Hur djupt står gäddan nu? Maskar på sidan. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur djupt står gäddan nu? Maskar på sidan.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur djupt står gäddan nu? Maskar på sidan.

Hej

Ska ut i helgen igen och fiska gädda i Öregrund. Var ute förra veckan och fick endast tre små runt 2,5 kg. Är det någon som har koll på hur djupt de lite större fiskarna står nu? Fiskarna jag fick hade även små larver som levde på fisken. Vad jag kommer ihåg betyder det att det är kallt i vattnet och att fisken står still. Borde inte det betyda att de större fiskarna också har kommit in på ca 2 meters djup där jag fick de övriga, eftersom det är ganska kallt?

Maskarna (iglarna) på sidorna får fisken när den står still i naten. Detta är som du säger ett tecken på att fisken inte är i stöten, men har inte så mycket att göra med tempen. Det kan bero på vilken orsak till inaktivitet som helst.

Fisket just nu kan vara bra lite överallt, det är det som gör det lurigt nu tidigt på hösten. Huvudsaken är (enligt mig) att platsen fyller en del kriterier. Fisken finns oftast där den kan finna föda, eller smälta maten, men kan ofta bli apatisk (då kommer iglarna...) eller skygg om det är för soligt, ovanligt klart i vattnet osv. Leta upp platser som har bättre förhållanden där du fiskar, som pålandsvikar där vattnet grumlas och betesfisken samlas, eller uddar där betesfisk och grummel pressas förbi, så ökar nog chanserna till större fisk. De stora damerna kan fortfarande glida runt och tugga i strömmingsstimmen, och då får du kanske satsa på frivatten-fiske på dagarna, och på kvällar och morgnar söka dem vid natekanter, gärna runt 1-2m djupa, grynnfiske nära dessa områden och halvgrumligt vatten...

Mitt tips blir alltså: Vikar, grynnor, natekanter och uddar med ett djup på ca 1-2m, nära djupare områden, och sök lite grumligare vatten. Fan vad sugen man blev nu! Måste ut i morgon!

Bänd så det knakar! mvh // Peter
    mer minor i trålarna

Kommentera

Ursprungligen postat av peter Visa inlägg
      Maskarna (iglarna) på sidorna får fisken när den står still i naten. Detta är som du säger ett tecken på att fisken inte är i stöten, men har inte så mycket att göra med tempen. Det kan bero på vilken orsak till inaktivitet som helst.

Fisket just nu kan vara bra lite överallt, det är det som gör det lurigt nu tidigt på hösten. Huvudsaken är (enligt mig) att platsen fyller en del kriterier. Fisken finns oftast där den kan finna föda, eller smälta maten, men kan ofta bli apatisk (då kommer iglarna...) eller skygg om det är för soligt, ovanligt klart i vattnet osv. Leta upp platser som har bättre förhållanden där du fiskar, som pålandsvikar där vattnet grumlas och betesfisken samlas, eller uddar där betesfisk och grummel pressas förbi, så ökar nog chanserna till större fisk. De stora damerna kan fortfarande glida runt och tugga i strömmingsstimmen, och då får du kanske satsa på frivatten-fiske på dagarna, och på kvällar och morgnar söka dem vid natekanter, gärna runt 1-2m djupa, grynnfiske nära dessa områden och halvgrumligt vatten...

Mitt tips blir alltså: Vikar, grynnor, natekanter och uddar med ett djup på ca 1-2m, nära djupare områden, och sök lite grumligare vatten. Fan vad sugen man blev nu! Måste ut i morgon!

Det där lät ju faktiskt riktigt bra.

Om man fiskar på strömmingsstimmen? : Ska man typ köra en buster över stimmet eller ska man dunka ner något likt bulldawg?
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Pungjävel.......Gäddan står i klarälven på 3-4meters djup nu fattar du väl, och man fångar dom ENDAST på mete
        Att du inte dök upp på återträffen

Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Förlåt fiskeöregrund, att jag lånar tråden en snabbis och går o.t!

Ursprungligen postat av jiggen Visa inlägg
          Pungjävel.......Gäddan står i klarälven på 3-4meters djup nu fattar du väl, och man fångar dom ENDAST på mete
          Att du inte dök upp på återträffen
          Älvgäddorna verkar rätt heta på gummi nu... Jävlar vad han, grabben, tar fin fisk!

