Ål rapport lördags natt 24 augusti 2003 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ål rapport lördags natt 24 augusti 2003

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ål rapport lördags natt 24 augusti 2003

Började fisket vid ca 20:30 för att komma igång innan den heta tiden.... Vill bara säga att det här var också min premiär tur efter ål har alldrig fiskat ål förut... Det var jag "kent" och en polare micke... vi hade av mickes farsa att det förmodligen skulle kunna finnas endel ål där vi va inatt... det ligger fullt med skräp bråte och stockar på botten... botten är lerig, dyig med enhel del sten, stock och sjögräs... Vi fiskade med daggmask och död löja, id, mört.... första hugget kom vid ca 21:00 tiden myntet som jag hade lagt på linan rammlade försiktigt ner linan gick iväg hur sakta som helst och stannade... vid mothugg kände jag lite tyngtmen sen följde det med ... vad F*N e det här nu då... jo en liten 2hg abborre hade fattat tycke för min döda småfisk.... jaja nu var man iaf inte helt utan fisk tänkte jag men visst var det synd att det inte va en ål för det kunde det ju va... fram till ca 22:00 var det lungt förutom att både jag och micke hade haft ett par skumma hugg på småfisken... micke hade dessutom fina huggmärken i sidan på sin fisk det var en massa småtänder som satt i en halvcirkel.. med ca 1.5-2ca där det var som bredast.. vad kan detta ha vart??? Även mask hade vi endel hugg på myntet ramlade ner och ut for en halvmeter lina sen stannade det.. men vid mothugg satt där ingenting... Det var vid ca 22:00 som mitt mynt hade ramlat utan att jag märkte det för det blåste kraftigt och regnade och var svart som i en sopsäck ..... råg på linan att det åkte i väg så sakta så jag undrade om det värkligen var hugg.. jaja drog slirbromsen i botten och drog till ett mothugg och nog F*N var det nått där alltid och inte ville det me upp häller det sög i bra i spöt och endel tunga knyckar fortplantade sig i spö handtaget.. Fy fan det är ju en ål ... fram med håven och det var ju änklare sagt än gjort att håva denna hala "fiske"?? orm... med halvaålen i håven iaf drog vi upp den på pråmen som vi satt på där gjorde den en 1024 x snurr och slinger och hoppade ur håven och började simma på land hehe såg rätt kul ut men vi fick tag i linan och drog upp den och la den i en hink med tidningspapper... WEEE min första ål var tagen hippi.....i med nya grejor och det dröjde inte länge fören man hade ett till hugg på fisken med satte inget i mothugget... sen var det ett oräkneligt antal hugg både förmick och mig på mask... vet inte vad det var drog på en stor klunga mask varge gång och kastade ut 15-40 min efter ikast klirade kronan i backen och ut for bra ett fåtal decimeter lina vid mothugg fans där inget förutom den lilla snutten mask som satt precis vid krokspetsen... vi satt trots spöregn och kraftig blås fram till ca 2 sen bar det hemåt för vägning och fotografering..... nån här som vet hur man kan lägga upp bilder på forumet här??
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Halloj, kul att första Ålanatten gick bra ! Grattis !

Du bifogar bilder allra helst i fotoalbumet men annars klickar du på "Attach" när du postar ett nytt inlägg i forumet.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Bild min min ål fångad lördags natt 24 augusti

här har ni min första ål mycket nöjd
      Bifogade filer
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Skitskojj, verkligen kul.
        Det bettet du skriver om tippar jag som en liten gös. Ålens bitmärken visar inga spår av tänder. Det som drog i era maskar var troligtvis björknor, hade det varit abborre så hade ni troligtvis krokat dem.
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Just ja. Grattis för första ålen också.
          Jag har inte tagit min än.

Originally posted by Push-Up

Skitskojj, verkligen kul.
          Det bettet du skriver om tippar jag som en liten gös. Ålens bitmärken visar inga spår av tänder. Det som drog i era maskar var troligtvis björknor, hade det varit abborre så hade ni troligtvis krokat dem.
          Björknorna är heltokiga på natten.
          Dom tar på allt.

Just ja. Grattis för första ålen också.
          Jag har inte tagit min än.
          Senast ändrad av ljohan; 2003-08-24, 15:25.
          Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Grattis, kör hårt...
            Storleken har betydelse...

Kommentera

Jo har npg redan planerat nästa ål natt Hur långt fram på året kan man ha ett framgångsrikt ål fiske??

Kommentera

Du kan fiska den framgångsrikt till vattentempen underskrider 13-14 grader......sedan blir det svårare.
                Fast den största begränsningen brukar vara "det är inte så skönt med långa nattpass i kallt mörker".
                Förra året körde vi ett par ålpass i minusgrader, "brrrr, fan vad kallt*....
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Grattis kul. Har inte själv fiskat efter ål än. Skulle nästan vara rädd om jag fick en på kroken.

Kommentera

Grattis Grattis
                    ...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 114 visningar