13 abborrar över kilot :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

13 abborrar över kilot :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 13 abborrar över kilot :)

Edit:Nu har jag lagt ut ett par bilder på www.donning.net, de ligger i det första inlägget en bit ner.

Här kommer den utlovade rapporten från måndagens fiske i Ålands Östra skärgård.

Som ett litet barn innan julafton hade jag svårt att somna i söndagskväll. Tankarna gick hela tiden till hur vilka avdrifter vi skulle göra och vilka beten som skulle vara heta. Förmiddagen hade ägnats åt att trimma beteslådorna...

Jag och frugan plockade upp Johan Loikas och mötte upp Patrik Lehtonen vid sextiden på måndagmorgonen. Efter en kort transport och sjösättning så gled vi iväg i MaPa:s sköna Nymar 610.

Med sydliga vindar tänkte vi börja med att söka efter havsöringen i några sydvända vikar. Döm av vår förvåning då det kalla vattnet var ännu kallare i samtliga vikar vi var och nosade i. 1,4 grader får man inga öringar i .

Efter det resultatlösa öringfisket (förutom en gädda modell mindre). Så ankrar vi upp i en grund sandvik med vass. Första kastet resulterar i flera kontakter och snart har vi alla fått varsin gädda. Johan tar sen en fin på 7,1 kg med en Wild Eye Curl Tail i abborimitation. Det kommer upp några gröna till innan vi flyttar på oss.

Vid nästa ankring bryter kaoset ut. Vi vet att stället är rikigt hett sen tidigare år och räknar ner "3,2,1, kast!!!" vid första kastet får vi en "quadruppel" (alla fyra får fisk) min gädda väger in på 6,83! Det kommer en jämn ström med fina gäddor vartefter vi flyttar runt och nöter. Vid inloppet till en vik har Patrik bytt till en lite relaxjigg (4:an) och när han får napp tror han att en liten gädda svalt beten men istället är det en abborre på 1250g som landar i håven! Efter detta tar Patrik 3 snabba till i följd, alla över kilot!

Då vi märkte att abborrarna var på G så bytte vi alla till småjiggar i olika tappning. Trots detta var det Patrik som var total abborrkung av totalt 14 abborrar så fick Patrik 11 och 10 av dess var över kilot!!! Vi andra fick varsin abborre (Kicki 1240g, Johan 1250g och jag med dagens största på 1550g). Lite synd var det ju att dagens sista abborre var en liten rackare på 950g som "förstörde" kilos sviten . Abborrarna var inte helt lätta att hitta tag på men när man fått en fick man oftast nån till innan de tackade för sig.

Under en av abborr-seanserna så får Johan plötsligt lite mer gung i spöt än vad en abborre klarar av att fixa. En madame på 8,3 bryter ytan med en liten stormjigg (vit) i mungipan! Dessutom tappar Patrik dagens största (vissa tvivlar på detta) när han har gäddan i gälgreppet och har tagit ur betet vid relingen. Vi har enhälligt beslutat att det inte var en tioklubbare i alla fall .

För övrigt var det fantastiskt skönt att vara ute igen och även om det inte var helt varmt jämt kändes det skönt att stå i solsken och svaga (5m/s) vindar och fiska när det ringer hemifrån och de berättar att de har snöstorm och 5cm snö på backen (bara nån mil därifrån) .

Jag och frun ska ut igen om ett par veckor och hoppas då på ännu större kalibrar .

Patrik har skrivit lite på sin hemsida oxå www.mapafishingteam.com

När jag är tillbaka i uppsala ska jag lägga ut lite bilder på min hemsida! Jag återkommer då!

/Hasse

P.S. För er som läste min tidigare fiskerapport och såg mina mål för denna resa (målen var abborre över kilot, en havsöring, en gädda 10+ ) så vill jag bara säga att jag inte är besviken, för hur skulle man kunna vara det med ett så härligt fiske!!!
    Senast ändrad av donsko; 2007-04-12, 11:05. Anledning: Lagt upp bilder!
    Det ordnar sig!

Grymt fiske! Grattis!

Kommentera

Det låter ju som att ni haft ett underbart fiske, att ensam ta 10 abborrar över kilot på en dag är ju inte direkt fyskam...
      Grattis...
      varför nappar det aldrig?

Kommentera

Låter helt otroligt, sjukt att vissa har sådant fiske! Kul för er (ingen bitterhet alls ;-) )
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Herre Jösses Jävlar! Kom inte och på stå att jag bara är avundsjuk! Jag är alldeles ända in i helvetet avundsjuk, så det så!

(efter ett par djupa andetag)

Grattis hela bunten till en fin fiskedag!

Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

grattis till ett grymt fiske

Kommentera

Verkar ha haft ett fiske som vissa knappt vågar drömma om!
              Grattis till dom grymma nappen, ser fram emot bilderna

Kommentera

När du

åker över till holmen nästa gång kan du ju höra av dig om du behöver skjuss eller nåt . Grymt grattis till ett fint fiske

Kommentera

Ja, jäklar!
                  En sådan fisketur skulle man haft!

Kommentera

låter riktigt trevligt och mysigt!
                    Grattis
                    Keep talking about me, You are just making me famous..
                    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 093 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman