ryssjor överallt i pukavik! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ryssjor överallt i pukavik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
    Anders!

Tycker du ska fråga Rikard på Sportfiskegiganten varför han blandade in dig i detta?

Om han tömmer en ryssja innan han blir bortjagad av ägaren, anser jag det upp till honom att göra rätt för sig själv. Att uppmana till brott är juridiskt åtalbart.

MVH Scanner
    Som jag redan har förklarat för dej över PM så har han INTE blandat in mej i detta utan det jag själv gjort. Han har endast bett mej ringa kustbevakningen och på peka att det ligger ryssjor i pukavik INGET ANNAT.
    Tycker du att jag uppmanat till brott får du anmäla mej helt enkelt.....
    puss o kram
    www.brinksfiske.blogg.se

Kommentera

"Att uppmana till brott ær juridiskt åtalbart" Scanner: Vad kallas den åtalspunkten?
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ska inte anmäla någon.

Det är upp till Rikard på Sportfiskegiganten att ta reda på vad som gäller innan man fiskar eller tömmer andras ryssjor.
        Tycker synd om dig som får stå med hundörat åt honom.

Det är förbjudet enligt Kap 16, § 5 uppvigla till brott.

“5 § Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader.

För uppvigling skall dömas även den som muntligen inför en samling
        av krigsmän eller i annat meddelande till krigsmän uppmanar eller på annat sätt söker förleda dem till en handling eller underlåtenhet som innebär att de åsidosätter vad som åligger dem i tjänsten.

I ringa fall skall ej dömas till ansvar. Vid bedömande huruvida
        ringa fall föreligger skall särskilt beaktas, om det förelegat endast obetydlig fara för att uppmaningen eller försöket skulle leda till efterföljd.

Är brottet med hänsyn till att gärningsmannen sökt förleda till
        allvarligt brott eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst fyra år. Lag (1986:645).”
        Senast ändrad av Scaner; 2008-04-07, 16:35.

Kommentera

I vilket fall ær jag nyfiken på vad åtalspunkten kallas? Tror næmligen inte att uppmana till så ringa brott som att skæra sønder ett næt ær åtalbart?
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Är Rikard en polare till dig DavidL?

Visste svaret innan jag frågade iofs.
            Gäddkramare där.
            Senast ändrad av Scaner; 2008-04-07, 19:00.

Kommentera

dryga människa...
              www.brinksfiske.blogg.se

Kommentera

Ja, vi umgås en del..

OK att det år åtalningsbart, men ser man till vad som gørs mot andra øvertrædelser innom fisket (KBV som inte har tid att kontrollera felplacerade fast redskap etc) kænns det inte som någon øverhængande risk att åka på något kænnbart stræff. Om man øppet deklarerar att det vore lysande om gubbens næt skars sønder.

Kommentera

Skär sönder näten för fan. Dom plockar fan upp allt fisk längst kusten både stora och små fiskar. Man har tänkt par gånger att kasta en stor sten i huvet på dom jävlarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                    Ja, vi umgås en del..

OK att det år åtalningsbart, men ser man till vad som gørs mot andra øvertrædelser innom fisket (KBV som inte har tid att kontrollera felplacerade fast redskap etc) kænns det inte som någon øverhængande risk att åka på något kænnbart stræff. Om man øppet deklarerar att det vore lysande om gubbens næt skars sønder.
                    Du kan väl ändå inte säga att det är rätt att skära sönder näten bara för att det kanske inte leder till domstol?

Det är ju samma sak som att säga att det är rätt av gubben med olagligt fiske för att det troligen inte leder till domstol.

Kommentera

• Idioti att fiska med så många nät/ryssjor, och särskilt inför lek. Att han inte ens skäms är otroligt.

Innan man fick körkort fick man höra om de otroliga multestimmen i lomma, samt även höra om otroligt givande fiske på dessa. När man själv kör runt nu för tiden är ett stort stim endast ett par fiskar. "Fritidsfiskare" nätade runt stimmen, och plockade upp de flesta, sedan sålde de dem i Danmark. Inget gjordes, för det var inte olagligt. Multen tillhör inte Sveriges naturliga fauna tydligen. Hmm...konstiga tolkningar, jag undrar vem som planterade in dem? Vilket år baserar man den naturliga faunan på?

Fritidsfiske borde ha betydligt flera regler och restriktioner, av flera anledningar. De flesta "fritidsfiskare" har ingen koll varken på regler, restriktioner eller något inom biologi/ekologi. Inte heller finns det någon som bevakar/kontrollerar att de följer de få regler som finns.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 120 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman