ryssjor överallt i pukavik! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ryssjor överallt i pukavik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
    Plocka bort gäddor med ryssja i B-, och A-zonen i pukaviken under april-maj kan jag anse vara politiskt och ekonomiskt försvarbart.

Ryssja är en av de selektiva redskapen som faktiskt gör att bifångster kan minskas. För små fiskar går igenom maskorna och fel arter kan släppas ut levande.

Smoltutvandringen från Mörrumsån sker under april-maj, och ju fler av de som tar sig ut i Östersjön dessto gynnsammare för regionen Blekinge.

David du får inte låta gäddhjärnan ta över dina handlingar.
    Tror nog att laxlinor, nät skadar mer än ett gäddbestånd som mummsar smolt.
    Det va trotts allt bra med lax i ån innan människan la sig i.
    Ett total stopp av allt nätfiske i regionen skulle gynna dom ekonomiska vinningarna mer än några nät som lägs efter gädda/lax.
    Gäddfisket med spö ger garanterat mer vinnst än några klubbade gäddor i ett nät som gynnar en enskild person.
    Att laxfisekt dessutom får fortlöpa är för mig ett mysterium då fisken inte ens är godkänd som människoföda av EU.

Sen en annan fråga man kan ställa sig är vilken rätt yrkesfiskare har till fisken? Hur mycket lägger dom på fiskvård?
    Hur mycket idelt arbete utförs för att rensa åar, lösa in småskalig vattnekraft osv av yrkesfiskar vs sportfiskare?
    Finns en anledning till att bönder sår innan dom skördar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Kenzo Visa inlägg
      En spöfiskare som kommer på besök till Blekinge för att fiska gädda genererar otroligt mycket mer intäkter till kommunen än en fiskegubbe i träeka som drar upp sina garn. Även yrkesfisket är totalt oproduktivt och fungerar enbart med hjälp av EU-bidrag o dyl. Förhoppningsvis är nätfiskarna ett utdöende släkte, om inte så hoppas jag på totalförbud för nätfiske.
      Tror du missförstådde scanner nu. Hans mening var att konsekvenserna av sådant här betéende kan få följder som missgynnar den mer inkomstbringande källan, dvs mörrumsån tex.

Kommentera

• Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
        Det ær inte før att det inte leder till domstol som man skall skæra sønder næt lagda av månskensbønder, utan før att dom førstør fiskbestånden. Vinsten gubbarna gør på sin svartsålda fisk, står inte i relation till skadan dom gør.

Jag hatar næt, och ønskar att nætfiske kunde førbjudas.
        Ja, det gör la jag med. Men nätfisket kommer ALDRIG ALDRIG ALDRIG att förbjudas så länge folk jävlas med nätfiskare, skär sönder deras nät, hotar dom på forum, säger att man bör sabotera deras utrustnig osv.

TVÄRTOM!!!

Finns inga snabba vägar för att bli av med sånt!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Tror du missförstådde scanner nu. Hans mening var att konsekvenserna av sådant här betéende kan få följder som missgynnar den mer inkomstbringande källan, dvs mörrumsån tex.

Rätt uppfattat av Sg.

Gädda är ointressant i perspektivet världsklass på sportfiske efter lax.
          Gädda är ointressant att försöka "vårda" då den alltid klarar sig.
          Gädda är ointressant i politiskt hänseende.

Att koppla på gäddhjärnan och sabba ryssjor eller kustnära yrkesfiske slår bara tillbaka på oss andra sportfiskare.

Kommentera

Rätt uppfattat av Sg.

Att koppla på gäddhjärnan och sabba ryssjor eller kustnära yrkesfiske slår bara tillbaka på oss andra sportfiskare.
            Det där håller jag helt med om.

Kommentera

• SG: Tack før att du førklarar hur det ligger till.. Sjælv tycker jag fræmsta prio ær att få bort næten. Det ær så många fler som tjænar på att næten førsvinner, æn att dom ligger kvar.

Scanner: .. Gæsp.. Ute och cyklar som vanligt..
              Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

SG: Tack før att du førklarar hur det ligger till.. Sjælv tycker jag fræmsta prio ær att få bort næten. Det ær så många fler som tjænar på att næten førsvinner, æn att dom ligger kvar.
                Jo, men vem gynnar det att näten kortsiktigt försvinner? Den som ska fiska i blekinge med jerkbait helgen efter? Eller nästa generation som tyvärr lever bland myndigheter som inte längre har någon respekt för sportfiskare, eftersom dessa anses som respektlösa huliganer som förstör allt som inte faller dom i smaken?

Grov överdrift kanske, men vill bara visa hur jag menar.

Denna tråden är precis likadan som Torskfisketråden. Vad vi gör i namnet "Sportfiskare" får grova konsekvenser.

Vårt agerande officiellt, är vårt ansikte utåt som hobbygrupp. Om ett fåtal agerar på ett speciellt sätt, berättar om det på ett forum, och massvis håller med och ryggdunkar de som gör som de gör, (även om de kanske själva inte skulle göra det) så får faktiskt de som läser på detta forumet och inte sportfiskar, bilden av att vi är helt vettvilliga människor som skär sönder varenda nät vi ser.

Så är det. Tyvärr!

Och då är konsekvenserna av att göra så. kanske mångfalt värre än att låta redskapen ligga kvar och diskret försöka få bort dom med lagen på sin sida ist.

