Öringpremier rapport 2023 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öringpremier rapport 2023

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Prövade Ängskär för första gången.. Ingen fisk så jag bjuder på en bild utan... Click image for larger version  Name:	20230408_144108.jpg Views:	0 Size:	1,73 MB ID:	2621253

    Kommentera


    • #12
      Fiskat alla dagar sen premiären utan att få en enda godkänd fisk , det har aldrig skett förut. Kan va att jag är kass numera men då har den diagnosen slagit till snabbt. Har haft på en blanking som höll mått och en riktigt stor rehabbesa annars bara smått. Inte ens värmen som kom och vinden som blev mer gynnsam hjälpte.
      I mina trakter , runt Halmstad känns det som ett sluttande plan som pågått ett antal år, lite för många år för att det bara skall va en naturlig fluktuation - min gissning/spaning.
      Tragiskt om det skulle va så , jag vill att de yngre ska få chansen och uppleva det jag har fått va med om.
      " facit " till varför kan debatteras, diskuteras i det oändliga.
      Det som är märkligt är att det finns gott om mindre öring
      25-40cm , " stannar dom i växten ".
      Peter b

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
        Det som är märkligt är att det finns gott om mindre öring
        25-40cm , " stannar dom i växten ".
        Peter b
        Skyll på säl och skarv, det gör alla andra..

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

          Skyll på säl och skarv, det gör alla andra..
          Känns mer konstruktivt att skylla på politiken - det gör jag.
          Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
          sigpic
          Skitfiske!

          Kommentera


          • #15
            Fått uppfattningen att HÖ-fisket inte är så bra i Stockholms skärgård men vet ej, de som lyckas är nog tysta om saken. Längs upplandskusten från land verkar det svårt, iaf för mig. Kan vara låga bestånd, i Stockholms skärgård så tror jag att de dragit ned på antalet stödutsläpp av småöring som förr nästan var basen för ett givande HÖ-fiske.

            I tillägg till det så har av allt att döma, kommersiellt strömmingsfiske tilltagit ordentligt senare år. Sälen sägs även den ha ökat i samma skärgård. Om skarven äter mkt öring vet jag inte men kan nog inte uteslutas, iaf lokalt.

            På västkusten förefaller vilda och hyfsade bestånd vara mkt mer talrika än i Stockholms skärgård/Roslagen. Orsaken vet jag inte, kan vara en skillnad i det som nämns ovan samt att öringen i väst har mer, annan alternativ föda än den på östkusten och dessutom fler öringförande älvar. Att de är så små är intressant, tror inte det är ”tusenbröder” men möjligen att större öring på västkusten fastnar i nät och/eller blir mer havsbaserad, de lämnar strandvattnen och blir mer pelagisk.

            Oavsett om det är yrkesfisket, utsättningsvolymer, sälen, miljöutsläpp eller skarvens som samlat är orsaken till de nedgången (bra fiske är det inte iaf) på ostkusten så är det endast politiska beslut som kan ändra på saken som jag ser det.

            Vad tror ni andra och du Stefan1 på Peter B fråga?

            Kommentera


            • #16
              Att peka ut ngn given syndabock tror jag inte på. Men att gissa på att öringen , de lite större , finns där maten är , är ingen vild sådan. Har en kompis som fiskat dryga 40år på östra sidan av Skåne: Österlen upp mot landön. Han har dragit många stora öringar men numera är det som oftast dött. Däremot sydkusten framförallt Ystad o västerut tas det många stora och runt Malmö hårt fisketryck förvisso. I Öresund finns det gott om mat för öringen . Trålning har varit förbjudet sen länge och numera är allt fiske efter torsk hårt reglerat/ förbjudet under vintermånaderna.
              Utsättning av öring i åarna runt Halmstad har i stort sett upphört.
              Är det ngn gång jag önskar att jag har fel i min spaning så är det nu, kanske sätter jag nytt PB ett par ggr nästa säsong.
              Skulle kanske inte satsa alla dinarer på det.
              Kämpa , Peter b

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Fått uppfattningen att HÖ-fisket inte är så bra i Stockholms skärgård men vet ej, de som lyckas är nog tysta om saken. Längs upplandskusten från land verkar det svårt, iaf för mig. Kan vara låga bestånd, i Stockholms skärgård så tror jag att de dragit ned på antalet stödutsläpp av småöring som förr nästan var basen för ett givande HÖ-fiske.

                I tillägg till det så har av allt att döma, kommersiellt strömmingsfiske tilltagit ordentligt senare år. Sälen sägs även den ha ökat i samma skärgård. Om skarven äter mkt öring vet jag inte men kan nog inte uteslutas, iaf lokalt.

                På västkusten förefaller vilda och hyfsade bestånd vara mkt mer talrika än i Stockholms skärgård/Roslagen. Orsaken vet jag inte, kan vara en skillnad i det som nämns ovan samt att öringen i väst har mer, annan alternativ föda än den på östkusten och dessutom fler öringförande älvar. Att de är så små är intressant, tror inte det är ”tusenbröder” men möjligen att större öring på västkusten fastnar i nät och/eller blir mer havsbaserad, de lämnar strandvattnen och blir mer pelagisk.

                Oavsett om det är yrkesfisket, utsättningsvolymer, sälen, miljöutsläpp eller skarvens som samlat är orsaken till de nedgången (bra fiske är det inte iaf) på ostkusten så är det endast politiska beslut som kan ändra på saken som jag ser det.

                Vad tror ni andra och du Stefan1 på Peter B fråga?
                I höstas körde jag 5-6 pass på öring i norra roslagen. Blev 10st i båten totalt på alla turer varav 7st godkända över måttet. Den störsts fisken vägde 2.7kg så ingen riktigt stor kom upp. Ingen bomtur, ett bra utfall tycker jag.

                Kommentera


                • #18
                  Helt ok utdelning, båt underlättar nog, du får ta med mig ut och visa hur man gör :-)

                  Kommentera


                  • #19
                    Visst är det så, även om jag fiskar ett ganska begränsat område är det väldigt otillgängligt från land. Skulle få välja en plats att ta mig till och sedan hoppas att man valde rätt. Båten gör grejen...

                    Kommentera


                    • #20
                      Fiskat ca 6-7 gånger i år, hälften av gångerna va min lilla 7 åring med och då blir det inte lika långa dagar och en del bottennapp och vindknutar som behöver ordnas, men det är kul att han är fisketokig. Resultat största fisk ca 60, tycker oxå det är många typ 40 centimeters och flera av dom har varit i kontakt med skarv, förra året va fiskarna jag fick runt premiären större och fler än i år men det måste varit vädret. Fiskar mest runt Trönningenäs, har några favorit stenar där

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 656 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2
                       
                      Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                      60 svar
                      12 404 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Honk
                      av Honk
                       
                      Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                      15 svar
                      1 428 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                      12 svar
                      1 352 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg lakefryken  
                      Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
                      1 svar
                      221 visningar
                      8 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X