Min första öring över "måttet"! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min första öring över "måttet"!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag måste, utan att överdriva, ha lagt 40-45 pass på havsöring i Stockholms skärgård utan en enda fisk upp. Väldigt få följare och kontakter över lag tycker jag, men jag gör uppenbarligen något fel. Jag tog ut min ena vän, som aldrig hade fiskat öring förut vid det tillfället, och sade åt honom att "kasta mot stenarna." 10 kast behövde han för att dra sin första havsöring och 2 kast ytterligare för att dra sin andra havsöring.

Likaså med en annan kompis. Han behövde bara 4 pass för att dra sina två första, och så står jag där bredvid utan ett endaste litet ryck i linan. I helgen fiskar jag med min kompis som är en van havsöringsfiskare på västkusten, men enligt honom själv "novis på östkusten." Han kastar på samma plats som jag precis kastat ut mitt bete på 3 gånger och lyckas pilla upp en liten skojare. Snacka om självförtroendet i botten. Något gör jag ju uppenbarligen fel.

Det är min erfarenhet av havsöringsfiske i Stockholms Skärgård. Öring finns det, men de är attans svårlurade. Det är uppenbarligen svårt med rätt teknik dessutom. Jag tycker alltid att det är samma person som lyckas dra all fisk om flera öringar kommer upp på en dag. Personen med rätt invevnings-teknik för dagen. Så har det sett ut i mitt kompisgäng i varje fall. Kanske är mina erfarenheter inte helt överensstämmande med verkligheten, men jag tycker mig ändå se ett ganska uppenbart mönster.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Vore intressant att få veta, pröva på hur HÖ-fisket skulle kunna vara i Stockholms skärgård om de fick lite fred från sälar, skarv och kunde äta sig feta på strömming. Den senare har ju tydligt minskat och sannolikt beror det främst på megatrålare, tar upp tonvis och 80-90 % blir fiskmjöl enligt SVT nyligen
      Guiden Fredrik Sjöblom från Abu Garcia lär ha bra koll på hur havsöringsfisket är nuförtiden i skärgården.

Kommentera

benjamin Ja 40-45 bompass låter tufft men nog är din erfarenhet verklig men kanske inte helt representativ och jag är övertygad om att det huvudsakligen är tillfälligheter, säg otur. Rätt vad det är så släpper det.

Jag menar givet att du förefaller prövat det mesta inom borrefisket så lär du knappast vara statisk i HÖ-fisket... så tillfälligheter om än tråkigt många..
        Senast ändrad av anteman; 2022-10-22, 10:57.

Kommentera

Det du beskriver B är fruktansvärt frustrerande och kan sätta sig i skallen. Blir förvånad när du visar på hur många pass du haft och gått bom medan tillfälliga gäster lyckats. Att det slår på en dag är inget konstigt men det borde jämna ut sig över tid.
          Antar att du försökt analysera vad du inte gör som polarna gör o vice versa. Utrustning drag , flugor - vikt , färg?
          När jag kommer in i svackor så försöker jag intala mig själv att jag kan ( bara för att inte helt tappa det), sen bryter jag mönster för o få till en förändring. Fiskar på helt ny lokal , ändrar beten till ngt jag nästan aldrig brukar köra med, förändra hemtagning radikalt : fart , knycka med spöt vid vevstopp och byta sida med spöt efter bara några tag knyckar. Det sistnämnda har funkat bra för mig o polarn.
          Hoppas det släpper och du får sug o självförtroende tbaks.
          Peter b

Kommentera

Jag har inte haft möjlighet att fiska så mycket som jag önskat så har inte mycket underlag för det senaste året /åren men jag snittar nog på fem bompass per fisk under hösten och 2-3 under våren.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              benjamin Ja 40-45 bompass låter tufft men nog är din erfarenhet verklig men kanske inte helt representativ och jag är övertygad om att det huvudsakligen är tillfälligheter, säg otur. Rätt vad det är så släpper det.

Jag menar givet att du förefaller prövat det mesta inom borrefisket så lär du knappast vara statisk i HÖ-fisket... så tillfälligheter om än tråkigt många..
              Det blir väl ca 5-10 havsöringspass per år kanske. Men jag ska försöka lägga ännu mer tid framöver. Jag testar mycket inom havsöringsfisket. Senast Rapala Countdown inne i city. Då såg jag en havsöring på kanske 3 kg. Den följde inte efter mitt bete, men den simmade intill kanten. Genomlöpare, mete med räka etc. Men vi får se. Jag ger inte upp än.

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                Det du beskriver B är fruktansvärt frustrerande och kan sätta sig i skallen. Blir förvånad när du visar på hur många pass du haft och gått bom medan tillfälliga gäster lyckats. Att det slår på en dag är inget konstigt men det borde jämna ut sig över tid.
                Antar att du försökt analysera vad du inte gör som polarna gör o vice versa. Utrustning drag , flugor - vikt , färg?
                När jag kommer in i svackor så försöker jag intala mig själv att jag kan ( bara för att inte helt tappa det), sen bryter jag mönster för o få till en förändring. Fiskar på helt ny lokal , ändrar beten till ngt jag nästan aldrig brukar köra med, förändra hemtagning radikalt : fart , knycka med spöt vid vevstopp och byta sida med spöt efter bara några tag knyckar. Det sistnämnda har funkat bra för mig o polarn.
                Hoppas det släpper och du får sug o självförtroende tbaks.
                Peter b
                Jag har analyserat mitt fiske en hel del. Jag tror att jag kanske är lite för monoton många gånger. Å andra sidan tycker jag att de flesta havsöringfiskarna jag hör med här omkring är ganska monotona i sin invevningsteknik. Jag ska kanske börja med upphängare. Det är något jag inte experimenterat så mycket med än. Lite fler nya ställen vore inte helt fel heller. Jag är väldigt sällan först på de platserna jag fiskar på. Men, jag ger inte upp än. Tack för de inspirerande orden.

Kommentera

Om det beror på att det fortfarande är 11 grader i vattnet eller nåt annat är oklart, aldrig tidigare fått några bonusfångster vid HÖ-fiske men senaste passen har det klippt på en rätt bitig gädda samt 5-6 abborrar. Kul att prova nya ”lyxkombon” på något annat än slemmigt sjögräs så jag tycker det är rätt trevligt, i väntan på silvret.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Jag har analyserat mitt fiske en hel del. Jag tror att jag kanske är lite för monoton många gånger. Å andra sidan tycker jag att de flesta havsöringfiskarna jag hör med här omkring är ganska monotona i sin invevningsteknik. Jag ska kanske börja med upphängare. Det är något jag inte experimenterat så mycket med än. Lite fler nya ställen vore inte helt fel heller. Jag är väldigt sällan först på de platserna jag fiskar på. Men, jag ger inte upp än. Tack för de inspirerande orden.
                    Tror att du vevar för långsamt och för lite spinnstopp, testa veva snabbt med många spinnstopp…

Kommentera

Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

Tror att du vevar för långsamt och för lite spinnstopp, testa veva snabbt med många spinnstopp…
                      Tack för förslaget. Jag varierar invevningshastigheten beroende på vattentemperatur. Jag vevar väldigt sällan riktigt långsamt dock. Vevstopp försöker jag komma ihåg och jag gör alltid minst 1-2 st sådana per kast. Däremot gör jag fler (5-7 st) per kast när jag är koncentrerad och färre (1-3 st) när jag går in i "zombie-läge" och tappar koncentration efter ett tag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      171 svar
                      39 723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Hepper2
                      av Hepper2