Visar det dessutom att han faktiskt har rätt att ha sina nät där, då har ju alla som uttalat sig gjort bort sig grovt! Å alla andras vägnar med.

Kommentera

Rätt uppfattat av Sg.

Gädda är ointressant i perspektivet världsklass på sportfiske efter lax.
                  Gädda är ointressant att försöka "vårda" då den alltid klarar sig.
                  Gädda är ointressant i politiskt hänseende.

Gæddfisket i blekinge står inte i något motsattsførhållande till mørrumsfisket efter lax. Fisket har ingenting med varandra att gøra.

Gæddan som art klarar sig, men kvaliten och sportfiskeværdet påverkas i allra høgsta grad om de større individerna plockas bort. Æven om Scanner inte delar den uppfattningen, så vill de flesta gæddfiskare hellst fånga stora fiskar.

Politiskt ointressant? Vill inte sveriges politiker att det skall finnas gædda? Gæddan størsta sportfisken i sverige? De flesta vill ha en chans att fånga drømfisken? Friska vatten, med sansad reglering - friska gæddbestånd? Vill inte alla ha det så?
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Jo, men vem gynnar det att näten kortsiktigt försvinner? Den som ska fiska i blekinge med jerkbait helgen efter? Eller nästa generation som tyvärr lever bland myndigheter som inte längre har någon respekt för sportfiskare, eftersom dessa anses som respektlösa huliganer som förstör allt som inte faller dom i smaken?

Grov överdrift kanske, men vill bara visa hur jag menar.

Denna tråden är precis likadan som Torskfisketråden. Vad vi gör i namnet "Sportfiskare" får grova konsekvenser.

Vårt agerande officiellt, är vårt ansikte utåt som hobbygrupp. Om ett fåtal agerar på ett speciellt sätt, berättar om det på ett forum, och massvis håller med och ryggdunkar de som gör som de gör, (även om de kanske själva inte skulle göra det) så får faktiskt de som läser på detta forumet och inte sportfiskar, bilden av att vi är helt vettvilliga människor som skär sönder varenda nät vi ser.

Så är det. Tyvärr!

Och då är konsekvenserna av att göra så. kanske mångfalt värre än att låta redskapen ligga kvar och diskret försöka få bort dom med lagen på sin sida ist.

Visar det dessutom att han faktiskt har rätt att ha sina nät där, då har ju alla som uttalat sig gjort bort sig grovt! Å alla andras vägnar med.
                    Du har før stor respekt før gubbar som smyger ut næten så dom inte syns, læggs omærkta. Ofta væl medvetna om att det dom håller på med ær mot reglerna nær man konfronterar dom.

I høstas (nov-dec) var jag ute i lommabukten en kort bit från lødde. Det satt en gubbe i en rød båt långt in på grunt vatten. Såg konstigt ut så jag kørde nærmare, då ser jag att det plaskar 20m bakom båten (en fisk som gått fast). Tittar nærmare och ser att det rinner ut ett næt ur motorbrunnen. Jag førklarade att det ær øringstopp 15sep. Dom skall upp och leka nu, man får inte fiska efter dom. Han spelade først dum, men drog sedan upp nætet och åkte. Jag åkte dærifrån.
                    Efter dagens slut tog jag vægen førbi igen, och mycket riktigt hade gubben åkt tillbaka och lagt nætet. Jag drog upp det och slæppte två gæddor, fyra fåglar, tre øringar och en del id.

Det ær som regel flera båtar i varje vik per dag under sæsong i blekinge. Det ær inte sannolikt att sportfiskarna før den kollektiva skulden før att några næt førsvinner. Særskillt om dom inte får ligga dær. Felmærkta etc.

Kommentera

Du har før stor respekt før gubbar som smyger ut næten så dom inte syns, læggs omærkta. Ofta væl medvetna om att det dom håller på med ær mot reglerna nær man konfronterar dom.

I høstas (nov-dec) var jag ute i lommabukten en kort bit från lødde. Det satt en gubbe i en rød båt långt in på grunt vatten. Såg konstigt ut så jag kørde nærmare, då ser jag att det plaskar 20m bakom båten (en fisk som gått fast). Tittar nærmare och ser att det rinner ut ett næt ur motorbrunnen. Jag førklarade att det ær øringstopp 15sep. Dom skall upp och leka nu, man får inte fiska efter dom. Han spelade først dum, men drog sedan upp nætet och åkte. Jag åkte dærifrån.
                      Efter dagens slut tog jag vægen førbi igen, och mycket riktigt hade gubben åkt tillbaka och lagt nætet. Jag drog upp det och slæppte två gæddor, fyra fåglar, tre øringar och en del id.

Det ær som regel flera båtar i varje vik per dag under sæsong i blekinge. Det ær inte sannolikt att sportfiskarna før den kollektiva skulden før att några næt førsvinner. Særskillt om dom inte får ligga dær. Felmærkta etc.
                      Det handlar inte om respekt för gubbarna, det handlar om respekt för tex mig själv och andra som fiskar. Det är ju vi som får ta skiten efteråt.

Sen säger inte jag att alla nätfiskare är heliga på nått sätt. Men många gånger hör man talas om folk som skär sönder nät så fort de ser ett. Men många gånger kanske näten varit fullt lagliga? Då är det ju den som skurit sönder som varit den enda som begått ett brott.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 093 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman