Surt fiske.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Surt fiske..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Surt fiske..

    Tjena!
    Jo jag och min vän har varit ute hela dagen på vatten som brukar ge stört mycket gädda. Idag på 9 timmar fick vi 5 gäddor. Vi hade följe på nästan varje kast men dom hugger inte. Dom vi kroka var riktigt rappa men dom högg jävligt löst.

    Vattnet var glasklart, vinden låg rätt. Vad är felet tro? Vi testade alla olika färger/drag. Vi provade olika vindriktningar, alla smultronställen men som sagt ingenting hände..

    (Vi fiskar på Åland)

    Tacksam för svar om någon vet vad det kan bero på

    Mvh

  • #2
    Ursprungligen postat av Niklasjansson Visa inlägg
    Tjena!
    Jo jag och min vän har varit ute hela dagen på vatten som brukar ge stört mycket gädda. Idag på 9 timmar fick vi 5 gäddor. Vi hade följe på nästan varje kast men dom hugger inte. Dom vi kroka var riktigt rappa men dom högg jävligt löst.

    Vattnet var glasklart, vinden låg rätt. Vad är felet tro? Vi testade alla olika färger/drag. Vi provade olika vindriktningar, alla smultronställen men som sagt ingenting hände..

    (Vi fiskar på Åland)

    Tacksam för svar om någon vet vad det kan bero på

    Mvh
    Det kan vara så ibland! Du är nog inte ensam om att fått uppleva sådant fiske.
    Prova att meta dom runt något grund o testa neråt 10 m om ni får tag på betesfisk den här årstiden.
    Det kan vara lite svårt ibland. När jag bodde söder ut så hade jag mörtstuga sent in på hösten agnad med några mäskbollar.
    20-25 mört var det minsta som jag ville ha med mig delat på 2 st 10 l hinkar med lock.
    Se till så att du har borrat hål i locket och att du håller hink o lock tätt när du byter vatten.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Jag har haft jättedåligt gäddfiske sedan höstens inträde, det var precis i början där det var helt ok men nu sista tiden har gäddorna haft något annat på lut.
      Nu snackar vi alltså inte ett enda hugg eller följare för den delen heller. Blir en vecka utomlands nu och sedan på det igen!
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Då förstår jag! Tack för snabba svaren!
        //Niklas

        Kommentera


        • #5
          Fem timmar på sjön igår utan så mycket som en skymt av en gädda... Som sagt, ibland är det så. Kanske inte på youtube men i min verklighet.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
            Fem timmar på sjön igår utan så mycket som en skymt av en gädda... Som sagt, ibland är det så. Kanske inte på youtube men i min verklighet.
            Så är det nog i allas verklighet. Youtube har en förmåga att sänka ens självförtroende lite som fiskare. Man kollar på alla program där dom drar fisk i vad som verkar vara varje eller vart annat kast och själv kammar man noll Men har man flertalet bompass är det få saker som är så jäkla skönt som ett riktigt snaskarhugg

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Niklasjansson Visa inlägg
              Då förstår jag! Tack för snabba svaren!
              //Niklas
              Det är så jag o flera av mina tidigare fiskekompisar hade tacklat samma problem söder ut.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #8
                Enligt min erfarenhet är denna tid lite lurig. Tror gäddor a är lite kluvna, om dom skall följa efter betesfisken ner på djupare vatten eller va kvar med den betesfisken som fortfarande står relativt grunt över gräsbäddar eller vassnära. En riktig köldknäpp kan göra susen

                Kommentera


                • #9
                  Jag tycker generellt att allt fiske verkar bli sämre allteftersom hösten gör sitt inträde. Definitivt så på abborre, men även gädda verkar för min del dö ut under oktober och framåt.
                  Det är ju många som snackar om "höstabborren" och att det är oktober-november som ska vara absolut bästa tiden för gäddfiske etc. men det stämmer som sagt inte alls med mina upplevelser.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tycker hösten funkar fint för gädda,jag trollar mest.
                    Nu blir det dock flötestrolling framöver när tempen är såpass låg.
                    Jag fiskar i lite större sjöar med mkt pelagisk betesfisk som nors och siklöja och efter dem går predatorerna.
                    Det gäller bara att nöta och hitta vinnande konceptet för dagen.
                    Min fiskeblogg:
                    www.marcusfiske.blogspot.se

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av chrisseman, 2010-06-02, 18:51
                    60 svar
                    12 404 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Honk
                    av Honk
                     
                    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                    15 svar
                    1 428 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av TiSo, 2024-04-09, 18:34
                    12 svar
                    1 352 visningar
                    8 gillar
                    Senaste inlägg lakefryken  
                    Startad av TiSo, 2024-04-16, 17:37
                    1 svar
                    221 visningar
                    8 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X