Rapport från två nätters ålfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rapport från två nätters ålfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Joo jag har de två senaste nätterna använt mig av enkelkrok men krokningsegenskaperna är enligt mig inte dem bästa, Efter mothugget så har fisken suttit i 3 sekunder sen har den släppt.
    ta inte livet för hårt...
    du kommer ändå aldrig levande ur det...

Kommentera

Enkelkrok gör böveln, annars en omöjlighet att kroka loss ålen....dessutom så har ålen en så liten munna att en enkelkrok fäster och sitter mkt bätter. Jag skulle inte komma på tanken å köra med trekrok!!!!
      Strömingsfileérna, i havet kanske de tär bra men i sötvatten har de inte givit så bra. Dessutom är det bättre att köra med hel eller halv fisk, kroka enkelkroken där ficken har enklast att börja svälja, en filé vet man aldrig vilket håll de börjar svälja lixom.....
      Storleken på kroken anpassas efter storleken på betet inget annat, envänd helst en "typ" boile krok, de är starka och pålitliga (mustads Billiga i liten påsförpacknning é bra)....
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

tackar för det svaret p-u

Kommentera

Kör nästan enbart med mask och som krok Kamasan Specimen Eyed storlek 2..

><(((*>

Kommentera

Originally posted by Uffe_2
            Jo jag är medveten om att flera gånger är det gös och abborre som är och drar i grejerna. Vi använde strömingsfiler som bete så det finns en del arter som tar det. Men det var ganska stora fileér så det är nog iaf hygglig storlek på dem fiskarna som tar betet.

Endast en gång av alla dessa napp är jag säker på att det var ål, en ål som dessutom var ganska kraftig.

En fråga bara, använder ni tre-krok eller enkelkrok när ni metar ål? Det är svårt att kroka fisken med en enkelkrok men å andra sidan lossnar betet mycket lättare från en tre-krok...
            Kör med Kamazan specimen eyed. 890 tror jag den heter i strl två... Funkar bra.

Kommentera

Originally posted by Uffe_2
              Klart det är värt det, man får en riktigt adrenalin-kick när dem rusar iväg med betet.
              går den kicken att jämföra med när man anglar/ismetar och vippan börjar dansa?
              Bajen forever!

Kommentera

Korten: Det kan jag inte svara på för jag isfiskar aldrig. Men jag kan lova att det är varmare väder när du metar ål än när du fiskar på isen

Kommentera

Tja uffe_2... Hur tacklar du betes fisken?? Du värkar ha en heldel hugg.. Har hört att bästa sättet att tackla en betes fisk till å¨l är med en krok sl 1-2 för in linan i analöppningen på fisken och uthenom munnen sen knyter du på kroken och har kroken i munjipan på betes fisken.. Ska funka bra med död löja eller strömming.
                  Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Jag har bara använt strömingsfileér så jag vet inte riktigt hur man ska tackla när man kör med hel betesfisk, men fråga P-U, han har nog koll på det.

Kommentera

Tjena. Så många napp kan man inte missa på ål om man använder rätt utrustning och rätt teknik. Mitt tips är att fiska med hel småfisk som löja och mörtar. Använd ett glidande tackel så ålen kan simma iväg med betet utan att känna motstånd. Vid ett "run" gäller det att vänta iaf tills fisken stannar med betet och börjar äta innan du gör mothugg. Snabba mothugg med betesfisk ger nog inte många krokade ålar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 105 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman