Härlig havsfiskepremiär på Fröya!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Härlig havsfiskepremiär på Fröya!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Härlig havsfiskepremiär på Fröya!!!

Har nu ”gjort av med” min 30-års present, en vecka på Fröya Havsfiskecenter. En bättre present får man leta efter. TACK min älskade fru och mina vänner!

Som rejält fiskeintresserad hade jag veckorna innan resan försökt läst in mig på havsfiskets ädla konst. Min tidigare erfarenhet från denna typ av fiske var ytterst liten (nåt minne från 80-talets glada torsk-år i Östersjön). Med mina nyvunna teoretiska kunskaper i olika tackel-kombinationer och fiskesätt satte vi (Jag, frun och lillan) kurs mot Fröya.

Resan gick i maklig takt, alltid ett extra öga på hastighetsmätaren, då tidigare hastighetssynder ligger nära i minnen. Efter 12 timmar på vägarna från Hälsingland så anlände vi till campen vid 16-tiden. Rejält blodsockerlåga hade vi kört fel med bara 3 kilometer kvar… Allt hade gått bra om vi bara inte hade stannat och frågat två äldre damer om vi var på rätt väg. De visade iväg oss till en helt annan camp på andra sidan fjorden…

Torbjörn som tog emot oss visade direkt varför de får så bra kritik överallt. Han hade flyttat om oss till en annan stuga. Vi hade bokat den lilla nr 1 (20kvm ) men Torbjörn tyckte att vi skulle få det trångt där så han flyttade oss till en stor stuga med gott om extra utrymme för en liten ettåring som nyss lärt sig gå! Det blev ju inte sämre av att den hade en veranda med härlig sjöutsikt.

Med lite mat i magen så drog vi på oss flytoverallerna och letade upp vår båt. När vi gick förbi rensrummet (otroligt fräscht) så stod det redan några glada fiskare med lådor fulla av makrill trots att de anlänt bara 2 timmar innan…

Mitt mål med resan var att få testa på nått nytt och att kanske få se några nya arter. Målet kom att uppfyllas redan på den första korta turen då vi fick upp både Makrill och torsk på utrustning/tackel jag aldrig tidigare fiskat med. Resten av veckan fiskade jag minst 8 timmar om dagen på olika ställen med olika tekniker. Jag har lärt mig en hel del om fisket där ute. En insikt jag har haft från annat fiske men som jag av någon anledning inte tog med mig i ”bagaget” var tålamodet. Jag kom på mig själv att allt för ofta avbryta drifter, byta ställen, ändra tacklet, byta utrustning, osv. När jag läste orden TÅLAMOD stort textade på ett snäckskal i vår stuga insåg jag att jag inte varit tillräckligt tålamodig. Jag hade vid ett antal tillfällen stått på samma område som andra av fiskecampens båtar och dragit därifrån för att senare höra att de hade haft ett otroligt bra fiske där.

Den häftigaste upplevelsen på hela veckan var Storhavsfisketuren med Dyröväering. Vi var 9 personer som åkte ut på Storhavet och prövade lyckan efter storfisken. Redan på andra avdriften small det något större på min 500g Gaude-pilk i gul/orange. Med rejäl kramp i underarmarna närmade sig fisken ytan, det var inte bara en utan två rejäla bitar som huggit. På den självlysande gummimakken hade en torsk på 9,2kg huggit och på pilken hade en Sej på ca 3kg fastnat, alltså både tyngd och kraft i det lyftet. Förnöjt kunde jag känna att denna fiskedag var bärgad. Totalt sett hade vi en riktigt fin dag med 4 torskar över 10kg (största var 17,4 & 15,5) Dessutom kom det upp en Marulk på lite över 5kg och även Långa, Lubb och mindre Kungsfisk. Alla ombord fick fisk och även om en del blev sjösjuka så var det glada miner när vi kom iland. Dagen efter åkte frun iväg på samma tur med löfte om mindre vind… Vind blev det gott om men dessvärre mindre med fisk… Frun tog dagens första och största med en Sej på 10,7kg (avblodad). De fick stå surrade längs relingen i hård blåst och försöka kämpa på hela dagen men resultatet blev rätt så magert med modell mindre torskar som ända fångst i övrigt.

Om man ska leta efter saker som inte var helt lyckade så var det väl att det kunde vara lite ensamt att sitta ensam i båten hela dagarna. Lillan tyckte aldrig att det var roligt att vara ute i båten mer än 2 timmar så när man skulle ut på längre fiske fick man vara ensam… Dessutom så blåste det lite för mycket de flesta dagar så det var svårt att gå ut på Sulfjorden. Efter att ha blivit sjösjuk första dagen vid ett försök att fiska på Kvistflua så blev det mest inomskärsfiske vilket jag också är nöjd med men sugen är man ju på att få leta efter de stora på fjorden.

Nu återstår bara att fixa lite gäng och pengar så man kan åka igen, för havsfiske är något jag gärna lär mig mer om! Det lär nog bli några turer till Fröya havsfiskecenter igen då det verkligen var ett superställe med bra fiskemöjligheter i alla väder!

Tack ni på fiskesnack som skrivit all information om havsfiske och Fröya!

/Donsko

P.S. Vi hade med oss filéer av Torsk, Sej, Långa, Lubb, Makrill och Bleka. Jag lyckades också kroka två st. mindre Kungsfiskar som jag inte tog upp. Det beryktade köttfisket som jag läst så mycket om på olika forum såg jag inte nåt av

Bilder från resan finns på www.donning.net/fiske.html
    Det ordnar sig!

Bra skrivet

Kommentera

Verkar som om du haft en grym resa!
      Bara o längta mer tills man själv får erfara det där, grym avis blir man!
      Bra skriver också

Kommentera

Ja, det är lätt att bli tänd på havsfisket....Kult med fotot på den välanvända mörrumsspinnaren. Fick du något på den?
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Välkommen i salta gänget!
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
            Ja, det är lätt att bli tänd på havsfisket....Kult med fotot på den välanvända mörrumsspinnaren. Fick du något på den?
            Jo en liten torsk tog den i ett strömt sund... små jiggar med lite motstånd i vattnet var dock det riktigt heta vapnet för torsk/bleka. Under veckan togs blekor upp till 5 kilo på liten jigg (djup 20-60m).

Jag ska ta och kommentera bilderna till hemsidan imorgon när jag har lite tid över...

Helt klart tänd på havsfisket

/Donsko
            Det ordnar sig!

Kommentera

Kan tänka mig att mörrumspinnaren kan vara mumma för makrill....Jiggar med lite tyngre jigghuvud är kanon för bleka..
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
              6 svar
              2 120 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman