Rapport från två nätters ålfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rapport från två nätters ålfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rapport från två nätters ålfiske

Som jag skrev tidigare så är jag fast i ålträsket nu så det har blivit två nätter i rad nu där jag försökt lura någon ål av lite större format.

Onsdag kväll/natt: Åkte ut till fiskeplatsen med båt vid 20:30. En lång stund var det dött men efter ca 3 h så började det hända saker. En hel del napp och flera gånger rusade fiskarna iväg med beterna men vi lyckades inte kroka någon. Sen så var det dött i 2 h till innan nästa napp kom, denna gången lät jag fisken dra ett tag innan jag gjorde mothugg, fast fisk, åtminnsonne i 5 sekunder. Hade den fisken kommit upp hade jag haft ett nytt pb nu men jag tappade den. Vi satt fram till klockan 05:30 och under kvällen hade vi ungefär 15 napp och 4-5 gånger kände vi fisken innan den behagade att lossna från kroken.

Torsdag kväll: Vi åkte ut med båten ca 21:00 och tänkte fiska på samma ställe som kvällen innan men den ön var full av andra människor (inte fiskare) så vi beslutade att ta oss vidare och prova ett annat ställe. När vi kom fram så fick vi ut spöna ganska snabbt och under den första halvtimman hade vi tre napp men inte heller nu lyckades vi kroka någon fisk. Sen var det helt dött under en lång stund och vi tänkte avsluta fisket redan vid 00:00-tiden men precis när vi skulle börja veva in beterna så högg det på ett spö, en kort rusning och innan mothugget hann komma så hade fisken släppt betet. Vi plockade ihop sakerna redan vid 00:30 (på grund av sömnbrist efter fisket natten innan) och kunde sumera fisket med 4 napp 0 fiskar den kvällen.

Men jag tänker inte ge mig förrän jag har ett nytt pb på ål (1 kg) så det kommer att bli fler pass. Senare i sommar blir det också en tur upp till Lofoten som har ett riktigt bra ålfiske som dock kommer i skymundan av det extremt fina havsfisket. Så där ska jag kunna slå pb:t . Men det känns inte lika kul när fisken är fångad utomlands.
    ta inte livet för hårt...
    du kommer ändå aldrig levande ur det...

Grymt vad tålamod man vekar måsta ha på ålfisket!
    Sitta flera timmar utan napp, men det kanske de är värt när dom väl nappar?

Kommentera

Klart det är värt det, man får en riktigt adrenalin-kick när dem rusar iväg med betet.

Kommentera

Jo.. hehe, jag vet precis vad du menar.. jag har varit med om mina första riktiga "run" i veckan.. ska iväg på lördag igen, adrenalinet stiger i höjden!

><(((*>

Kommentera

Ja det är säkert härligt, fast jag har aldrig prövat på det!
          Tror inte det finns ål här uppe i skellefteå?! eller har jag fel?
          Har då inte hört talas om någon ål här uppe iaf.
          Men det vore skoj att pröva på.

Kommentera

Nu är inte jag expert på ämnet men jag tycker att det borde finnas ål där uppe, om inte annat får du komma ner hit å prova

Kommentera

MikesPike, du har fel, det finns ål hos dig!

Uffe, jag är inte så säker på att alla napp ni har är Ål. Vi har varit med om samma sak massa ggr och altenativen är allt som oftast, smågös, abborre, småålar och kräftor. Detta bygger jag på de fångster som varit talrikast under dessa så irriterande runs som bara släpper.
              Nu vet jag inte vad ni har för beten, men har ni räka på kroken så har ni garanterat björknor som drar i grejjerna.
              Har ni småbitar av mört el.dyl. så är det flertalet arter som drar i grejjerna.
              Ni kan köra ett test, sätt på en 30-50g fisk som bete på spöna och se om det nappar likadant fortfarande. Större beten sållar bort mkt småfisk!!!
              Dessa napp som omväxling är trots allt roligare än en natt utan absolut någonting alls!
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Jo jag är medveten om att flera gånger är det gös och abborre som är och drar i grejerna. Vi använde strömingsfiler som bete så det finns en del arter som tar det. Men det var ganska stora fileér så det är nog iaf hygglig storlek på dem fiskarna som tar betet.

Endast en gång av alla dessa napp är jag säker på att det var ål, en ål som dessutom var ganska kraftig.

En fråga bara, använder ni tre-krok eller enkelkrok när ni metar ål? Det är svårt att kroka fisken med en enkelkrok men å andra sidan lossnar betet mycket lättare från en tre-krok...

Kommentera

Antingen kör jag enkelkrok med mycket mask, när jag har satt på så mycket mask att det inte går att få på mer så försöker jag trycka dit en till eller så kör jag trekrok på hel betesfisk. Som sagt var, det är värt väntan...
                  Storleken har betydelse...

Kommentera

Uffe_2:

Jag kör med enkelkrok, gärna en kraftig krok typ Drennan Boiliehook, storlek 1 till fisk och 2 till daggmask. Jag vet att det finns många som fiskar med krokar i storlek 6-8 när de fiskar ål men de som någon gång fått en stor ål inser att en 1:a inte är särskilt stor i truten på en ål... Meta upp vanlig benlöja som bete (ca 10 cm) och sätt på (hu...:-) hela på kroken!
                    Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 105 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman