Trolling Vänern&vättern. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling Vänern&vättern.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling Vänern&vättern.

Jag tänkte vi kunde starta en tråd om trollingfisket i våra lax sjöar. Jag har kört Kållandsö, Åmål,baggerud och granvik i höst men utan någon framgång. Fick 1 öring och tappade en på kållandsöträffen sedan har jag gått bom. Några gröna laxar men inga blanka. Tycker dom flesta verkar haft riktigt trögt fiske i höst/vinter. Jag har ett ganska stort kontaktnät med "duktiga" trollare samt guider. Även dom har haft det trögt som attan med undantag för vissa dagar och platser. Jag har trollat lax och öring ganska ofta sedan 2002 ca 2-3 gånger innan jul och 2-3 efter jul. I år har jag gjort en större sattsning på laxen och öringen men då med ett betydligt sämre resultat. Vore kul att höra lite från er här vart ni har fiskat och resultatet samt betes val och fart.
    Man vet ju att rätt vad det är så smäller det till och man fiskar kanske fullt på bara någon timme.
    Jag ska köra laxcup vättern och ev en sväng till innan jul eller runt nyår så det kan vara kul att höra hur det går för er andra laxtrollare runt om i vårt vackra land. Skit fiske på er så ses vi på en sjö i kylan.
    sigpicMörtsnurb
    http://teamsilverguiderna.blogspot.com/

Min åsikt om laxtrollingen i vänern och vättern just nu ska vi inte gå in på...däremot tror jag att laxarna skulle hugga på köttbullar om du agnade med dom mörtsnurb.
    Skitfiske!
    //Johan Wallin

Kommentera

Ursprungligen postat av Mörtsnurb Visa inlägg
      Jag tänkte vi kunde starta en tråd om trollingfisket i våra lax sjöar. Jag har kört Kållandsö, Åmål,baggerud och granvik i höst men utan någon framgång. Fick 1 öring och tappade en på kållandsöträffen sedan har jag gått bom. Några gröna laxar men inga blanka. Tycker dom flesta verkar haft riktigt trögt fiske i höst/vinter. Jag har ett ganska stort kontaktnät med "duktiga" trollare samt guider. Även dom har haft det trögt som attan med undantag för vissa dagar och platser. Jag har trollat lax och öring ganska ofta sedan 2002 ca 2-3 gånger innan jul och 2-3 efter jul. I år har jag gjort en större sattsning på laxen och öringen men då med ett betydligt sämre resultat. Vore kul att höra lite från er här vart ni har fiskat och resultatet samt betes val och fart.
      Man vet ju att rätt vad det är så smäller det till och man fiskar kanske fullt på bara någon timme.
      Jag ska köra laxcup vättern och ev en sväng till innan jul eller runt nyår så det kan vara kul att höra hur det går för er andra laxtrollare runt om i vårt vackra land. Skit fiske på er så ses vi på en sjö i kylan.
      Hej Mörtsnurb; Trollat i Vänern har jag varit med om med varierande resultat sedan 1981 och i Vättern sedan 1962. Många av de fiskekompisar jag trollade tillsammans med förr har lagt av trollingen, bytt fiskesätt eller blivit fiskeguider. På 1980-talet och 1990-talet var det vanligt med trollingfångster på 15 - 20 laxar per fiskedag. Numera blir det sällan fler än 5 - 6 laxar/dag, men laxarna i Vänern har under senare år blivit betydligt större. De gånger vi fiskat i Vänern i år har vi fått lax och öring när vi trollat med Bomber 14A, 15A, 15J och 24A, Northern King NK28, NKMAG och NK-M80 "Giant" samt Purelure Goljat 13 och Goljat 15 wobbler samt BIG HORN trollingdrag. Samtidigt som vi varit ute har vi då och då mött trollare som bara fiskar med löja. De får ibland betydligt större laxar än vi och speciellt då vattentemperaturen är under +4 gr C. Vi håller 2,3 - 2,5 knops fart på våren och 2,5 - 2,9 knops fart på hösten när vi trollar med våra wobbler och trollingdrag. För oss har det gällt att försöka hitta de betesfärger som passar till vädret och "nötfiska" av de områden vi vet att laxen finns inom. Att hela tiden köra i zigzag varierat med större cirklar inom produktiva områden brukar ge betydligt bättre resultat än att köra långa sträckor från norr till söder eller väster till öster. Hugger laxen på en plats gäller det att "punktmarkera" och köra i en stor cirkel och vända tillbaka över fångst- eller huggplatsen från samma håll och på samma sätt som när den förra laxen högg.
      Go for the Big Salmons!
      Old Firehand

Kommentera

Vänern7Vättern...

Ska ner till Vättern nu 1-5/12, "höstens" första laxtur. Sen rullar det (förhoppningsvis) på allt eftersom, ett par turer i Januari, kanske nån i slutet Februari, garanterat nån/ett par i Mars! Personligen tycker jag inte det är värt soppapengarna att ge sig ut på V-sjöarna innan vattnet börjat närma sig 5-6C, inte äns nästan...

Har haft bäst fiske ju kallare vattnet varit, fått riktigt bra med lax vid ynka 0,3-0,7C! Desto kallare vattnet blir, ju mer koncentreras laxen/öringen till vissa specifika områden, något att tänka på! Varmare vatten, mer utspridd fisk... Tilläggas bör att vi EJ kör löja, 90% plast 10% plåt!

Minns spciellt ett "magiskt" ögonblick i Mars ifjol. Klockan var 15.35, blåsten tilltog KRATIGT, snöfallet likaså. Vänder upp mot vinden, två ytspön går igång! Greppar 1:a, låter andra stå, plötsligt river det i på bägge djupriggsspöna (!), lätt kaos uppstår. Lax nr 1 brottas nu hårt mot håven, då ytterligare ett planerspö bockar djupt (5:hugg!). För att göra en lång historia kort, 5 granna laxar (4,8-6,8kg) fick tillslut syna insidan på Rydsen! Första dagen på en sagolik helg (2,5 dagar) då 47 laxar, 27 godkända & 20 returer, kom att drillas. Jaja, nog om det. Vad jag ville påpeka var att det aldrig kan bli FÖR kallt i vattnet på någon av V-sjöarna, och att plast/plåt (rätt presenterat) kan fungera MINST lika bra som t.ex. löjan även vid riktigt låga temperaturer! Tålamod, laxfisket kommer...

Kommentera

OF. Precis som jag fiskar och med samma beten och fart. jag vet ju att det har varit bättre förr men det känns som det är ruskigt dåligt just nu. Kör zickzack och på områden som jag fått flertalet hugg och fisk på tidigare. Jag kollar alltid rapporter och lyssnar med fiskare som är ute. men men det lossnar nog.
          sigpicMörtsnurb

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
            Ska ner till Vättern nu 1-5/12, "höstens" första laxtur. Sen rullar det (förhoppningsvis) på allt eftersom, ett par turer i Januari, kanske nån i slutet Februari, garanterat nån/ett par i Mars! Personligen tycker jag inte det är värt soppapengarna att ge sig ut på V-sjöarna innan vattnet börjat närma sig 5-6C, inte äns nästan...

Har haft bäst fiske ju kallare vattnet varit, fått riktigt bra med lax vid ynka 0,3-0,7C! Desto kallare vattnet blir, ju mer koncentreras laxen/öringen till vissa specifika områden, något att tänka på! Varmare vatten, mer utspridd fisk... Tilläggas bör att vi EJ kör löja, 90% plast 10% plåt!

Minns spciellt ett "magiskt" ögonblick i Mars ifjol. Klockan var 15.35, blåsten tilltog KRATIGT, snöfallet likaså. Vänder upp mot vinden, två ytspön går igång! Greppar 1:a, låter andra stå, plötsligt river det i på bägge djupriggsspöna (!), lätt kaos uppstår. Lax nr 1 brottas nu hårt mot håven, då ytterligare ett planerspö bockar djupt (5:hugg!). För att göra en lång historia kort, 5 granna laxar (4,8-6,8kg) fick tillslut syna insidan på Rydsen! Första dagen på en sagolik helg (2,5 dagar) då 47 laxar, 27 godkända & 20 returer, kom att drillas. Jaja, nog om det. Vad jag ville påpeka var att det aldrig kan bli FÖR kallt i vattnet på någon av V-sjöarna, och att plast/plåt (rätt presenterat) kan fungera MINST lika bra som t.ex. löjan även vid riktigt låga temperaturer! Tålamod, laxfisket kommer...
            Hej David J.; Vi blev helt "utskåpade" av löjjfiskarna och självförtroendet dök ner under "lågvattenmärket" lördagen 24/3 och söndagen 25/3 i våras när Björn C. och jag var och trollade efter lax utanför Åmål runt Djupskärsgrund, Grönskärsgrund, Laxgrund, Metgrund, Mjölnargrund och Västra Busen. Ytvattentemperaturen låg mellan 1,8 och 2,1 gr. C. Vi fick bara smålaxar medans norrmännen som låg och löjtrollade i 1,3 - 1,8 knops fart i "Bassängen" nordost om Claesbådarna kom in med ett skapligt gäng laxar mellan 8,1 och 9,8 kilos vikt båda dagarna. Det kändes tungt för oss som aldrig "slowtrollat" en meter med löja bakom båten.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

OF. Precis som jag fiskar och med samma beten och fart. jag vet ju att det har varit bättre förr men det känns som det är ruskigt dåligt just nu. Kör zickzack och på områden som jag fått flertalet hugg och fisk på tidigare. Jag kollar alltid rapporter och lyssnar med fiskare som är ute. men men det lossnar nog.
              Hej igen Mörtsnurb; Trösta dig med mitt svar ovan till David!
              Old Firehand

Kommentera

Tror man på plast eller löja så är det bara köra på. vissa dagar fungerar löja andra plast. Jag har testat löja vid två tillfällen men utan resultat. Brukar köra plast och vet att det brukar vara bättre när tempen är låg. Nu låg den i helgen på vänern(baggerud) på ca 6,5 grader och vättern(granvik) på ca 7 så visst det kan vara lite för varmt. man får ju hoppas på att kylan håller i sig ett par veckor så den kan sjunka ännu mer. Jag har dock haft mycket bra fiske i åmål på höstarna med temp mellan 9-3 grader. hösten 2005 november med ca 7 grader fiskade jag 4 dagar och fick första dagen 5 godkända fiskar, 3 för små och 2 gäddor. toppar två laxar på nästan 9 kg och öring på 7. dag två 3 godkända osv. Jag föredrar när tempen har gått ner men jag vet att det går att få bra även tidig höst. Martin på wildwater som jag har lite kontakt med fiskade tex bra i åmål tidigare i höstas när tempen var rätt hög. Pill & Pull likaså i baggerud. Klart att man nöter på men det är kul att höra från fiskare vad deras känsla är för tillfället. Man får nog hoppas på att dom stora väntar på en till laxcup vättern så man kan åka därifrån med en ny 90hk fyrtaktare i bakluckan...
                Kör hårt.
                sigpicMörtsnurb

Kommentera

Då när det är så "segt" på hösten, och så länge det är högre vattentemp i sjöarna funderar jag på om man inte skulle trolla i mycket högre farter än de 1,8-2,5 knop det vanligtvis är snack om. Kanske i 4-5 knop?

Tänker på en del trollare i norge som trollar lax här på våren. Dem kör i 4-5 knops fart och får fisk!!??. Det är stora lekvandrare som vandrat in till norgekusten för att leta efter hemälven sin (alltså inte odlad lax). Vattentempen den tiden ligger på ca 4-8°C och det är bra fart på firrarna.

Sist så var jag ute på Vättern (1-4 Nov.) och då var vattentemp runt 7°C. I mina tankar tänker jag att här måste betet gå FORT. Altså inte nått "seg-lunk", men vi trollade i max 2,5 knop och vi fick inget på de 3 dagar vi hade till förfogande, till trotts för att vi såg fisk på lodet.

I spöfisket så anpassar man betets fart till rådande vattentemp och t.ex. i älvfisket fiskar vi flugorna mycket fortare i en hög vattentemp än vid en låg.

Nån som tänkt i dom banorna eller är jag helt bakom isen?

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag har kört ca 3-3,5 knop och sett att det varit fler som har haft en lite högre hastighet nu på hösten. Jag har även prövat men lägre men inte ett hugg.
                    Snart smäller det! stooooor fisk!!!
                    sigpicMörtsnurb

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 101 visningar