Resultat av økt minimãtt for havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Resultat av økt minimãtt for havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Resultat av økt minimãtt for havsöring

Hei
    Dette er mitt første innlegg i dette forum. Jeg kommer fra Norge -Oslo og har tatt initiativet til å sette i gang et prosjekt for å forbedre fisket etter havsöring i indre Oslofjord. "Fjordprosjektet"

Det vil inkludere tilrettelegging for økt produksjon og utsetting av havsöring gjennom en bedre forvaltning og tilrettelegging og et samarbeid på tvers. Det vil også innebære at vi må se på regler for minimått som bare er 35 cm i dag.

Modellen med blant annet "laxfond" som dere har hatt stor suksess med i Vanern er interessant og har skapt meget bra resultater.

Mitt spørsmål til dere er:

Det er innført et økt minimått på havsöring på Vestkusten av Sverige. Først fra 35 til 40 cm - så fra 40-45 cm gjeldende fra 1 Juli 2004

Har dere merket resultatet av dette? Har størrelsen på havsöring økt?
    Finnes det noen dokumentasjon på effekten av økt minimått?
    Er dere sportsfiskere fornøyd med det nye minimåttet?

Minimåttet i Oslofjorden er bare 35 cm. Det tas veldig mye små fisk - også under 35 cm - samtidig har antall fiskere økt betraktelig. Resultatet er at fisket i indre Oslofjord har blitt merkbart dårligere de siste årene. Noe bør gjøres!

Potensialet for å skape et fantastisk fiske i indre Oslofjord er tilstede. Dere i Sverige har vist at dere har fått til veldig mye gjennom samarbeid og god forvaltning.

Vi er derfor veldig interressert i de erfaringene dere har.

På forhånd takk!

Mvh

Sjøfalk
    Norge
    Senast ändrad av Sjøfalk; 2007-02-28, 22:52.

Tycker medelstorleken på öringen längs svenska västkusten ökat ganska mycket så det är en god idé! Förra våren fick jag en hel del bortåt 60cm, de var väldigt sällsynta tidigare.

Kommentera

Tycker tyvärr inte att det är någon skillnad överhuvudtaget. Har de två senaste åren inte fått en enda lovlig öring. Kanske har släppt tillbaka 30-40 undermåliga fiskar per år de två senaste åren.

Kommentera

Fiske för alla:"1 mars är det i huvudsak Nissan och Fylleån i Halmstad som gästas av sugna sportfiskare. Detsamma gäller Lagan i Laholms kommun. I havet är dock öringen fredad fram till 1 april.
        Förra säsongen ökade medelvikten på de öringar som togs upp. Mycket tack vare utökade fredningsbestämmelserna och att minimimåttet höjdes till 45 centimeter för några år sedan.
        Läs mer: http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=208994"

Kommentera

Jag har fiskat mycket kring Orust de senaste 10 åren. Jag tycker man kan se en liten förbättring av medelstorleken. Framförallt fisk på 40-52 cm tycker jag har ökat, alltså fiskar strax över och strax under minimimåttet. Dock fortfarande ganska sällan man får fisk över 55 cm. Jag tror att ökad kunskap om och rekommendationer att släppa tillbaka stora fiskar i efterlekskondition är mer betydelsefullt än ökat minimått. Jag har sett massor med långa bonkade fiskar som troligtvis inte gjort någon större succe på matbordet. På t.ex. sydkusten tror jag sådan onödig slakt är betydligt ovanligare.
          Senast ändrad av Fet-Ragge; 2007-03-02, 14:03.

Kommentera

Enda gången jag varit med om en om en sån onödig slakt var när ett gäng Göteborgare åkt till österlen för att fiska öring! Blev ju lite sur när jag förklarat att det är god sed att släppa tillbaka ragorna, de nickar och säger "Ja,jo" sen knackar de ännu fler! Fyfan alltså! Fiskeklubben vikingen kallade de sig.
            Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Det där med att bonka långa öringar är ju nåt man lär sig av erfarenhet. När jag började fiska havsöring för ett antar år sedan så åkte nån långsmal "banan" med hem vid tillfälle, men dom smakar ju inte alls bra.. träiga och dana...

Kommentera

Jag fiskar både på svenska kusten med 45 cm, och på norska kusten (sandefjord, horten) med 35 cm som minimimått och oreglrerade tidsperioder. Svårt att säga om vi har märkt nån skillnad mellan ställena med avseende på storlek. Nätfiske har väl ganska nyligen förbjudits efter h-öring i norge också? (eller?) Det borde ju också ge resultat.

Kommentera

En öring 35 cm ligger ju kring 4 hg, värdelöst. höj det till minst 45 iaf. jag tycker det skulle legat på 50 cm här på västkusten. men jag måste säga att medelvikten ökat, dels på grund av högre minimått och sen kom ju nätförbudet för typ fem år sen eller vad det är!

Kommentera

Enligt mina "beräkningar" så bör en fisk vara 5-6 hekto för att vara 35 cm om dom är normala eller feta. För att vara 45 bör dom väl ligga runt kilot? 50 cm kanske är lite högt, det är inte så stor del av fångsten som är över 50. Men visst, om det behövdes för att beståndet är hotat så skule det ju vara en bra åtgärd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 113 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman