Rapport från roslagen, liten mörk insjö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rapport från roslagen, liten mörk insjö.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rapport från roslagen, liten mörk insjö.

    Hej på er,

    Gårdagens kväll blev en fin men kort tur. Lyckades få tag på en båt och efter 25 minuters letande högg en liten gädda på 1 kg som får spendera kvällen på grillen. 1017 mbar och kollade i arkivet och såg att jag fångade en fin gädda snudd på samma dag förra året, liknande väder 1016 mbar. Draget var den gamla trotjänaren atom gul/grön. Det enda som skiljde från förra året var vinden som låg på i motsatt riktning och storleken. Förra året var gäddan 3 kg och denna blev på ca 1 kg. Försökte leta lite på samma plats som 3:an men ingen var hemma där i år. Skitfiske på er!

    Click image for larger version

Name:	20240625_1kg_anon.jpg
Views:	258
Size:	418,6 KB
ID:	2642967

  • #2
    En rapport från samma insjö, igår och idag.

    Gårdagen blev den 1 gädda på 0,5 kg och 1 på 1 kg som slet sig i kombination med ett mäktigt språng över vattenytan. Började fiska ca 19:30 och efter 20:30 var det stendött.

    Idag började jag ca 19:15 och dött. Efter mycket letande fick jag en liten på ca 0.5 kg eller så, men överlag tyst i sjön, inga plask. Så trenden har varit negativ i några dagar nu. Ska bli intressant att se om det kommer lite regn imorgon och livar upp fiskarna lite!

    Däremot har jag preparerat andra sidan av sjön för lite mete med 3 dagars mäskande. Målet är att försöka få upp en sutare, men jag testade lite ca 21 ikväll och mitt mäsk (mjöl, majs, curry, socker och krossad havrefras) hade uppenbarligen gjort mörtarna höga på allt socker, så man kunde bara stå och dra fisk efter fisk.

    Men för att slippa det bytte jag till en stor räka, men ingen sutare idag.

    Jakten fortsätter!

    Kommentera


    • #3
      Gällande den negativa trenden har jag noterat att lufttrycket har varit sjunkande några dagar så det kanske kan vara en anledning? Har läst någonstans att fiskarna gillar stabilt lufttryck och inte sjunkande eller stigande, men det kan så klart vara skrock.

      Kommentera


      • #4
        Hej på er,

        Ibland har man bara en känsla i kroppen att den här dagen blir bra! Lufttrycket har varit stabilt på ca 1001 mbar i 24 timmar så ikväll begav jag mig ut för en kombination av lite spinfiske och lite mete. Dock har jag nu blivit av med min lånebåt, så enbart strandfiske.

        Så vad sker?

        Jag börjar med lite spinfiske på en liten stenudde där typ alla som fiskar i sjön brukar stå, och därför är den ingen höjdare. Vid rätt tid på året kan man få rätt små gäddor om man kastar långt, långt ut i sjön, men inte ofta. De stora gäddorna finns i sjöns södra ände och nås bara med båt.

        Men hör och häpna!

        På kast nr 4 ca 3-4 meter från stenudden och ca 40 cm från ytan ser jag en 1 kg gädda snabbt simma efter, spinnstopp, och pang!! Gäddan gör ett utfall och sitter. Enligt devisen "slowly, slowly catchee monkey" tar jag det försiktigt för att den inte skall krokas av och den landar snyggt i nätet. Dödad med ett snabbt slag på huvudet och då jag inte har kylväska fick jag åka hem, grovrensa, och sen tillbaka igen för omgång nr 2.

        Omgång 2 är mete. Det finns sutare i sjön på mellan 1-2 kg och en sådan vill man gärna lägga på grillen. Har mäskat i 4-5 dagar nu och på kvällen från och med 21 tiden har jag tidigare fått sutare, men ytterst sällan.

        Ingen sutare idag dock, men mörtarna var helt tokiga. Om jag inte hade bytt till större agn (räka) utan fortsatt med majs hade jag kunnat stå och dra mörtar hela kvällen.

        Sutarna lös med sin frånvaro, men jakten på dom fortsätter. Tips tages tacksamt emot!

        Click image for larger version

Name:	20240701_1kg.jpg
Views:	110
Size:	2,04 MB
ID:	2643244

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
        171 svar
        39 636 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Hepper2
        av Hepper2
         
        Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
        60 svar
        12 394 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Honk
        av Honk
         
        Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
        15 svar
        1 423 visningar
        2 gillar
        Senaste inlägg MathiasJK  
        Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
        13 svar
        1 339 visningar
        8 gillar
        Senaste inlägg lakefryken  
        Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
        1 svar
        218 visningar
        8 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Arbetar...
        X