Ny art avklarad! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny art avklarad!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny art avklarad!

    Har under ett par års tid nu försökt bocka av färna på min artlista utan att lyckas. I förrgår var jag tillbaka på ett ställe där jag *vet* att det ska finnas färna igen. Provade både bottenmete med räka och frilina med bröd, men ingen framgång. Till sist plockade jag fram mitt toppknutna metspö, stl 20 krok och lite småbitar av daggmask för att meta löja istället, så att det inte blev ett totalt bompass.
    Fick några små löjor, men fick sedan på ett lite bättre napp. Trodde först det var en mört, men det visade sig vara en liten färna på nåt hekto! Mission accomplished.
    Meeen.. På något sätt kändes det inte lika "rätt", med en slumpfångst som om den tagit på det riktade fisket. Vet inte om det är jag som är konstig?
    Hur känner ni andra? Är exv. en 10kg gädda som tar slumpvis på en abborrjigg lika tillfredsställande som när en medveten riktad satsning ger utdelning?
    Nåväl, jag var givetvis glad över fångsten, nu var det bekräftat att det fanns färna. Senare på kvällen såg jag dessutom några rejäla plask när fisk var uppe och plockade brödbitarna som lossnat från mina tidigare försök.

    Skam den som ger sig, så i går kväll var jag på plats igen, utrustad med "bättre" bröd som skulle kunna sitta kvar längre på kroken. Lade ut ett första kast, lät det driva i strömmen. Såg småfisk (småmört eller löja) som var uppe och petade på det, men lät det fortsätta och så plötsligt - en explosion, både visuellt och ljudligt när en stor fisk suger i sig brödbiten. Adrenalinpåslag och puls i topp, drar ett mothugg...och inser att jag glömt fälla bygeln! Fasen, snabbt ner med bygeln, tokveva in slacklina och dra till igen, och tro det eller ej, där sitter den! En bra fight senare ligger det en riktigt fin färna i min håv!

    Click image for larger version

Name:	färna.jpg
Views:	265
Size:	141,0 KB
ID:	2604030

    1.4kg och 47cm! Vilken lyckad fisketur, inte ens 5 minuter krävdes!

    Fortsatte sedan, men hade problem med att få brödet dit jag ville, småfisken var på och puttade bort det från strömmen allt som oftast.
    Men så i kvällens absolut sista utlägg var det dags igen, och ytterligare en fin fisk på 1.1kg landad.

    Vilket roligt fiske, ungefär samma känsla som när man fiskar gädda med ytbete, men här är huggen nästan ännu mer överraskande eftersom man bara sitter lugnt och låter brödbiten guppa fram när det helt plötsligt bara kommer en explosion.

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
171 svar
39 656 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Hepper2
av Hepper2
 
Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
60 svar
12 404 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Honk
av Honk
 
Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
15 svar
1 428 visningar
2 gillar
Senaste inlägg MathiasJK  
Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
12 svar
1 352 visningar
8 gillar
Senaste inlägg lakefryken  
Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
1 svar
221 visningar
8 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Arbetar...
X