Dags för lake snart? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags för lake snart?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags för lake snart?

Har varit ute på några lake pass nu, men det har inte gett ett smack... Har heller inte sett något i FS bildgalleri, som man brukar kunna använda för att se när det är dags =)

Laken skall väl börja vandra upp i åar / mot lekplatserna snart??? Någon som provat?

Jodå... Förra måndagen. Ett 15-tal lakar med en topp på 1,5 kg. Det var bara en testrunda för att se om de var på gång. Det nappade med så där 5-10 minuters mellanrum, så nog går de att ta nu. Vi fiskade ca 3 km upp i åsystemet, där det är ca 3 meter djupt. Temeraturen var kring 0, i vattnet kanske 3.
    www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av ten_foot_pole
      Jodå... Förra måndagen. Ett 15-tal lakar med en topp på 1,5 kg. Det var bara en testrunda för att se om de var på gång. Det nappade med så där 5-10 minuters mellanrum, så nog går de att ta nu. Vi fiskade ca 3 km upp i åsystemet, där det är ca 3 meter djupt. Temeraturen var kring 0, i vattnet kanske 3.
      Okej, det låter bra.... vattnet här nere i västra götaland är nog lite varmare, men då är dom nog snart på G! Tack, tack

Kommentera

...vilka tider brukar du meta? dvs på dygnet?
        "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
        "Keep it simple"

//Jan O
        www.fisheco.se
        www.brofiske.net
        www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O

Ditto!

/William.
          I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Nu var kanske inte frågan till mig men den lilla erfarenhet jag har av lake är att den är absolut som aktivast en timme innan skymning tills en timme efter den samma. Det gäller iaf den platsen jag känner till.

Kommentera

vi brukade fiska på senkvällen/natten.

Vi åkte till hamnen i Bankeryd (mynnar ut i vättern) vi brukade starta kl 20 och sedan körde vi ett gäng timmar framåt det gav alltid resultat för oss (detta är ca 10 år sedan) Det var alltid en härlig stämmning där nere, kanske hade man lyckats sno lite wiskey eller jäger av farsan som man värmde sig med kanske grilla en korv eller två osv... jag har dock för mig att det var lite senare som vi körde tyå dec-jan riktigt kallt o mörkt var det i alla fall, offta is på de ställen där vattnet var stilla.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Kommentera

Vi har börjat typ 2 timmar före skymning och sedan ca 3 timmar efter ungefär... Vet att det togs stor lake där förra senhösten... ungefär vid denna tiden!

Det är i ett sund, mellan 4-10 meter djupt, bergbotten. Tror inte lakarna leker precis här, men dom verkar vandra förbi. (eftersom dom fick bra där ifjol).

Metoden har varit bottenmete med nors, löja och mört... Olika storlekar... Men resultatet har blivit gös

Testade en ny metod ihelgen... Båtpimpel, sakta drivande... men inte heller detta gav resultat... Kanske får bli åfiske ändå... Har bara gett smått tidigare...

Så trögt att vänta till Januari när dom leker... hade varit kul att hitta något hett ställe nu på hösten.

Mvh Benny

Kommentera

Jag vet en sjö där det finns lake. Men vi har ingen båt eller så, hur bär man sig åt? Bottenmete kan jag räkna ut själv, men på vilka djup osv? Sen när isen kommer så kanske man provar att fiska så med, men vore ballt att få på spö i fritt vatten. Jag har aldrig fiskat lake så alla tips är bara bra

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Lake i närheten av Stockholm?

Hej!
                    Har ingen erfarenhet av lakefiske, men har länge varit sugen på att prova på! Kan någon tipsa om något vattendrag i närheten av stockholm där detta fiske går att bedriva?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 112 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman