Ursprungligen postat av Benjamin S
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Min första öring över "måttet"!
Collapse
X
-
-
ca 5 timmar i går, prövade lite borre men mest HÖ ut mot havet från land. Massor av spinnstopp, knyckar och varierad fart… inte ett följe ens, fast vinden låg fel. Lite förvånad att mitt 7’7” -24 spö till borre med en multi och 18g Spöket inte var många meter bakom 9’6” -34g spö med haspel 20g Vicke, flätlina 0,13-0,19 i lätt vind.Senast ändrad av anteman; 2022-10-24, 20:19.
Kommentera
-
Har själv haft ett par bom pass nu på senaste veckan..funderrar, är det värt att fiska havsöring efter kusten nu i november eller har den mesta fisken gått upp i bäckarna o lekt? Jag bor i västernorrland. Värt att nämna är att jag fick en 60cm utlekt smal i en liten bäck härom dagen iallafall men efter den fisken känner jag att jag inte vill fiska något mer i bäckarna o störa fisken..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av macköring Visa inläggHar själv haft ett par bom pass nu på senaste veckan..funderrar, är det värt att fiska havsöring efter kusten nu i november eller har den mesta fisken gått upp i bäckarna o lekt? Jag bor i västernorrland. Värt att nämna är att jag fick en 60cm utlekt smal i en liten bäck härom dagen iallafall men efter den fisken känner jag att jag inte vill fiska något mer i bäckarna o störa fisken..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggNågon som kan säga något om Daiwa Luvias, haspel 9-10 fot 5-25g eller 10-35g modellen? Vilka kastvikter ni anser funka bäst och om ni har regular- eller fast-action varianten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
Tycker absolut det är värt att om man får, bor själv på västkusten där den är fredad så jag vadar istället runt i mörkret med pannlampa å letar piggvar och det jag ser mest är havsöring som är galet aktiva runt reven i mörkret.
Kommentera
-
benjamin S, tack för input, låter som 35:an blir "mer än jag vill ha och behöver". Frågan är då om 25:an klarar en och annan Gladsax 27g utan att "fega" mer än marginellt även om de flesta beten ligger runt 20g?
Dessutom, nyfiken på vad som gör att du föredrar Sölv och vilken av dem, AG 2 eller AG 3? Aktion, handtag, balans?
Vissa Luvias finns med både regular- och fast-action, har du känt på, fiskat båda eller vilken variant?
Den förra ska ha helt korkhandtag, där fast-action har split-grip. Kan det vara att den 25:an du nämner är den mjukare å följsammare "regular-action" ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggbenjamin S, tack för input, låter som 35:an blir "mer än jag vill ha och behöver". Frågan är då om 25:an klarar en och annan Gladsax 27g utan att "fega" mer än marginellt även om de flesta beten ligger runt 20g?
Dessutom, nyfiken på vad som gör att du föredrar Sölv och vilken av dem, AG 2 eller AG 3? Aktion, handtag, balans?
Vissa Luvias finns med både regular- och fast-action, har du känt på, fiskat båda eller vilken variant?
Den förra ska ha helt korkhandtag, där fast-action har split-grip. Kan det vara att den 25:an du nämner är den mjukare å följsammare "regular-action" ?
Jag har erfarenhet av Luvias med split grip. Även helkork i multiutförande. Jag gissar att den 35 g jag prövade var fast action. 25 g jag prövade måste varit regular då den ganska lätt böjde sig ner till sista spööglan (närmst rullen). Jag tror 25 g regular skulle kännas något pressat med beten över 25 g, men 27 g borde funka felfritt om man har en svepande kastteknik.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Abborrpremiär -24av lakefrykenGäddfiske med sönerna stod på agendan men vi hann knappt ut på vattnet innan molntäcket sprack upp,...3 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-17, 08:37 -
-
Svar till Abborrpremiär -24av Cosmoz 08Min första tur gav nytt PB på längd en 52cm och 2.55kg...2 Foton
-
Kanal: Fiskerapporter
2024-04-10, 08:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Kippholmen
av AdamA
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
|
6 svar