Sutarmete, nytt PB [2003-07-04] - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutarmete, nytt PB [2003-07-04]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sutarmete, nytt PB [2003-07-04]

Nu var man precis hemkommen efter ännu ett Sutarpass. Idag var det nästan lika trögt som de senaste gångerna ... Mörten nappade dock nästan hela tiden. Frustrerande med alla dessa smånapp ... några Mörtar och en kräfta var allt som kommit upp innan 23. Dock hade jag något skapligt på en kort stund ... osäker på om det var en Sutare dock.

Ganska precis 23 så hände det ... de karaktäristiska Sutarnappen på mitt flöte ! Vänta ... stiltje ... napp ... napp ... NUUU ! Det var en riktigt kämparfrisk Sutare som satt ! Helt klart bästa fajten jag varit med om för denna ville verkligen inte in. Efter några minuter var den dock trött och vi kunde landa den säkert. Fukta en påse och lade ner fisken inför vägning. Jag visste att det var ett nytt PB men skulle den väga över 2 kg ? Vågen stannade på 1,9kg ... vafaan ! Nåja, ett nytt PB tar man inte varje dag ! Efter fotosessionen fick den simma mot friheten ... om någon månad är det en till fisk över 2kg.

Nu är siktet inställt på 2kg ! Leken är nog snart över för Sutarna sen lossnar det nog ...

C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Bra jobbat webbmäster, 2 kg kommer nog fortare än vad du kan ana. Var det bara du och Annica ute?
    sigpic

Kommentera

Tackar ! Jo 2 kg ligger nog inte allt förlångt borta tror jag ... när man lyckats ta en sådan blir det nog knepigare i Stockholm för då höjs gränsen till 2,5kg.

Det var bara jag, Annica & Wille som var ute. Resten festade tror jag.

Kommentera

Nice att ni fick en i alla fall. Det är bättre än inget.

Hehe! Jag var på folkrace och drack några pilsner... mmm så gött.

Ikväll däremot så blir det fiske. Vart det blir vet jag inte riktigt än...

Kommentera

Alltid roligt med nytt PB, grattis!
          Vad använder du för bete? Jag tänkte bara på ni verkade ha mycket problem med småmört. Maggot el. majs?
          Testa gärna större beten. Ofta gäller den enkla regeln: stort bete = stor fisk. En fet jävla mask eller varför inte räka på kroken. Kan göra underverk.
          Själv har jag haft framgång med en miniatyr zig-rig, agnad med fyra majskorn (och en liten bit kork) på hairrig samt en stor mask på kroken. Gäller dock att se till att korkbiten får allt att flyta.
          Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Stizo, av någon konstig anledning börjar jag bli fiskesugen igen. Fast vetefasen om det blir något idag ... öl- & grilltarmen suger också.

grindpalm, Mörten slutade hugga när skymningen kom som tur var men innan dess var dom en riktig plåga. Jag kör med 8:ans Kamasan WideGap men 2-3 majskorn. Mörtarna har inte varit så jobbiga innan men igår var det extremt ... räka och daggisar ska utprovas också vid tillfälle. Zig-Rig ... hmm ... vet inte ens vad det är.

Kommentera

Bergman: En zig-rig är som en pop-up boltrig, fast hela tafslängden går rakt upp från botten. Beroende på bottenväxtlighet kan det ibland vara bra att komma upp en bra bit från botten. En liten korkbit som flythjälp löser detta. Tafslängden bestämmer således hur högt över bottnen som betet presenteras. Detta gäller dock endast bottenmete med boltrig (fast sänke). Jag såg att ni flötmetade, så mina råd är (som vanligt) helt överflödiga och onödiga.
              Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Originally posted by grindpalm
                Bergman: En zig-rig är som en pop-up boltrig, fast hela tafslängden går rakt upp från botten. Beroende på bottenväxtlighet kan det ibland vara bra att komma upp en bra bit från botten. En liten korkbit som flythjälp löser detta. Tafslängden bestämmer således hur högt över bottnen som betet presenteras. Detta gäller dock endast bottenmete med boltrig (fast sänke). Jag såg att ni flötmetade, så mina råd är (som vanligt) helt överflödiga och onödiga.
                Alla råd är ju bara bra. Oavsett om det är botten eller flöte som gäller för stunden.

Vart det nån fiske för dig Bergman?

Kommentera

Jo alla tips är ju kanon ! Man kan gå tillbaka till som när man känner sig "mogen" för dom. Känns som man har fullt upp att bara hitta Sutarna än så länge.

Stizo, nä det blev inget fiske igår och lär inte bli på några dagar. Har smällt ut en vägg mellan badrummet och gästrummet så nu måste jag jobba hemma tills nya badrummet är klart. Hualigen ...

Kommentera

Grattis!

Nu börjar du ju fånga fin fisk.
                    Nästa steg är att lära sig hålla fisken på ett sätt som gör bilden mycket trevligare.Bort med alla fingrar är mitt råd.
                    Dra fingrarna så långt under fisken som möjligt och fronta fisken lite och höj upp kameran något. Så tycker jag!
                    Man vill ju se fisken,fenor å dyl.
                    Silver

ps.jag skickar med en bild på mitt nya pb (030709) så ser du vad jag menar,men sen är det klart mycket hänger på fotografen också.
                    Bifogade filer
                    PR

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 103 visningar
                    0 gillar