PÅ ATT ORGANISERA OSS!! LAGLIGT!Senast ändrad av Grävlingen; 2008-04-09, 07:29.Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Men det är svårt när man inte får någon hjälp från myndigheter heller.
Men om det nu stämmer att gubben innehar en yrkesfiskelicens så har han det, även om jag tycker det är helt fel att ta de fina gäddorna precis innan de ska bli flera.
Lite skam i kroppen bör man ha, och ärligt talat så är väl gäddan inte direkt känd för att vara en fin matfisk.
Man får ju inget betalt för de stackarna heller !!!
En fråga till :
Chris du har bra koll på vattnen i Ronneby, hur kommer det sig att de fullkomligt kokar i vattnet där ?
Finns det lika mycket fisk i Pukaviken ??
Kommentera
-
Ursprungligen postat av fantasten Visa inläggMen det är svårt när man inte får någon hjälp från myndigheter heller.
Men om det nu stämmer att gubben innehar en yrkesfiskelicens så har han det, även om jag tycker det är helt fel att ta de fina gäddorna precis innan de ska bli flera.
Lite skam i kroppen bör man ha, och ärligt talat så är väl gäddan inte direkt känd för att vara en fin matfisk.
Man får ju inget betalt för de stackarna heller !!!
En fråga till :
Chris du har bra koll på vattnen i Ronneby, hur kommer det sig att de fullkomligt kokar i vattnet där ?
Finns det lika mycket fisk i Pukaviken ??
Jag vill en en gång poängtera att bete sig som en (ligist) när det gäller fasta redskap löser inget i längden. Det är bättre att uppmärksamma allmänheten och media om problemen som kan uppstå om det får fortsätta.
Chris
Chris
Kommentera
-
"PUKAVIK – Jag känner mig förföljd, säger fiskaren Jim Svensson.
– Men jag har yrkesfiskelicens och får lägga ut hur många ryssjor jag vill.
Det är kring hans ryssjor och garn i Pukaviksbukten som diskussionen bland sportfiskarna rasat de senaste dagarna.
En del upprörda deltagare i debatten på www.fiskesnack.com har talat om att man bör förstöra ryssjorna och näten.
– Och det har hänt också. Jag har fått utrustning förstörd, i onsdags förra veckan stals det en homma och annat drogs upp på stranden.
"Senast ändrad av Scaner; 2008-04-09, 08:44.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Abborrpremiär -24av lakefrykenGäddfiske med sönerna stod på agendan men vi hann knappt ut på vattnet innan molntäcket sprack upp,...3 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-17, 08:37 -
-
Svar till Abborrpremiär -24av Cosmoz 08Min första tur gav nytt PB på längd en 52cm och 2.55kg...2 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-10, 08:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Kippholmen
av AdamA
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
|
6 svar