Hehehe, hade jag åkt på träffen så hade jag ju varit tvungen att träffa dig din förvuxna kreatin-tattare!!
          Nä, men jag hade fullt upp med att fiska, och det kändes viktigare än att lyssna på en massa bull om hur bra alla lyckas med sina camper osv... Sen hade det ju varit kul med en återträff, men det kan man ju lösa utan skolledningen! Kommer du på nåt borre-fiske? Ska du till skräbe? Jag får nog ringa i stället...
          mer minor i trålarna

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
            Det där lät ju faktiskt riktigt bra.

Om man fiskar på strömmingsstimmen? : Ska man typ köra en buster över stimmet eller ska man dunka ner något likt bulldawg?
            Vilka beten man ska välja kan bero på hur djupt stimmen går. Det är bara att se till att man ligger vid stimmet, och går igenom arsenalen! Gäddorna kan ju stiga flera meter, men jag vill hellre fiska någorlunda nära fisken. Jag blir lite mer motiverad när jag vet att betet kan vara nära en fin gädda, och fiskar bättre när jag tror på det jag gör. Frivattenfisket kan bli sjukt långtråkigt om man inte har "på känn" att det kommer att smälla, så jerkbait är nog bäst om man redan har hittat ett stim där det går ett par feta damer runt. Ett sätt att hitta fisken är ju att köra trolling eller flötestrolling (om trolling är tillåtet där, kolla reglerna där du ska fiska) tills man ser intresanta bågar på ekolodet, eller helt enkelt får en fisk, sen kan man jerka av området ordentligt med bättre självförtroende. Det blir ofta långt mellan fiskarna, men det kan det vara värt om man ska ha storlek.

Fina djupkanter nära större djup kan hålla torskätande monster, så där är det läge för en fet bulldawg, men det fisket tycker jag är ännu tråkigare, och har gett alldeles för lite tid, men när det väl smäller på där, så lär man tänka om! Jag vill så gärna säga att "jag nöter hellre en hel vecka och får ett ordentligt hugg, än en massa snipor", men sen blir man så trött på att stå och dänga på djupet, så man åker inåt igen... Har man väl fått aset där ute så är det lättare att motivera sig sen.
            mer minor i trålarna

Kommentera

Det är faktiskt en ganska svår konst att motivera sig till enträget djupfiske. Man måste ha ett ställe som man tror på stenhårt för att kunna fiska så. Har suttit uppankrat i över en timme och dunkat branter i solfjädersform med Bulldawg innan det till slut smäller på där man kastat 5 gånger förut. Det blir riktigt tråkigt om man inte kan intala sig att det smäller vilken sekund som helst....

Kommentera

var faktist inte så mycket sådant snack....vi söp oss dygnraka istället och lärana med...haha var skit trevligt, men VISST det tycker jag vi ska göra och SNART...
                sugen på det som fan, ***en står ju hård för det fisket..haha, men när är det dax??? ingen sik iår, tar ett års paus från det, blir nästa år....

Ja se till att ring!!!!!!!!

Förlåt fiskeöregrund, att jag lånar tråden en snabbis och går o.t!

Älvgäddorna verkar rätt heta på gummi nu... Jävlar vad han, grabben, tar fin fisk!

Hehehe, hade jag åkt på träffen så hade jag ju varit tvungen att träffa dig din förvuxna kreatin-tattare!!
                Nä, men jag hade fullt upp med att fiska, och det kändes viktigare än att lyssna på en massa bull om hur bra alla lyckas med sina camper osv... Sen hade det ju varit kul med en återträff, men det kan man ju lösa utan skolledningen! Kommer du på nåt borre-fiske? Ska du till skräbe? Jag får nog ringa i stället...
                Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                  Det är faktiskt en ganska svår konst att motivera sig till enträget djupfiske. Man måste ha ett ställe som man tror på stenhårt för att kunna fiska så. Har suttit uppankrat i över en timme och dunkat branter i solfjädersform med Bulldawg innan det till slut smäller på där man kastat 5 gånger förut. Det blir riktigt tråkigt om man inte kan intala sig att det smäller vilken sekund som helst....
                  Precis! Och då är ändå du en av dem som är envisa nog för att lyckas, så det är inget att köra om man är otålig!
                  mer minor i trålarna

Kommentera

Okok Fan tråden är riktigt intressant.

Jag har hittat strömmingsstimmen i mitt vatten så blir till och testa där. fan vilken känsla när det smäller på en fet maddam på djupet!
                    http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 092 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman