Gäddfiske på Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske på Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske på Mälaren

Hur går det med gäddfisket på Mälaren, har det börjat röra på sig?
    MVH
    Johan
    Skitfiske!
    //Johan Wallin

jag var ute idag fiskade runt erikssund fick 6 gäddor mellan 1,5-4,5 men det är trögt alla tog på jigg tempen måste nog ner ett par grader till
    Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

jag var oxå ute idag, och håller med om att det är lite segt, fick 9 gäddor och den största på 4,2. men det känns som att det blir en kanonhöst.
      Skitfiske!
      //Johan Wallin

Kommentera

Tjenare har vart ute i 2dagar i sträck och helt utan resultat har prövat alla möjliga vobbler har rört mig runt Rosersberg-sigtuna gränsen med båt provat både kasta efter vassen och trollat lite på lite olika djup... har ni någe tips om vart jag ska åka med båten? va jag ska andvända mig av för bete? färger?
        vill värkligen inte avsluta denna sommar utan en enda gädda..
        [FONT="Impact"]Team Intense Energy[/FONT]

Kommentera

MickeNR
          Ha förtröstan. The best is yet to come!
          Bästa tiden kommer nu i oktober/november, så snart det blir vattentemperaturen börjar jämna ut sig och bli kallare. Vikar, vasskanter och grundområden är det som gäller då.
          Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Ursprungligen postat av walleyebuster Visa inlägg
            MickeNR
            Ha förtröstan. The best is yet to come!
            Bästa tiden kommer nu i oktober/november, så snart det blir vattentemperaturen börjar jämna ut sig och bli kallare. Vikar, vasskanter och grundområden är det som gäller då.

okej när man va mindre för kanske 10 år sen va man ju med i sigtunas fiske klubb och då jämt när man va ute med båt fick man massor av fisk varje dag massor av abbore och fick oftast med på köpet några gäddor och någon gös ibland känns nu som när man blev sugen på fiske igen och man fick åter igen tiden och möjligheten till att fiska så kändes de helt hopplöst va med lite fisk de va nu. va uppe i fyrväpplingen här i somras med 3 bekanta och fiska med fluga,mete,spinnare från 07-21 och inte en fisk fick vi så fisket i år har varit helt kasst. du har inge tips om va man ska andvända sig av för drag här i hemma trackten då. har ju ingen värsting båt så kan inte ge mig iväg på någora jäte resor utgår ifrån flottvik´s marina där båten finns så max man åker är nog till sigtuna osv.
            [FONT="Impact"]Team Intense Energy[/FONT]

Kommentera

Det funkar med lite av varje. Kör själv Buster Jerk tex papegojfärg, skitmört m.m., Hell Tails i lite skrikiga färger (orange, gul). Även lite större gäddspinnare (gärna färgglada) samt jigg (större shadjiggar) har funkat bra för mig.
              Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Ursprungligen postat av MickeNR Visa inlägg
                Tjenare har vart ute i 2dagar i sträck och helt utan resultat har prövat alla möjliga vobbler har rört mig runt Rosersberg-sigtuna gränsen med båt provat både kasta efter vassen och trollat lite på lite olika djup... har ni någe tips om vart jag ska åka med båten? va jag ska andvända mig av för bete? färger?
                Hej Micke NR; Vill du få massor av höstgädda i Mälaren kan jag rekommendera dig två wobbler som garanterar att du aldrig mer behöver åka hem utan att ha fått gädda. Som Nr 1 vågar jag föreslå den ledade Bomber B16J i färgerna XBON, XM7, XSIL och "Fegisen" XSIO. Har du inga ledade Bomber B16J kan du även fiska framgångsrikt i Mälaren med den oledade modellen Bomber B16A. Med Bomber B16J fiskar du i vattendjup på 1,0 - 3,0 meter.

Som Nr 2 vill jag föreslå Mälarklassikern Heddon "Lucky 13" X2500 i färgerna BBR, GRA, JRH och VRBG. Med "Lucky 13" fiskar du framgångsrikt på 0,5 till 2,0 meters vattendjup.

Vid september- och oktoberfiske med favoriterna ovan ska du "veva snabbt" och fiska i "solfjäderform" i vikar, runt uddar och utmed stränder där vinden ligger på. Riktiga "Hot Spots" för höstgäddan i Mälaren är över och i kanterna av gäddnate- och krusnatebankar. Glöm inte att du för garanterad gäddfångst måste kasta där vinden ligger på, veva snabbt och gärna välja att fiska i lite grumligare partier. Ju flera gäddor du krokar desto större är chansen att du lyckas fånga en över 15 kilo!

Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Ps. I fredags (7/9) var vattentemperaturen +15,8 gr.C i lovartvikarna på Norra Björken i Mälaren. Ds.

Kommentera

Testa grundflader med nate just nu. Har en kamrat som i går bla lurade upp två gäddor som tillsammans vägde en bra bit över tjugo kilo. Den största bjöd på en rejäl fight och efterföljande knädarr.

//Stefan
                  Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Tja... Håller själv till i dina trakter och fisket har varit riktigt bra förutom några enstaka turer. Mitt tips är samma som Rudans. Nate... Trolla... blä... handen på hjärtat... Hur kul är det? Dessutom börjar ju det riktigt roliga fisket snart!

/Lasse

Ursprungligen postat av MickeNR Visa inlägg
                    LaSsE

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 093 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman