Gäddrapport- Mälaren-Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddrapport- Mälaren-Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Japp, som zonker sa så skulle de tydligen bara bålsa 4 sekund meter under dagen. Men det blev bra mycket mer än de -.- Så det blev bra jobbigt att ta sig över björken med våran lilla standard fiske båt..
    Aja, vi började i bålsta, inte ett hugg. Åkte över till grysta viken där det brukar smälla ganska rejält på våren, inte ett hugg. Sen rörde vi oss mot kallhäll i den något extrema vinden och blev dyngsura när det konstant skvätte in typ 1 liter vatten i varje våg. När vi kom fram så hittade vi en vik där det fanns fisk iallafall. 3 gäddor landades där inne, alla var UNDER 70 cm. Vi rörde oss bortåt där vi fick 2 gäddor till. ingen av dom höll måttet, 1 av dom var 68cm lång och hade säkert gått att klämma till lite så den blivit 70, men det hade ändå inte haft någon betydelse. Så 5 gäddor som inte höll måttet, allt i båten var genom blött, som tur var fick vi oss några skratt då och då. Och (som tur var, hihi) så hade alla fiskat dåligt i stortsätt. Tävlingen i sig var bra, skysst 'mat' och sånt, och ett stort grattis till Team Frasse&Co som vann tävlingen med 8 godkända gäddor.
    http://www.jeppsportfiske.blogg.se

Kommentera

Mälarfiske = bara slipsar?

Tjena!

Har nyss fått upp båten till Mälaren och fiskar mestadels kring Hjulstabron. Har lyckats riktigt bra innan leken drog igång, med 10.75kg i topp under en dag med fisk på 10.75kg, 9.8kg, 8.5kg, 8kg, 6kg.

Men nu såhär efter lek, (Det är iallafall vad jag tror) så får jag bara luggslitna slipsar! antalet ligger runt 10-20st per tur men det är ju fasen bara slipsar på 1-2kg.

Någon som har erfarenheter av var de större tar vägen efter leken i Mälaren?

Går de pelagiskt som i andra stora sjöar?
      Ska man leta efter dom vid uddar, grund osv?

Jag har trollat lite kring grund och uddar men utan framgång.

behöver en inriktning på mitt fiske.

Någon som har några tips?
      "När kroppen plågas då blomstrar själen"

Kommentera

Pelagiskt.

Några större fiskar dröjer sig kvar bottennära på branterna ut mot djupet men snart nog går alla de stora ut på vidderna. En del friliggande grundtoppar producerar också fin fisk. Lite längre fram på sommaren så leta pelagiskt efter efter betesfisk, Nors & Löja.

Det tas varje år fina gäddor som bonusfiskar vid göstrolling på Mälaren.
        Vid närmare eftertanke ska jag nog testa och laborera lite mer vid göstrollingen...

Kommentera

Ja det får bli pelagiskt fiske, problemet med Mälaren är bara att den är så grumlig. Undrar om man ska prova att gå ned i vattenlagren eller om man ska ta och köra 1-2m djupet?

Någon med några tips`?
          "När kroppen plågas då blomstrar själen"

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
            Pelagiskt.

Några större fiskar dröjer sig kvar bottennära på branterna ut mot djupet men snart nog går alla de stora ut på vidderna.
            Du har koll på gäddfisket i Mälaren du
            Slungan

Kommentera

Det slog mig nu när jag började fundera...!

Nu pratar jag vattentemp närmare badtemp, men -
              De större gäddorna (Upp till 8 Kg) som jag fått vid Göstrolling har nog samtliga tagit på djuprigg. Mindre terrorister har förvisso tagit på sideliners relativt högt upp i vattnet men inte någon större vad jag kan komma på.

Gösen brukar komma upp närmare ytan på eftermiddagen/kvällen, antar att den följer betesfisken upp. Varför kommer inte (den större) gäddan med upp? Kanske man skulle gnugga lite extra vid termoklinen, låta en Bomber/Conrad/Storm smyga omkring därnere mest hela tiden? Trots att betesfisken rör sig högre upp? Eller är gäddans huggperiod över när jag trollar gös...

Arghhh... Abstinens!

Kommentera

Ursprungligen postat av tk Visa inlägg
                Du har koll på gäddfisket i Mälaren du
                Det kan du ge dig på!

Kommentera

Hej!
                  Tänkte testa lite gäddfiske i krokarna runt Bålsta på fredag. Har inte varit ute på 2 veckor, och senast jag fiskade tog vi enbart fisk på 1-1.5 m. Nu har jag lovat kompisen som inte är någon storfiskare nytt pers. Tror hans ligger på 3-3.5 kg.
                  Är det fortfarande grund som gäller eller? Någon som varit ute på Norra Björken senaste dagarna?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                  6 svar
                  2 112 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman